AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #1 Skrevet 12. oktober 2013 Hvorfor sier folk noe så dumt og lite logisk?Anonymous poster hash: 8cc01...fcb 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #2 Skrevet 12. oktober 2013 Hvorfor sier folk noe så dumt og lite logisk?Anonymous poster hash: 8cc01...fcb Muligens fordi det er et veletablert og nyttig uttrykk som har sin funksjon i norsk? Egentlig har jeg heller lyst til å skrive: Hvorfor kommer folk med slike dumme spørsmål, som dessuten har et negativt fokus på språkbruk, samt på språket som sådant?Anonymous poster hash: 130e5...7fd 1
Gjest Eurodice Skrevet 12. oktober 2013 #3 Skrevet 12. oktober 2013 TS stiller ikke et dumt spørsmål. Uttrykket er ulogisk. "Ikke misforstå meg" eller "forstå meg rett" er logisk å bruke. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #4 Skrevet 12. oktober 2013 Wow. At det er ulogisk er hele poenget med uttrykket. Anonymous poster hash: ad08f...796 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #5 Skrevet 12. oktober 2013 Wow. At det er ulogisk er hele poenget med uttrykket. Anonymous poster hash: ad08f...796 Nettopp! Og den som ikke innser akkurat det, mangler en god del språkforståelse, tenker jeg. (Dessuten er språk av og til ulogisk i seg selv, og det er en stor del av dets natur. Og en ting som er litt fascinerende vedrørende dette, er at folk som roper opp om de naturlige, iboende ulogiskhetene i språket, også roper opp når språket utvikler seg i en mer logisk retning, som for eksempel når "bakdel" blir motsetningen til "fordel", i stedet for det tradisjonelle "ulempe".)Anonymous poster hash: 130e5...7fd 2
Trapp Skrevet 12. oktober 2013 #6 Skrevet 12. oktober 2013 (endret) Jeg trodde "misforså meg rett" var en av disse "humre humre" - aktige, ufarlige spøkene som er en helt essensiell del av small-talk i hverdagen. Det må ihvertfall ha startet der en eller annen gang. Kommer ikke på flere i farten nå, men punch-linen går som oftest ut på å si noe feil med vilje. Og så blir man populær og godt linkt blant sine kolleger, kunder og oppdragsgivere. Endret 12. oktober 2013 av Trapp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå