Gå til innhold

Er det ulovlig ? Hjeelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har pratet med en fyr og han virket ikke så interresant, han spurte litt om meg og jeg sa ikke ekte navn , sa at jeg heter "Ida" feks, og at jeg har 2 søstre, ville ikke si hvor jeg bodde eller noe, sa bare at jeg bor i byen et sted.. Er det ulovlig å si ting som ikke stemmer? Vi har ikke kontakt nå og jeg har ikke oppgitt noe adresse eller noe som helst, sa bare at jeg het Ida .kan det regnes som tyveri av identitet ?

Anonymous poster hash: fb021...77e

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest20
Skrevet (endret)

.

Endret av Lydia
Skrevet

Ja, nå havner du i fengsel.

• Liker 1
Skrevet

Neida, du kan slappe av. Det er ikke ulovlig. Det er derimot svært fornuftig av deg.

• Liker 2
Skrevet

337 (bruke navn i strid med lov), § 372 (utgi seg for å være en annen).[4]

Jeg gråter nå og er redd.. Jeg bare sa Ida heter jeg og har 2 søstre og bor et sted i byen, han trodde på det og spurte om søstrene mine.... Har jeg begått noe kriminelt ?

Skrevet

Og han du pratet med, var kanskje Johnny fra Stovner?

Anonymous poster hash: 5c4c6...794
Gjest Elseby13
Skrevet

Ja, nå er du på politiets liste over kriminelle!

Ærlig talt, flere over meg har skrevet at du ikke har gjort noe galt, likevel sitter du og gråter..?

Skrevet

Det har du ikke i det hele tatt. Hadde du stjålet et id kort og brukt det, stiller saken seg annerledes. Du har ikke gjort noe ulovlig i det hele tatt. :hug:

• Liker 2
Skrevet

Neida, du kan slappe av. Det er ikke ulovlig. Det er derimot svært fornuftig av deg.

337 (bruke navn i strid med lov), § 372 (utgi seg for å være en annen).[4]

Hva med denne da? Jeg er helt skjelven... Men jeg ville ikke at han skulle følge etter meg så sa jeg bare ting som ikke stemte :( nå prater vi ikke,

Skrevet

Har du noen rundt deg som du kan snakke med? Jeg tenker mest på at du er så lei deg. De vil nok si det samme som de fleste av oss her inne: Du har ikke gjort noe ulovlig. og den paragrafen gjelder ikke i ditt tilfelle.

Skrevet

Ts her..

For identitetstyveri straffes den som uberettiget bruker uriktig identitet ved elektronisk kommunikasjon. Som uriktig identitet anses identiteten til en annen fysisk eller juridisk person og identitet som ikke tilhører noen. Straffen er bøter eller fengsel inntil 3 år. For grov overtredelse er straffen fengsel inntil 6 år. For liten overtredelse er straffen bøter eller fengsel inntil 6 måneder

Men jeg har jo sagt jeg heter Ida og har 2 søstre og bor i byen et sted , og det er jo identitet som ikke tilhører noen???? Eller hva? Jeg blir gal nå...

Gjest Elseby13
Skrevet

Du er tydeligvis ikke interessert i å høre på råd fra oss her inne. Hvorfor fortsetter du å poste?

Skrevet

Du er tydeligvis ikke interessert i å høre på råd fra oss her inne. Hvorfor fortsetter du å poste?

Fordi jeg pratet med han en periode og han trodde og tror jeg er Ida med 2 søstre på byen :( tenker bare om han anmelder meg for å bruke falsk navn og for å ha lurt han i den perioden..... Jeg har aldri gjort noe kriminelt og er derfor redd :(

Skrevet

Litt redd at han anmelder meg for løgn og bedrageri :(

Skrevet

Jesus Kristus, NEI, du har ikke gjort noe kriminelt. Med mindre å ha ekstremt tungt for det er kriminelt, da ligger du tynt an.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du sier til politiet at en fyr du ikke likte spurte og spurte om ditt personlige liv, din adresse og din familie, og du sa til politiet at du ikke oppga korrekt informasjon, sier de at du er fornuftig og takker deg for at du ikke sa hva du faktisk het, hvor du faktisk bodde og hvem som egentlig er i familien din.

Punktum. Finale. Slutt nå med gnålet, du har fått svar.

Anonymous poster hash: e6068...e3b
  • Liker 6
Skrevet

Slapp av! Det at du har sagt falsk navn, antall søsken og bosted er ikke noe galt. Det er bare å beskytte egen identitet.

Den paragrafen du henger deg opp i her er identitets tyveri! Altså hvis du utgav deg for å være Tone Damli Aaberge så hadde det vært ulovlig. Fordi da har du brukt identiteten til en annen person. Men "ida med to søsken fra byen" er ikke en bestemt person!

• Liker 1
Skrevet

Jesus Kristus, NEI, du har ikke gjort noe kriminelt. Med mindre å ha ekstremt tungt for det er kriminelt, da ligger du tynt an.

Hva mener du med ekstremt tungt?

Anonymous poster hash: 7a908...11a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...