tinki vinki Skrevet 12. oktober 2013 #1 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg har en eldre tante som ikke eier noe respekt for meg, overhodet. Jeg hadde noen veldig fine plakater, malerier og fotografier liggende oppå et høyt skap, på rom der fryseren står. Hadde ikke hengt de opp på veggen for var så redd for at disse bildene skulle gå i stykker. Gledet meg veldig til å henge de opp men det fikk bli når jeg har mer penger til skikkelig rammer noe som koster en hel del. Som en midlertidig løsning hadde jeg lagt maleriene sammenrullet, og lagt alt dette i papirposer og plastposer oppå et høyt skap der jeg var sikker på at andre ting ikke ville dulte borti. Det skal jo heller ikke komme for mye sollys på slike ting og de bør ikke oppbevares i nærheten av sollys har jeg hørt. Heller ikke verken for varmt eller kalt og i alle fall ikke fuktig. Min tante var hos meg og styret med noe, kastet også noe greier fra dette rommet virket det som! Jeg ble veldig redd og spurte henne da om du har vel ikke kastet noen fra oppå skapet? Du har vel ikke kastet noen bilder? Fikk til svar at hun ikke hadde kastet noe i hele tatt at hun bare hadde noe søppel fra badet hun hadde kastet. Dog virket hun veldig rar når hun sa det. Men jeg tenkte som så at det kanskje bare var noe hun måtte kaste selv når hun hadde vert på do. For jeg viste jo at jeg nettopp hadde skiftet nye poser på badet. Senere en god tid etter merket jeg at det oppå skapet var borte!!! Tok litt tid før merket det da kunne i teorien vert min mann som hadde flyttet på noe. Men nei han hadde ikke det! Lette i hele huset, vil jo ikke beskylde noen for å ha tatt noe men snakket med min tante på nytt og fortalte at jeg savnet noen malerier som betydde veldig mye for meg som lå oppå skapet, hun sa at hun kastet det for en bør ikke ha masse greier det er ikke bra for det tar opp plass og samler støv» Hun vil ikke beklage eller noe, -tvert om. Hvorpå jeg svarte at det ikke samlet så mye støv da jeg tørker av alle posene! Hvorpå hun enda mer irritert «jeg kastet det for at dere ikke gå og vakse dette en burde ikke samle ting oppe hyller.» Neivel nei men en burde definitivt ikke gå og kaste andres ting, fra andres hjem! Disse bildene betydde veldig mye for meg var en venninne som nå har gått bort av kreft som hadde malt bildene. Betydde utrolig mye for meg. Videre aner jeg ikke hva jeg skal gjøre i forhold til min tante. Hun kommer sjelden på besøk (og det blir nok enda sjeldnere nå) men jeg aner ikke hvordan skal løse konflikter mellom oss, for hun hører jo ikke på meg! Videre så har hun ødelagt en hel del for meg opp gjennom årene. Og jeg lurer faktisk på om hun er psykopat. Uten at jeg går mer inn på alt hun har gjort her. Men hvis det er det at hun ikke har respekt for meg som er problemet. Hvordan kan en løse dette da? hvordan få henne til og respektere meg mer? Jeg håper jeg får mange svar fra dere. Og nei jeg kommer ikke til å invitere henne hjem til meg. Og hun får i alle fall ikke overnatte, eller på noen måte disponere huset uten at vi henger over henne.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #2 Skrevet 12. oktober 2013 Kunne du ikke hente bildene i søppeldunken? Videre vill jeg nok sagt til henne at om hun ikke kan vise mer respekt så er jeg ikke interessert i å ha noe kontakt med henne. Eller gått på besøk og tatt en høstrengjøring hos henne... Anonymous poster hash: 08b4f...5c2 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #3 Skrevet 12. oktober 2013 Enig med AB over, her ikke mulighet for å berge dem? Ville nok uansett sagt med tanten at om hun ikke presenterer meg en skikkelig unnskyldning er hun ikke velkommen i mitt hus igjen, og trenger heller ikke ta kontakt noe mer. Enkelt og greit. Man kaster ikke andre sine ting, særlig når ting har slik affeksjonsverdi. Hadde noen gjort det med bildene jeg har fra venninna mi som hun har malt(og hun er nå ikke gått bort heller) hadde jeg blitt avsindig av raseri! Sånt kan jo ikke erstattes! Anonymous poster hash: d2534...723 4
Gjest Blondie65 Skrevet 12. oktober 2013 #4 Skrevet 12. oktober 2013 Forstår jeg det riktig at du og din mann bor i deres eget hjem og har deres ting lagret i rom som er deres? Forstår jeg deg rett når jeg leser at din tante tok seg til rette i dine ting i ditt hjem der hun var gjest og løy om det da hun ble ferskest? Er tanten din sosialt tilbakestående? Du kan fortelle din tante at "skrotet ditt" var uerstattelige bilder og at du forventer en pengesum som erstatning samt en dypdølt beklagelse. Ellers er hun ikke velkommen i ditt hjem igjen og for at resten av slekten skal forstå hvorfor du ikke vil ha med henne å gjøre så blir du nødt å fortelle dem hva hun har gjort. Om du velger å gjøre slik eller sånn i ditt hjem har tanten din absolutt null og niks med. Man kan komme med råd og tips, men man får værsågod respektere at andre ikke vil følge rådene. Man begynner ikke bare å kaste. Så med mindre det er veldig mye informasjon som mangler fra ditt første innlegg så er det helt uakseptabelt det din tante har gjort.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #5 Skrevet 12. oktober 2013 Hvor gammel er tanten din forresten? Kanskje hun er blitt dement og trenger hjelp? Anonymous poster hash: 08b4f...5c2
tinki vinki Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter #6 Skrevet 12. oktober 2013 Kunne du ikke hente bildene i søppeldunken? Videre vill jeg nok sagt til henne at om hun ikke kan vise mer respekt så er jeg ikke interessert i å ha noe kontakt med henne. Eller gått på besøk og tatt en høstrengjøring hos henne... Anonymous poster hash: 08b4f...5c2 Jeg hadde selvsagt straks løpt bort til søppeldunken om jeg hadde merket det! jeg merket det ikke før en stund etter. Det var i sommer før vi dro på ferie, og da hun var hjemme hos meg var det ganske mye så jeg sjekket ikke da om bildene var der. jeg tok det hun sa for god fisk - at hun bare hadde kastet noe fra badet. Jeg tenkte bare åå hun har ikke kastet noe. 3 uker etter at hun var hjemme hos meg, og jeg hadde kommet hjem fra ferie, og skulle vaske først da så jeg at det var borte:(
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #7 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg hadde selvsagt straks løpt bort til søppeldunken om jeg hadde merket det! jeg merket det ikke før en stund etter. Det var i sommer før vi dro på ferie, og da hun var hjemme hos meg var det ganske mye så jeg sjekket ikke da om bildene var der. jeg tok det hun sa for god fisk - at hun bare hadde kastet noe fra badet. Jeg tenkte bare åå hun har ikke kastet noe. 3 uker etter at hun var hjemme hos meg, og jeg hadde kommet hjem fra ferie, og skulle vaske først da så jeg at det var borte:( Så trist Men jeg skjønner ikke hvorfor du tok det for god fisk når hun var på det rommet hun egentlig ikke har noe å gjøre på samt har en historie med å ødelegge for deg og at du visste du hadde tømt søppelet på badet? Anonymous poster hash: 08b4f...5c2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #8 Skrevet 12. oktober 2013 Er ikke egentlig ran/hærverk? Jeg ville gjort som Blondie65, satt hardt mot hardt, for dama eier jo tydeligvis ikke skamvett.. Anonymous poster hash: ed4d1...011 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #9 Skrevet 12. oktober 2013 Er ikke DETTE* egentlig ran/hærverk Anonymous poster hash: ed4d1...011
tinki vinki Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter #10 Skrevet 12. oktober 2013 Forstår jeg det riktig at du og din mann bor i deres eget hjem og har deres ting lagret i rom som er deres? Forstår jeg deg rett når jeg leser at din tante tok seg til rette i dine ting i ditt hjem der hun var gjest og løy om det da hun ble ferskest? Er tanten din sosialt tilbakestående? Du kan fortelle din tante at "skrotet ditt" var uerstattelige bilder og at du forventer en pengesum som erstatning samt en dypdølt beklagelse. Ellers er hun ikke velkommen i ditt hjem igjen og for at resten av slekten skal forstå hvorfor du ikke vil ha med henne å gjøre så blir du nødt å fortelle dem hva hun har gjort. Om du velger å gjøre slik eller sånn i ditt hjem har tanten din absolutt null og niks med. Man kan komme med råd og tips, men man får værsågod respektere at andre ikke vil følge rådene. Man begynner ikke bare å kaste. Så med mindre det er veldig mye informasjon som mangler fra ditt første innlegg så er det helt uakseptabelt det din tante har gjort. første avsnitt så ja det var slik. vet ikke om hun er sosialt tilbakestående men det kan virke sånn en del ganger ja. men det er ikke noe spesielt som feiler henne hun er ikke tilbakestående og burde klare og oppføre seg! I denne perioden var hun ikke bare på besøk men bodde hos oss. betalte leie og var ikke bare gjest. Hun bor nærmere mine andre slektninger og har mer kontakt med dem enn jeg har med dem. så jeg tror de vil høre på hennes versjon. hun bor i samme by som andre slektninger og har hatt god kontakt med dem i mange mange år. jeg bor ja ca 5 timer unna med bil og er ikke der så ofte. Hun får ikke komme til meg igjen men relasjonen til henne er likevel vanskelig.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. oktober 2013 #11 Skrevet 12. oktober 2013 Ran er det vel ikke, men hærverk er det absolutt. Og en eller annen må faktisk sette foten ned overfor dette vesenet slik at det får konsekvenser å ta seg til rette i andres hjem.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. oktober 2013 #12 Skrevet 12. oktober 2013 Hun bodde der altså. Så det var hennes hjem også. Jeg har vært leieboer selv hos en venninne. Ikke gikk jeg i skapene hennes, og selv om jeg både vasket og ryddet, kastet jeg ikke ting som ikke var mine. Og selv om man deltar i rydding, kaster man ikke ting uten å spørre.
tinki vinki Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter #13 Skrevet 12. oktober 2013 Så trist Men jeg skjønner ikke hvorfor du tok det for god fisk når hun var på det rommet hun egentlig ikke har noe å gjøre på samt har en historie med å ødelegge for deg og at du visste du hadde tømt søppelet på badet? Anonymous poster hash: 08b4f...5c2 Hun på besøk/ leide midlertidig for en svært billig penge betalte litt for mat og slikt. så var mer på besøk enn leide. Var der 4 uker. Eller var det 5? er fryser der da. så en har jo på en måte noe og gjøre der. er jo ikke forbudt for gjester og gå dit. men ja syntes liksom hun virkelig drev med noe! men tok liksom det hun sa for god fisk tenkt at hun hentet noe i fryseren og hadde styrt med noe på badet. eller noe? jeg viste ikke. men er også noen hagemøbler på dette rom bøtter og diverse. Etter å ha spurt henne direkte slo jeg meg til ro med at hun ikke hadde ødelagt bildene, og da var det egentlig samme hva hun gjorde i rommet da det ikke er noe annet jeg er redd for der. Om hadde dillet med noen hageputer og flyttet på noen bøtter og flyttet på ting i fryseren er jo ikke det så nøye. Så jeg slo meg til ro med at hun ikke hadde ødelagt bildene. og det er også svært typisk henne og begynne og styre med noe hun ikke har noe med. som en annen gang så var vi på feriested i lag tok hun ut mine klær av vaskemaskinen. jeg hadde bare latt de ligge i vaskemaskinen. også hang hun de opp rundt om kring i denne hytten vi leide, hang opp over møbler, dusjkabinettet på badet (skittent bad) en del av særlig møbler var det mye edderkopper. Særlig inni noen flettede stoler. Der var det mange edderkopper som hadde gått oppå det våte tøyet og blitt skvist i tøyet. hvit tøy dette og det ble faktisk flekker etter edderkoppene som ikke gikk vekk ved vanlig vask. Siden jeg har litt edderkopp forbi var grunnen til at jeg ikke hadde hengt opp tøyet mangelen på sted og henge opp. hun er veldig flink til å gi følelsen av at det er MIN feil. eller slik nå har jeg hengt opp tøy for deg. også blir hun SINT om jeg ikke er takknemelig. eller forteller høyt hva hun har gjort så andre hører det så en liksom må være glad.. ganske typisk. jeg er svært konfliktsky så da med tøyet som hun ødela i denne hytten sa jeg ikke noe. det er lenge siden altså. Jeg var vel 19 men bodde enda hjemme hos min mor. Da leide jeg hytte la med min mor og yngre bror og min tante. Det vil si min mor betalte for denne hytten og min tante leiede ikke men besøkte oss et par dager, i denne hytten som vi leide hele sommeren. Husker ikke men min mor hadde nok invitert henne. Det ble kanskje litt usaklig det med edderkoppene men det så typisk henne at hun "liksom" hjelper med noe- også er det absolutt ikke hyggelig i hele tatt!
