Gjest Estrela Skrevet 1. mai 2004 #1 Skrevet 1. mai 2004 Jeg prøver så godt jeg kan å spise sunt. Utfordringen er at jeg ikke har så mye tid til å stulle og eksperimentere på kjøkkenet, så det blir sjelden laget måltider fra scratch med alt i råvarer. Noe jeg selvfølgelig vet er sunnest, men ikke har tid til fordi jeg aldri har hatt noen særlig velfungerende oppskrifter med sunn, enkel og ikke minst velsmakende mat. Man vil så gjerne, men tiden og energien strekker ikke til. Hadde jeg hatt et repartoar med supersunne retter (frokost, lunsj, middag osv) som jeg visste smakte godt og mettet ordentlig, hadde det ikke vært noen stor sak. Noen fler som føler det sånn? Og hvilke ingredienser hører med i slike retter? Jeg tenker grønnsaker, belgfrukter, vegetabilske/flerumettede dressinger og pasta/ris, skalldyr, samt egg... Flere? Skulle gjerne hatt en plastboks med pastasalat eller noe lignende nammis til lunsj hver dag, men har rett og slett ikke ork til å lete opp/lære meg masse nye oppskrifter. Så det blir rugknekkebrød med magerost, baconost, jordbærsylte eller prim... Kjedelig, kjedelig! Og ikke alltid like sunt for en jentekropp som lett lagrer energien på sidebena... Jeg har jo noen idèer om hva jeg kan gjøre med pasta, crabsticks og noen grønnsaker, f.eks, men så var det å huske å handle inn alle ingredienser. Hvilke rutiner har dere andre sunne jenter på dette? Sitter dere hver søndag kveld og planlegger hele neste ukes kosthold, eller hva?... Noen gode tips til meg? Og så var det dette med priser da- er virkelig sunn/fersk/mager/frisk mat billigere enn halvfabrikata/ferdigretter/tørrvarer/hermetikk? Hva sørger dere for å ha i skapet, som inspirerer dere til å lage sunne og godt sammensatte måltider?
Arkana Skrevet 1. mai 2004 #2 Skrevet 1. mai 2004 Når det gjelder lunsj kan du fint lage lunsjen dagen før og sette den i kjøleskap over natten. Det er lettere å være kreativ med maten da. Kok pasta, bruk skinke på boks, masse grønnsaker, båter av egg og evt en lett dressing. Eller lag vanlige brødskiver (eller bruk andre mer spennende brødsorter som tebriks, maistriangler, små baguetter e.l.), et salatblad under og grønnsaker o.l. til pynt gjør det fristende og er sunt også. Sunne pålegg er egg, kokt skinke og andre rene kjøttprodukter, makrell i tomat, fiskeboller/fiskepudding, mager ost, cottage cheese osv. Det er mye mat som kan lages raskt på kjøkkenet. Du trenger ikke nødvendigvis følge oppskrifter, skjær kjøtt/kylling/fisk i biter og stek sammen med forskjellige grønnsaker (prøv gjerne noen du ikke har prøvd før). Hell oppi en boks hermetiske tomater og forskjellige krydder, eller kanskje noen av Blue Dragon-sausene eller det du måtte ha lyst på. Du trenger ikke bare spise kokt ris, pasta eller poteter til. Prøv f.eks. couscous, laget bare på noen minutter og har du i litt krydder, hakket løk, en boks kikerter og hakket vårløk blir det straks mer spennende. Bulgur og polenta er også andre muligheter, tilberedningsmåte står på pakken. Bruk f.eks. grov pasta istedet for vanlig for å gjøre det sunnere. Belgfrukter og linser er sunt og mettende. Vi lager ukesmeny hver fredag og handler da, fyller på med melk og brød en gang ellers. Da vet vi hva vi skal spise, vi har alle ingrediensene klare og vi tar med i beregningen om det f.eks. er ekstra travelt en dag. Kanskje kan noe av middagen lages på forhånd og bare varmes opp. Gryteretter o.l. kan lages i ekstra store porsjoner og fryses ned til en lat dag. Det samme gjelder kjøttkaker, sauser o.l., det tar ikke nevneverdig lenger tid å lage dobbel porsjon og det er alltid greit å ha i fryseren.
Gjest Esther Skrevet 2. mai 2004 #3 Skrevet 2. mai 2004 Hei Estrela :-) Nei, sunn mat trenger ikke å være tidkrevende. Jeg la om kostholdet selv for ett par år siden og har aldri vært så fornøyd før. Her er mine råd: Jeg handler stort en gang pr. uke - torsdagen, for da kan jeg slappe av når jeg kommer hjem fra jobb på fredag og jeg slipper å kjøre ut og stå i kø i butikkene på lørdagen. Deler av min handlelisten ser slik ut: Farris Havregrøt (bruker ofte Havre-kvikk-boksene med eple og kanel og tar noen mandler oppi før jeg spiser dem - greit å ha med på jobb - tilsetter bare kokende vann) Frukt (masse epler, pærer og appelsiner - skylles og legges i kjøleskapet) Grønnsaker (løk, paprika, sukkererter, squasj - alt i massevis) Mandler og nøtter Kyllingfilet og kjøttdeigav kylling (av dette lager du kjemperask og sunn middag - skjæres i biter og stekes sammen med grønnsaker og krydder) Tortellini(bruker den med sterkt kjøttfyll - koker de - heller av vannet, legger dem tilbake i gryten og tar ofte litt ost over - lar osten smelte før jeg serverer) Nudler (kokes, avsiles og stekes ofte litt sammen med kyllingen og de stekte grønnsakene - raskt, sunt og alldeles nydelig) Brisling i tomat (bruker disse på rug-knekkebrød - deilig) Pålegg (servelat og kyllingfilet til ungenes skolemat) Grovt brød (til ungenes skolemat - jeg spiser bare knekkebrød) Bokser med erter og bønner (lager ofte stuing av dette) Når du skjærer opp masse grønnsaker og steker så blir det så saftig at jeg bruker aldri saus eller dressing til daglig. Hvis jeg bruker noe saus på stekte nudler så bruker jeg soyasaus - bittelitt - mest for smakens skyld)
Gjest Étoile Skrevet 2. mai 2004 #4 Skrevet 2. mai 2004 Mange gode tips her! :D Har samme problemet selv. Føler at sunn, enkel og god mat krever planlegging, jobber med å gjøre det til en vane. Jeg bruker mye tunfisk, godt, magert og mettende. Har det i salater, risotto, pastasaus, etc. Andre ting jeg synes er supre å ha tilgjengelig i skapet er hermetiske tomater, div. bokser med bønner (å legge bønner i bløt et døgn i forveien krever alt for mye planlegging) og f.ex soyasaus, worchestershiresaus, flasker med "kjøtt&vin" buljong, chilisaus osv - som er fine å smaksette f.ex stekte grønnsaker, wok etc med. Kommer til å følge med her, håper det kommer flere gode tips!
Gjest Estrela Skrevet 8. mai 2004 #5 Skrevet 8. mai 2004 Har funnet ut at pastasalat er herlig lunsj som kan lages kvelden før. Prøv denne: -pastaskruer (kokes ) -tunfisk (på boks, biter i vann) -kikerter (på boks, kokes i vann 1/2 min. og avkjøles) -rød paprika i små biter -fersk champignon i små biter dressing: -olivenolje -balsamicoeddik -grovkvernet pepper -litt grovkvernet havsalt Alt blandes sammen i stor bolle og has i små portable plastbokser. Kjempesunt, veldig godt, veldig veldig mettende og ikke minst fryktelig praktisk. (En fordel om man har tilgang på kjøleskap på jobb!...)
Pbrina Skrevet 9. mai 2004 #6 Skrevet 9. mai 2004 Du kan melde deg på mailingliste med middagstips fra Grete Roede, lett og god mat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå