AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #1 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg vet det er mange som bestemmer hvem av foreldrene som skal gjøre hva med barna. Altså at mamma og pappa legger annenhver dag uansett, og det kan ikke diskuteres. Vi har valgt en litt annen løsning til dette. Vi bestemmer f.eks når det er leggetid, tannpuss, bading etc, men barnet får selv bestemme hvem som skal gjøre det. Vi bestemmer hovedtrekkene, men barnet får medbestemmelse. Det kan ikke diskuteres på om hun skal gjøre noe, men hun får bestemme hvem. I den grad det faktisk er mulig for barnet å velge selvsagt. Er en av oss borte så er det jo selvsagt hvem som må gjøre det. Vi praktiserer ikke dette på alle plan, men på det meste. Jeg lurer litt på hva andre gjør i slike tilfeller? Og hvorfor gjør dere det? Vi er av oppfatning at tingene går greiere når hun får velge hvem av oss som skal gjøre det. Hun er fullstendig klar over at hun må gjennomføre, men velger som sagt hvem av oss som skal gjøre det. Anonymous poster hash: 8c478...1bf
Binta Ba Skrevet 12. oktober 2013 #2 Skrevet 12. oktober 2013 Gjør noe av det samme her i huset, så fremt begge er hjemme. Har ikke opplevd problemer med dette ( ala foretrekker pappa når pappa ikke er tilgjengelig elelr motsatt ), og føler at det gjør at hun føler hun selv kan "bestemme" litt.
Lou Salome Skrevet 12. oktober 2013 #3 Skrevet 12. oktober 2013 Har ingen regel på dette, enten bestemmer barna eller så bestemmer vi, alt etter som hva praktisk. Hvis de alltid skulle bestemme, hadde det bare blitt meg hver dag, og annenhver dag hadde ikke vi fått til gå opp (og det vil da være helt unødvendig). I praksis blir det da slik at jeg legger kanskje fem dager på rad, så faren 3 dager fordi det hans ' tur'. Eler vi tar en unge hver. Eller vi deler, en tar badet, en annen synger og leser. Eller noe annet.
Gjest Magdalene Skrevet 12. oktober 2013 #4 Skrevet 12. oktober 2013 Har ingen regel på dette, enten bestemmer barna eller så bestemmer vi, alt etter som hva praktisk. Hvis de alltid skulle bestemme, hadde det bare blitt meg hver dag, og annenhver dag hadde ikke vi fått til gå opp (og det vil da være helt unødvendig). I praksis blir det da slik at jeg legger kanskje fem dager på rad, så faren 3 dager fordi det hans ' tur'. Eler vi tar en unge hver. Eller vi deler, en tar badet, en annen synger og leser. Eller noe annet. Akkurat som hos oss
Hedda-78 Skrevet 12. oktober 2013 #5 Skrevet 12. oktober 2013 Vi legger annenhver dag. Barna foretrekker alltid den andre, uansett... Det hadde blitt kaos hvis de skulle bestemme, de to hadde uansett ikke vært enige om noe som helst. Begge vil det motsatte av den andre, uansett.
Ciara Skrevet 13. oktober 2013 #6 Skrevet 13. oktober 2013 Det funker sikkert med ett barn, med to blir det håpløst. Jeg synes generelt det er fint at barn får være med å bestemme, men er ikke tilhenger av faste ting som de alltid bestemmer da unntakssituasjonene ofte blir unødvendig vanskelige.
Missy1 Skrevet 13. oktober 2013 #7 Skrevet 13. oktober 2013 Vi gjør det lignende med legging. Pappaen legger vanligvis, men hvis pjokken vil ha med meg opp også så blir jeg med opp. Når det gjelder mat så får han også velge pålegg selv, i et utvalg av 2 somregel. Vi kan ikke spørre "hvem skal legge deg" eller "hva vil du ha på skiva" for han forstår ikke det og kan ikke snakke.
minister-mio Skrevet 13. oktober 2013 #8 Skrevet 13. oktober 2013 At barna skal ha medvirkning er viktik, men dette høres helt misforstått ut. Her er det medbestemmelse og ikke medvirkning. 1
Rosebud Skrevet 13. oktober 2013 #9 Skrevet 13. oktober 2013 Hadde ikke funket hos oss, uhelbredelig mammajente her i huset, så da hadde det blitt meg hver dag. Men vi pleier ofte å være delaktig i badingen og leggingen begge to, det liker hun Nå får vi snart nr to, da blir det kanskje litt andre løsninger.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #10 Skrevet 14. oktober 2013 At barna skal ha medvirkning er viktik, men dette høres helt misforstått ut. Her er det medbestemmelse og ikke medvirkning. Hvorfor er det ikke greit at de får medbestemmelse? Skal ikke barn få bestemme, bare medvirke?Anonymous poster hash: 8c478...1bf 1
minister-mio Skrevet 14. oktober 2013 #11 Skrevet 14. oktober 2013 Hvorfor er det ikke greit at de får medbestemmelse? Skal ikke barn få bestemme, bare medvirke?Anonymous poster hash: 8c478...1bf For mye ansvar for et barn. Barn skal ikke bestemme over foreldrene sine. (som her bestemme hva de skal gjøre, altså hvem som skal legge) Det er voksnes ansvar, barn skal slippe det ansvaret
Ciara Skrevet 15. oktober 2013 #12 Skrevet 15. oktober 2013 For mye ansvar for et barn. Barn skal ikke bestemme over foreldrene sine. (som her bestemme hva de skal gjøre, altså hvem som skal legge) Det er voksnes ansvar, barn skal slippe det ansvaret Så lenge foreldre tydelig bestemmer hva barna får bestemme ser jeg ikke problemet. Men jeg pleier å si det veldig tydelig: "I dag har jeg bestemt at du kan få bestemme...." Men jeg tror som sagt ikke det er smart å la barn få bestemme for mye. Greit med medbestemmelse i ny og ne, men for mye bestemming og man har fort fått en liten tyrann i hus. Hva med de gangene den foretrukne forelderen ikke kan legge? Hva hvis man får flere barn? Hvis barnet kan bestemme hvem som kan legge, hvorfor kan det ikke bestemme hvem som skal kle på, hente og levere? etc. 1
Binta Ba Skrevet 15. oktober 2013 #13 Skrevet 15. oktober 2013 Så lenge foreldre tydelig bestemmer hva barna får bestemme ser jeg ikke problemet. Men jeg pleier å si det veldig tydelig: "I dag har jeg bestemt at du kan få bestemme...." Men jeg tror som sagt ikke det er smart å la barn få bestemme for mye. Greit med medbestemmelse i ny og ne, men for mye bestemming og man har fort fått en liten tyrann i hus. Hva med de gangene den foretrukne forelderen ikke kan legge? Hva hvis man får flere barn? Hvis barnet kan bestemme hvem som kan legge, hvorfor kan det ikke bestemme hvem som skal kle på, hente og levere? etc. Nå har vi bare ett barn, så den tid, den sorg. De gangene den foretrukne forelderen ikke kan legge, er det "pappa er ikke her nå, så idag blir det mamma". Enkelt og greit. Litt trist i ansiktet, men ellers bra. Barnet får bestemme noen ting, som f.eks hva hun vil ha på seg av klær ( så fremt klærne er varme nok, de som er for kalde er utenfor rekkevidde ), hvilke sko, hva hun vil ha på brødskiva o.l. Og hun er langt ifra en tyrann. Jeg har vært heldig; trassalderen kom ikke før hun nærmet seg tre år, og den er absolutt ikke ille..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå