Gå til innhold

Tregrensa

herbert

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den er definert av klimaet. Over et visst nivå vokser det ikke trær fordi det er for kaldt. Gjennomsnittstemperaturene gjennom et år er for lav, og det er for kort vekstsesong til at trær kan klare seg der. På værharde plasser i Nord-Norge går tregrensa i fjæra, og i store deler av Finnmark finnes det ikke trær i det hele tatt.

Tregrensa er forventet å flytte seg oppover i takt med økning av gjennomsnittstemperaturene. Jeg vet ikke eksakt om det finnes data på om dette er i ferd med å skje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Den er definert av klimaet. Over et visst nivå vokser det ikke trær fordi det er for kaldt. Gjennomsnittstemperaturene gjennom et år er for lav, og det er for kort vekstsesong til at trær kan klare seg der. På værharde plasser i Nord-Norge går tregrensa i fjæra, og i store deler av Finnmark finnes det ikke trær i det hele tatt.

Tregrensa er forventet å flytte seg oppover i takt med økning av gjennomsnittstemperaturene. Jeg vet ikke eksakt om det finnes data på om dette er i ferd med å skje.

Ikkje data men ein artikkel: http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1115125.ece

Ellers støtter eg innlegget til Mann42. Tregrensa er dem imaginære linja mellom trevekst og ikkje trevekst. Det er ulikt gjennom heile landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...