Gå til innhold

Omsorgsbolig - hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har behov for å få plass i en omsorgsbolig. Problemet er at jeg bor i en kommune som ikke har et tilbud der jeg er i målgruppen, og når jeg har forsøkt å søke i andre kommuner kommer jeg nederst i køen fordi jeg ikke allerede er innbygger i kommunen. Fastlegen min påstår at hun ikke kan hjelpe meg, da hun ikke har informasjon om annet enn det som finnes i kommunen jeg bor i - og det er ikke aktuelt for meg.

Hvordan går jeg frem i denne saken? Må jeg personlig ringe rundt til alle kommuner i hele landet, spørre om de har et tilbud der jeg er i målgruppen, og deretter søke (og få avslag fordi jeg ikke bor i kommunen)? Er det noen måte jeg kan få rett til en slik bolig, sånn at noen må gi meg et tilbud?

Anonymous poster hash: 4449d...505
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet har man jo ikke slike rettigheter i kommunen man ikke bor i, fordi det er egen kommunes ansvar, så jeg lurer litt på hva du legger i "Problemet er at jeg bor i en kommune som ikke har et tilbud der jeg er i målgruppen". Har de ikke tilbud, eller trenger du et spesielt tilbud som ikke din kommune er pålagt å tilby? Spør fordi det kan ha noe å si for svaret på det du egentlig spør om.

Anonymous poster hash: 895bd...8d7
  • Liker 1
Skrevet

Du vil jo alltid havne nederst i køen når du flytter. Ny = nederst. Det er vel heller ikke så vanlig at ulike kommuner prioriterer forskjellig, det er ikke noen overflod av omsorgsboliger. Det er ikke noen annen måte å løse behovet ditt på der du allerede bor?

Anonymous poster hash: 801ee...b3a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har behov for å få plass i en omsorgsbolig. Problemet er at jeg bor i en kommune som ikke har et tilbud der jeg er i målgruppen, og når jeg har forsøkt å søke i andre kommuner kommer jeg nederst i køen fordi jeg ikke allerede er innbygger i kommunen.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "målgruppe" her?

Målgruppe skal jo ikke gå på alder eller type sykdom - men hjelpebehov.

Det samme mener jeg temmelig bestemt følger av prioriteringsforskriften (om ikke annet analogisk om omsorgsboliger) - at det er hjelpebehovet som betyr noe - også hvis du flytter til ny kommune..

Kan ikke så altfor mye om dette, mest som pårørede. Når jeg har hjulpet pårørende til å få omsorgsbolig har ikke noe annet enn hjelpebehov (tidspress, forverringspotensiale/behandlingspotensiale osv.)være inntakskriterie. :)

Skrevet

Du må begynne med å bli gammel og pleietrengende.

Deretter kan du søke omsorgsbolig.

Anonymous poster hash: de9b5...0a9
Skrevet

Jeg ser at det ble litt knotete formulert i hovedinnlegget. Kommunen min har ikke et tilbud som tilfredsstiller mine behov. Jeg vet ikke hva jeg kan ha rett på, for ingen klarer å hjelpe meg med disse spørsmålene i og med at egen kommune er uaktuelt.

Det er ikke noen annen måte å løse behovet ditt på der du allerede bor?

Nei, dessverre.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "målgruppe" her?

Målgruppe skal jo ikke gå på alder eller type sykdom - men hjelpebehov.

Det samme mener jeg temmelig bestemt følger av prioriteringsforskriften (om ikke annet analogisk om omsorgsboliger) - at det er hjelpebehovet som betyr noe - også hvis du flytter til ny kommune..

Kan ikke så altfor mye om dette, mest som pårørede. Når jeg har hjulpet pårørende til å få omsorgsbolig har ikke noe annet enn hjelpebehov (tidspress, forverringspotensiale/behandlingspotensiale osv.)være inntakskriterie. :)

Problemet er at jeg ikke kan flytte før jeg har et tilbud. Og da er ikke en ny kommune pliktig til å gi meg noe som helst.

TS

Skrevet

Problemet er at jeg ikke kan flytte før jeg har et tilbud. Og da er ikke en ny kommune pliktig til å gi meg noe som helst.

TS

Det er ingen kommuner som har mer eller mindre plikt enn andre kommuner til å yte nødvendig helsehjelp.

Hvis du har et dokumentert behov for hjelp, må kommunen forsøke å (innenfor de økonomiske rammene) skape et tilbud til deg.

Kanskje klarer de ikke å skaffe en omsorgsbolig, men de må uansett greie å gi deg den nødvendige helsehjelpen på en forsvarlig måte.

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen kommuner som har mer eller mindre plikt enn andre kommuner til å yte nødvendig helsehjelp.

Hvis du har et dokumentert behov for hjelp, må kommunen forsøke å (innenfor de økonomiske rammene) skape et tilbud til deg.

Kanskje klarer de ikke å skaffe en omsorgsbolig, men de må uansett greie å gi deg den nødvendige helsehjelpen på en forsvarlig måte.

Hvordan går jeg frem for å få dokumentert behovet mitt? Hva er kommunen pliktig til å gjøre? Jeg får ikke noe hjelp av de jeg føler det er logisk å spørre, da jeg bare blir avvist med at det ikke finnes noe som passer meg her.

Skrevet

Nå er det også slik at endel kommuner kjøper plass ved omsorgsboliger, stort sett private aktører i egen og nabokommune f.eks. dersom de ikke har mulighet til å dekke dine behov.

Jeg vet dessverre ikke hvordan gangen er i dette, men vil jo tro at lege bør være en veldig deltaktig brikke i denne prosessen, i forhold til å dokumentere.

Kanskje du trenger en spesialist avhengig av hva slags sykdom/hjelpebehov det er snakk om.

Men husk at dersom du har behov for langvarige og sammensatte tjenester, så har du også rett på en individuell plan, og du skal ha en koordinator som hjelper deg med dette.

Det kan være sykepleier, lege, evt- psykiatrisk sykepleier osv.... Og inn i dette kan også dette med omsorgsbolig ligge. Dvs. det å jobbe med å få det på plass.

Skal inneholde hva du vil ha i planen. Og dersom omsorgsbolig er noe du trenger for å kunne ha et bedre liv, så hører det jo naturlig hjemme i planen.

Skrevet

Hvordan går jeg frem for å få dokumentert behovet mitt? Hva er kommunen pliktig til å gjøre? Jeg får ikke noe hjelp av de jeg føler det er logisk å spørre, da jeg bare blir avvist med at det ikke finnes noe som passer meg her.

Du må få hjelp av lege og evt. spesialist for å dokumentere behovet. I den sammenheng kan ansvarsgruppe og individuell plan være nyttig.

Jeg beveger meg på dypt vann på det juridiske her, men kommunen er etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 og kommunehelsetjenesteloven § 2-1 pliktig i å gi "nødvendig helsehjelp".

Denne bestemmelsen medfører en rett på hjelp, og er ikke bare en "fanebestemmelse".

Det vil selvfølgelig bli en vurderingssak om helsehjelpen du har behov for er "nødvendig" og hvilken løsning som er best for deg - og økonomisk mulig for kommunen.

Men du må stå på kravene, at de akkurat nå ikke har et tilbud til deg holder ikke. Da må de ordne et tilbud som fungerer og i alle fall dekker minstekravene til ditt behov for hjelp (som slått fast av høyesterett i Fusa-dommen).

Jeg kjenner at det er litt vanskelig å gi noen gode råd når vi ikke vet så mye om hva situasjonen er - men jeg ville i allefall tatt en ny runde med lege og evt. kommunen og gjort det klart at du er klar over at manglende nåværende tilbud ikke automatisk betyr at de er fritatt for ansvar for deg :)

Skrevet

Jeg ser at det ble litt knotete formulert i hovedinnlegget. Kommunen min har ikke et tilbud som tilfredsstiller mine behov. Jeg vet ikke hva jeg kan ha rett på, for ingen klarer å hjelpe meg med disse spørsmålene i og med at egen kommune er uaktuelt.

Du vet det er mange rundt om i landet med pleiebehov som bor på syke og aldershjem?

Har du dokumentert hvilke behov for tilrettelegging og pleie du har? For i hovedsak legges kommunale tjenester opp til at en skal få bo i eget hjem og motta hjelp der. Hjelpen skal gjøre brukeren i stand til å bo hjemme.

Behovet skal være ganske omfattende før omsorgsbolig blir aktuelt. Og det er heller ikke slik at en kan kreve et boligtilbud skal være perfekt i forhold til egne behov, så lenge en får den pleien en har behov for.

Og selvsagt vil ikke en annen kommune garantere deg et tilbud før du er flytta dit. Det er en ren kostnad for dem, og kommunen skal først og fremst sikre behovene til egne beboere.

Om du har et dokumentert behov, og tilbudene kommunen har ikke er gode nok - så kan kommunen din kjøpe plass hos nabokommune eller private. Men det koster dem mye penger, og vil være siste utvei. Derfor vil ingen bringe opp det alternativet. Først og fremst skal en prøve å løse behovet innenfor hjelpeapparatet i din kommune.

Har du hjemmetjenester i dag? For det vil naturlig nok være det første en prøver ut. Hjemmehjelp og hjemmesykepleie kan gjøre mye for en i eget hjem. Du skal ha nokså omfattende og sammensatte problem om omsorgsbolig skal være aktuelt uten at hjemmetjenester er forsøkt.

Anonymous poster hash: 28ab9...05c

• Liker 2
Skrevet

Men husk at dersom du har behov for langvarige og sammensatte tjenester, så har du også rett på en individuell plan, og du skal ha en koordinator som hjelper deg med dette.

Jeg har ikke IP, selv om jeg vet at jeg har rett på det. Ser ikke helt hvordan jeg skal ha nytte av dette.

Men du må stå på kravene, at de akkurat nå ikke har et tilbud til deg holder ikke. Da må de ordne et tilbud som fungerer og i alle fall dekker minstekravene til ditt behov for hjelp (som slått fast av høyesterett i Fusa-dommen).

Jeg kjenner at det er litt vanskelig å gi noen gode råd når vi ikke vet så mye om hva situasjonen er - men jeg ville i allefall tatt en ny runde med lege og evt. kommunen og gjort det klart at du er klar over at manglende nåværende tilbud ikke automatisk betyr at de er fritatt for ansvar for deg :)

Jeg synes dette er veldig vanskelig å gjøre selv, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Men jeg får vel kanskje ta det opp med legen min, kanskje hun kan legge noe press på kommunen. Som sagt, det er vanskelig å vite hvordan man skal gå frem.

Har du hjemmetjenester i dag? For det vil naturlig nok være det første en prøver ut. Hjemmehjelp og hjemmesykepleie kan gjøre mye for en i eget hjem. Du skal ha nokså omfattende og sammensatte problem om omsorgsbolig skal være aktuelt uten at hjemmetjenester er forsøkt.

Jeg har ikke det per dags dato, men har prøvd det tidligere. Hjemmetjenesten kan dessverre ikke oppfylle mine behov.

Skrevet

Kan du si noe mer om hvilke utfordringer du har som gjør at du trenger omsorgsbolig? Kommunale omsorgsboliger er veldig ofte tilrettelagt for de som har vansker med å bevege seg eller er demente. Noen har noe tilsyn, andre har mindre. Det skal være en viss andel kommunale boliger for de mer psykiske eller sosiale vansker, men hvordan dette løses er forskjellig fra kommune til kommune.

Skrevet

Kan du si noe mer om hvilke utfordringer du har som gjør at du trenger omsorgsbolig? Kommunale omsorgsboliger er veldig ofte tilrettelagt for de som har vansker med å bevege seg eller er demente. Noen har noe tilsyn, andre har mindre. Det skal være en viss andel kommunale boliger for de mer psykiske eller sosiale vansker, men hvordan dette løses er forskjellig fra kommune til kommune.

Jeg vil ikke gå så veldig i detalj i fare for å bli gjenkjent, men det er snakk om hovedsaklig psykiatri men også en del fysiske utfordringer (men jeg er ikke bevegelseshemmet).

Skrevet

Jeg synes dette er veldig vanskelig å gjøre selv, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Men jeg får vel kanskje ta det opp med legen min, kanskje hun kan legge noe press på kommunen. Som sagt, det er vanskelig å vite hvordan man skal gå frem.

Det er nettopp dette en individuell plan kan hjelpe deg med. Å få på plass en plan handler om å kartlegge dine behov, og å få de ulike delene av hjelpeapparatet til å snakke sammen.

Høres ut som om du har et sammensatt behov, og individuell plan er er et tiltak for å hjelpe folk som har det. Du har rett på en koordinator som skal hjelpe deg med å finne fram i systemet.

Men er du ikke under noen form for behandling eller utredning? Da vil det nok være lettere å få innpass i evt. tilpassede botilbud som finnes innenfor psykiatrien.

Skrevet

Det er nettopp dette en individuell plan kan hjelpe deg med. Å få på plass en plan handler om å kartlegge dine behov, og å få de ulike delene av hjelpeapparatet til å snakke sammen.

Høres ut som om du har et sammensatt behov, og individuell plan er er et tiltak for å hjelpe folk som har det. Du har rett på en koordinator som skal hjelpe deg med å finne fram i systemet.

Men er du ikke under noen form for behandling eller utredning? Da vil det nok være lettere å få innpass i evt. tilpassede botilbud som finnes innenfor psykiatrien.

Jeg har bare oppfølging fra fastlegen min, så jeg ser ikke helt hva en IP skulle ha for seg En ansvarsgruppe bestående av meg og fastlegen er jo også passe dumt, og jeg ser ikke hva fastlegen min skal kunne hjelpe meg med som koordinator som hun ikke kan hjelpe meg med som fastlege? Ikke meningen å virke negativ her, men jeg ser ikke helt hva slags hjelp jeg vil få fra en IP, og derfor har det heller ikke blitt opprettet.

Skrevet

Knytt til deg kommunens psykiatritjeneste. (her heter avdelingen rus og psykisk helse). De er "lav-terskel" som kan hjelpe deg å få hjelp i systemet. Her heter det forresten ikke omsorgsboliger men psykiatribolig, og det er ca tre års ventetid, samt at du må ha hatt en botid på to år i kommunen før du får komme på ventelisten. Psykiatribolig er forøvrig ikke et lovpålagt tilbud.

Skrevet

Knytt til deg kommunens psykiatritjeneste. (her heter avdelingen rus og psykisk helse). De er "lav-terskel" som kan hjelpe deg å få hjelp i systemet. Her heter det forresten ikke omsorgsboliger men psykiatribolig, og det er ca tre års ventetid, samt at du må ha hatt en botid på to år i kommunen før du får komme på ventelisten. Psykiatribolig er forøvrig ikke et lovpålagt tilbud.

Psykiatritjenesten har dessverre ikke et tilbud som er tilpasset mine behov. Jeg bor i en veldig liten kommune uten spesielt gode kommunale tjenester, og på grunn av kapasiteten er det vanskelig å få til noe "skreddersydd" opplegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...