Gjest Blondie65 Skrevet 12. oktober 2013 #14 Skrevet 12. oktober 2013 Det med edderkoppene ser jeg på som en uheldig omstendighet av noe som var ment hjelpsomt. Det blir noe annet enn å kaste ting hun ikke har noe med å kaste for deretter å lyge om det.
tinki vinki Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter #15 Skrevet 12. oktober 2013 Hun har også svært lite respekt for meg og klare meninger om hvor hun mener jeg skal jobbe, når jeg drar på mine fritidsaktiviteter (hun mener jeg er for lite aktiv), alt mulig har hun klare meninger om, og hun er svært kritisk til alt som gjelder meg og mitt, og vil gjerne bestemme over meg. Samtidig er det ikke slik at hun er inne i hva jeg driver med. Det er ikke slik at hun har noen kunnskap eller kjennskap til for eksempel min svømmetrening. Hun kritiserer meg for eksempel for at jeg ikke drar fast en gang i uka på svømmetrening. Men i vår svømmehall er svømmetreningen slik at en bare kan droppe inn ettersom det passer seg. Hun mener det er feil ovenfor de andre at jeg bare kommer som det passer min timeplan og dags form. Men det er jo slik svømmetreningen er, svært individuell og det er mange som bare kommer slik som meg litt nå og da. Noen få er aktive og er der hver gang, og de er mer opptatt av svømmetreningen enn de andre, de bryr seg lite om hvem som er der. Det er kun de som er der en og annen gang i året, som er opptatt av og reise med sine venner og slikt, siden de ikke kjenner noen av de som er der fast.. Jeg er ikke bestevenn med noen på svømmehallen, så det er ikke viktig for noen at jeg er der, og det er voksne mennesker og det er hipp som happ for de om jeg er der eller ikke de er der jo for å svømme. Men hun fortsetter med dette at det er feil ovenfor de andre at jeg møter opp så sjelden. Noe det ikke er. Ønsker noen svar på, hvordan får en respekt? Hva kan en gjøre for at folk får mer respekt for en? Slik som min tante? Hvordan ville dere løst slike problemer med en tante? Nå har jeg alt lite kontakt med henne møter henne en 2 -8 ganger i året, og de gangene jeg møter henne hjemme hos henne er ikke store problemet nå, Men min mor snakker masse masse med henne på telefon, og snakker masse om henne så da blir det masse kontakt med denne tanten via min mor. Og det er denne kontakten som uansett er der via min mor som jeg ser på som problematisk. Denne tanten sprer også masse rykter om meg. Dikter opp ting som er så ekstremt overdrevet at det ikke ligner sannheten. Eksempelvis kan hun si at jeg har meldt meg på svømmetrening, men at jeg aldri gidder å møte opp der fordi jeg er så lat, og at det går utover alle andre. Men det er jo ikke sant jeg møter opp en 3 ganger i måneden på svømmetreningen og de andre gangene møter jeg ikke opp fordi jeg skal jobbe. Og det går ikke utover andre at jeg ikke er der. Men i prinsipp så snakker hun masse masse negativt om meg og har meninger om alt fra min jobb til mitt privatliv. Alle bekker små gjør en stor Å -Og det gjør jo at jeg får et ganske dårlig rykte på hennes hjemsted, der jeg også har en del bekjente og barndomsvenner. Det er derfor veldig ubehagelig for jeg har ikke noen virkelig gode venner der, men mange jeg er på hils med. De tror kanskje på alt hun sier…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. oktober 2013 #16 Skrevet 12. oktober 2013 (endret) Først av alt: drit i usannhetene hun sprer. Fortell din mor hva som er sant, slik at hun kan forsvare deg. Du sa du var konfliktsky. Nøkkelen til å sette seg i respekt er å velge noen viktige saker og ta konflikten. Forbered deg godt og ikke la deg overtale til at det ikke er så farlig. Men vær saklig - ikke bland inn andre saker som er like klare eller "følelsen" av å bli forfulgt. Saken med de kastede maleriene er en klar sak som de fleste vil være enig med deg i. Hold deg til den. Dersom du tar denne konfrontasjonen og vinner frem vil det gjøre noe med selvtilliten din for fremtidige konfliktsituasjoner. Endret 12. oktober 2013 av Blondie65
tinki vinki Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter #17 Skrevet 12. oktober 2013 ryktene om meg kan være veldig vanskelige eksempel en gang sa hun at jeg passet hest men jeg ga de nesten ikke mat! og at jeg var dårlig til og passe hest for jeg kunne umulig være glad i hest da jeg ikke ga den mat! det er ikke riktig da det var slik at denne hesten fikk den maten den skulle få. uansett da så er jeg veldig glad i hester og kan mye om hester jeg gir selvsagt hesten /hester jeg passer mat! jeg er også veldig nøye på at dette skal bli riktig. Altås en skal jo ikke bare helle på med pellets og gulrøtter heller da kan hesten bli syk og få kolikk. hester skal få det de de skal ha verken mer eller mindre jeg synes det er vansklig med disse ryktene. hva kan hun finne på og si om meg!
tinki vinki Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter #18 Skrevet 12. oktober 2013 (endret) Først av alt: drit i usannhetene hun sprer. Fortell din mor hva som er sant, slik at hun kan forsvare deg. Du sa du var konfliktsky. Nøkkelen til å sette seg i respekt er å velge noen viktige saker og ta konflikten. Forbered deg godt og ikke la deg overtale til at det ikke er så farlig. Men vær saklig - ikke bland inn andre saker som er like klare eller "følelsen" av å bli forfulgt. Saken med de kastede maleriene er en klar sak som de fleste vil være enig med deg i. Hold deg til den. Dersom du tar denne konfrontasjonen og vinner frem vil det gjøre noe med selvtilliten din for fremtidige konfliktsituasjoner. Takk, syntes det ble vanskeligere og ta det opp når gikk så lang tid før jeg merket det. Når det gjelder min mor, vet hun hva som er sant og ikke men hun bor ikke der min tante bor. Min mor bor i nærheten av meg så min mor bor også ca 5 timer unna med bil, er en del bekjente som bor der min tante bor. har ingen gode venner som bor der. min mor er der også sjelden, så hun kan ikke stoppe disse ryktene. min mor er også veldig konfliktsky egentlig verre enn meg, moren min er så usikker og ikke klarer å ta opp ting. spør svært ofte andre til råds også om enkle ting. min mor liker min tante godt så min mor foteller ting om meg til min tante. også lager tanten min sin egen versjon av alt hun hører og alt som blir sagt. ryktene har vert et problem lenge. Å ryktene er jo egentlig så ille at hun selv bør forstå at det er feil som eksempelet med hesten som jeg ikke ga mat. ble jo veldig ille når hun gikk rundt og sa at jeg ikke ga hesten jeg passet mat! Men tanten min bor i ei bygd og det virker ikke som om noen sjekker opp at om ting er sant eller ikke «uff så forferdelig» kan de si men ingen sjekker opp om det er sant eller tar grep. er en sladrebygd tror jeg men min tante er liksom verre og hun sier jo også ting om folk hun kjenner godt, og da virker det nok mere som om det er sant, siden hun kjenner de hun snakker om og burde vite hvordan det egentlig er. Endret 12. oktober 2013 av tinki vinki
Lady Skrevet 12. oktober 2013 #19 Skrevet 12. oktober 2013 Hadde blitt så sint og lei meg! Det går jo virkelig ikke ann å ta seg friheten til å snoke rundt i andres ting, og kaste det man mener samler støv?! Også vrir hun det i tilegg om til at hun gjorde dere en tjeneste, da det ikke er bra å samle opp ting i skapet? Hva er det man har skap til da?! Fy fader..
Gjest Blondie65 Skrevet 12. oktober 2013 #20 Skrevet 12. oktober 2013 Min erfaring er at selv på bygden blir dramaqueens gjenkjent. Det er morsomt å høre på ryktene som spres, men det betyr ikke at man tror på det. Din mor må få beskjed om å slutte å gi informasjon om deg slik at det ikke lages næring til ryktene. Du har bare noen få valg her: slutt å bry deg om ryktene. Eller konfronter henne og fortell at du er lei av hennes innblanding i ditt liv og at rykter om deg blir spredt av henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå