AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #1 Skrevet 12. oktober 2013 I morgen får jeg i hus to villkattunger på ca. 6 uker. En bekjent har funnet dem ute, og jeg har påtatt meg å ta vare på dem inntil jeg får levert dem hos Dyrebeskyttelsen e.l. Men jeg har fra før av en kattunge på 5 måneder... Det er kanskje umulig å forutse hvordan de vil gå overens, men kan jeg forvente meg at den lille "storekatten" behandler de små dårlig? Eller at de små vil frese og klore den "store"? Jeg skal selvfølgelig prøve meg fram, og ikke i utgangspunktet la dem ha tilgang på hverandre på natta. Men har noen noen tanker på hvordan dette kan gå, og hva jeg bør gjøre/ikke gjøre? Det kan bli snakk om bare et døgn, evt. to, så det skal nok gå helt fint. (Hvis jeg da ikke blir så forelsket i kattungene at jeg vips sitter med tre katter... ) Anonymous poster hash: 608bc...c16
Tvist Skrevet 12. oktober 2013 #2 Skrevet 12. oktober 2013 Om det kun er snakk om ett - to døgn ville jeg ikke latt kattene hilse på hverandre. Kommer kattungene rett fra gata? De bør ikke settes direkte sammen med andre katter, de kan ha smittsomme sykdommer. 8
Kiarapus Skrevet 12. oktober 2013 #3 Skrevet 12. oktober 2013 Helt enig ang. faren for smittsomme sykdommer. Alle katter som kommer inn her får være på eget rom til de er ferdig vaksinerte. Men når det kommer til det du egentlig spør om, 3 stk så unge katter skal ikke være noe problem. Kanskje litt fresing i starten. Men det skal ikke være noe større problem enn det altså
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #4 Skrevet 12. oktober 2013 Det er sant, jeg tenkte ikke på det med sykdommer. De ser ut til å komme rett fra gata, ja. Hun som fant dem, fant dem i bakgården sin og sier at de virker ville, da de freser en del. Katten min er jo vaksinert, men det kan kanskje være andre uhumskheter de kan bringe med seg. Anonymous poster hash: 608bc...c16 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #5 Skrevet 12. oktober 2013 Krysser fingrene for at jeg får kontakt med Dyrebeskyttelsen eller Foreningen for omplassering av dyr allerede mandag morgen. Hm... Ser at FOD kun besvarer telefon mellom 19 og 21 på hverdager. Da må jeg satse på Dyrebeskyttelsen. Har det ikke sånn sett travelt med å bli "kvitt" dem, men blir jo litt tungvidt å skulle holde adskilt kattene, ser for meg at min "store" kommer til å bli helt desperat etter å hilse på, om hun hører de små pipe bak ei dør. Dessuten er jeg borte store deler av både mandagen og tirsdagen, sånn sett var dette litt dårlig timing. Får satse på Dyrebeskyttelsen. Anonymous poster hash: 608bc...c16
Kiarapus Skrevet 12. oktober 2013 #6 Skrevet 12. oktober 2013 Har en av dere i det heletatt vært i kontakt med dyrebeskyttelsen på forhånd nå? Kan jeg spørre hvor i landet dette er? Her i byen kan man bare glemme å få inn katter slik på dagen, iallefall.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #7 Skrevet 12. oktober 2013 Nei, verken hun som fant dem eller jeg har vært i kontakt med noen nå i helgen, det er vel ingen steder telefonen er operativ nå. Jeg bor i Trondheim, hun som fant kattene en drøy time utenfor byen. Jeg har ingen erfaring selv når det gjelder slike saker, verken med FOD eller Dyrebeskyttelsen, men jeg hører andre si at dersom det er snakk om bittesmå kattunger (anslår dem til maks 6 uker, ut fra bilder jeg har sett), så blir de prioritert. Anonymous poster hash: 608bc...c16
Kiarapus Skrevet 12. oktober 2013 #8 Skrevet 12. oktober 2013 Nei, verken hun som fant dem eller jeg har vært i kontakt med noen nå i helgen, det er vel ingen steder telefonen er operativ nå. Jeg bor i Trondheim, hun som fant kattene en drøy time utenfor byen. Jeg har ingen erfaring selv når det gjelder slike saker, verken med FOD eller Dyrebeskyttelsen, men jeg hører andre si at dersom det er snakk om bittesmå kattunger (anslår dem til maks 6 uker, ut fra bilder jeg har sett), så blir de prioritert. Anonymous poster hash: 608bc...c16 Okey. Når du sier en time utenfor tr.heim. Er det da snakk om retning stjørdal'n eller oppi sokkndal'n (Hvordan i all verden skriver man det på bokmål?? XD hehe). Hvis det er nordover så kan jeg kanskje tipse om en tredje mulighet. Det er selvfølgelig bare å ringe FOD og DB, men ikke ta det som en selvfølge at de tar de inn. Dere kan jo være heldige, det er jo litt utenfor den værste kattungesesongen nå. Bare greit å ha i bakhodet at det bruker ikke akkurat å flomme over av ledig kapasitet.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #9 Skrevet 12. oktober 2013 Fint med flere alternativ. Det er nok enda lengre nord enn Stjørdal, åtte mil herfra. Anonymous poster hash: 608bc...c16
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #10 Skrevet 12. oktober 2013 http://www.dyrebeskyttelsen-trondheim.no/kontakt.php Siden kontaktinformasjonen inneholder et mobilnummer, bør det være mulig å få svar fra noen også i helgene. Lykke til! Anonymous poster hash: f1f62...d2e
Kiarapus Skrevet 12. oktober 2013 #11 Skrevet 12. oktober 2013 Da er det mer i retning levanger/ verdal da? Har dere jo 4 muligheter. 2 i tr.heim og 2 på verdal.
Tvist Skrevet 13. oktober 2013 #12 Skrevet 13. oktober 2013 Bare hold litt øye med om kattene spiser, når de kun er 6 uker gamle, kan de ha problemer med fast føde. Så bare hold litt øye med hvor mye de spiser og at de har ikke har diare. Så små kattunger er svært skjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #13 Skrevet 13. oktober 2013 Bare hold litt øye med om kattene spiser, når de kun er 6 uker gamle, kan de ha problemer med fast føde. Så bare hold litt øye med hvor mye de spiser og at de har ikke har diare. Så små kattunger er svært skjøre. De får ikke fast føde, bare morsmelkerstatning for kattunger. Har fått dem i hus nå, de virker ganske ok. Spiser, selv om det ikke er store mengder. Jeg vet ikke hvor mye de skal ha, heller... Vet jo ikke hvor gamle de er. Er det noen fare for at de får for mye? Kan noen hjelpe meg å anslå alder på dem, ut fra bildene? Anonymous poster hash: 608bc...c16
Tvist Skrevet 13. oktober 2013 #14 Skrevet 13. oktober 2013 Så søte små... Jeg ville tippet rundt 5 uker, men ikke sikker, vil gjerne høre hva andre mener.La dem spise så mye de vil, for mye blir det ikke.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #15 Skrevet 13. oktober 2013 Ja, jeg har også tenkt rundt 5 uker. Det er kanskje litt vanskelig å se størrelsen på bildene. Men de er i hvertfall så unge at de ikke har begynt å leke noe særlig, samt at de sjangler litt når de går. Og så har de kjempekorte haler, ser nesten ut som halen på en skilpadde. Anonymous poster hash: 608bc...c16
Bazinga! Skrevet 13. oktober 2013 #16 Skrevet 13. oktober 2013 Finner du din avdeling hos dyrebeskyttelsen på facebook? Her hvor jeg bor går i alle fall mye av kommunikasjonen via facebook, katter får både fosterhjem, nye hjem og også hjem utenom dyrebeskyttelsen via deres facebookside. Vet ikke hvordan det er å kontakte dyrebeskyttelsen der du bor, men her har de telefontid en time på kveldstid. Nydelige små puser
LittDiva Skrevet 13. oktober 2013 #17 Skrevet 13. oktober 2013 Åhhh.. Nå er jeg glad at du ikke er i nærheten av Oslo .. Ellers så hadde jeg tatt begge ( og det går ikke med en liten leilighet og en gammel katt som vil ha mor for seg selv )
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #18 Skrevet 13. oktober 2013 Finner du din avdeling hos dyrebeskyttelsen på facebook? Her hvor jeg bor går i alle fall mye av kommunikasjonen via facebook, katter får både fosterhjem, nye hjem og også hjem utenom dyrebeskyttelsen via deres facebookside. Vet ikke hvordan det er å kontakte dyrebeskyttelsen der du bor, men her har de telefontid en time på kveldstid. Nydelige små puser Jada, har postet et lite hint der (om at jeg har sendt en e-post). Sendte også en sms om at jeg har sendt e-post. Oppdaget for sent i dag at de faktisk hadde telefontid fra 13 - 15, det var litt dumt. Men jeg regner med at jeg kommer i kontakt med dem i løpet av morgendagen. Har også F.O.D som et alternativ, så det må da bli ei råd. Åhhh.. Nå er jeg glad at du ikke er i nærheten av Oslo .. Ellers så hadde jeg tatt begge ( og det går ikke med en liten leilighet og en gammel katt som vil ha mor for seg selv ) ...og hadde jeg bodd landlig til, og hadde hatt råd til å både sterilisere og fôre tre katter... Anonymous poster hash: 608bc...c16
fruBeist Skrevet 13. oktober 2013 #19 Skrevet 13. oktober 2013 Så nydelige puser 5-6 uker ser omtrent riktig ut. Så flott at du har tatt de inn
Kiarapus Skrevet 13. oktober 2013 #20 Skrevet 13. oktober 2013 5-6 uker ser ganske riktig ut ja De har jo fortsatt blå øyne Vær obs på at morsmelkerstatning kan være veldig hard til magen deres. Og de kan veldig godt begynne med fast føde. Det kan de begynne med allerede når de er 3 uker. De trenger også tørrfor for å få igang normal avføring. De skal ha 5-10 ml hver 4. time.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå