AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #1 Skrevet 12. oktober 2013 Hei! Var jeg som skrev en tråd om at naboen har så mange katter for en stund siden. Nå har jeg meldt henne til Mattilsynet. Men jeg sitter igjen med mange spørsmål. Hva skjer nå? Hva gjør jeg hvis ingenting skjer? Bestemte meg da jeg oppdaget fem nye kattunger på ca 8uker i Hagen hennes... Men jeg har selvsagt glemt det referanse nummeret jeg fikk, kan jeg få dette på noen måte? Sitter her med veldig blandete følelser. Syns så synd på naboen som egentlig er veldig, veldig snill, men samtidig kan jeg ikke bare å sitte å se på. Anonymous poster hash: 97877...4cf
Gjest Euforia Skrevet 12. oktober 2013 #2 Skrevet 12. oktober 2013 Har du tatt det opp med naboen din...?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #3 Skrevet 12. oktober 2013 Har du tatt det opp med naboen din...? Dialog fungerer dårlig i dagens samfunn. Her må man sette hardt mot hardt. Anonymous poster hash: 35f58...afc 1
Gjest Miranda2011 Skrevet 12. oktober 2013 #4 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg håper du har snakket med den hyggelige naboen din om dette før du gikk til det skrittet å kontakte mattilsynet? 1
Gjest Euforia Skrevet 12. oktober 2013 #5 Skrevet 12. oktober 2013 Dialog fungerer dårlig i dagens samfunn. Her må man sette hardt mot hardt. Anonymous poster hash: 35f58...afc Huff. Jeg vet bare med meg selv at jeg ville prøvd det meste før jeg kontaktet Mattilsynet. Jeg har lest såå mange historier hvor Mattilsynet tar livet av helt friske dyr bare fordi de ikke gidder å bruke tid og energi på å få dyrene omplassert.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #6 Skrevet 12. oktober 2013 Ja, jeg har snakket med naboen. Flere andre naboer har snakket med naboen. Blir bare med praten. Naboen har ikke råd til å kastrere noen av kattene sine så.. Uansett, hadde satt pris på svar på det jeg faktisk spør om Anonymous poster hash: 97877...4cf 6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #7 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg kan dessverre ikke svare på noe av det du spør om, men jeg synes det er flott at du meldte fra Anonymous poster hash: 35c01...9cc 12
Kiarapus Skrevet 12. oktober 2013 #8 Skrevet 12. oktober 2013 Mattilsynet har ikke resurser til å ta vare på dyr, så hvis de kommer å henter kattene så blir de 99% sikkert avlivet. Kontaktet du ikke dyrebeskyttelsen først??
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #9 Skrevet 12. oktober 2013 Hvis de bli avlivet er det faktisk det beste, flere av kattene har store sår, halter osv... Jeg syns uansett det er bedre at 20-30 katter blir avlivet og ikke skaper flere uønskede avkom enn at det om noen år går 200 villkatter rundt her. Dette er snakk om en person som bare i sommer har fått 15+ kattunger, som alle er ville, siden hun ikke har tid til dem, ikke en person med normalt dyrehold. Dyrebeskyttelsen har ikke lov å gripe inn sålenge det er privat hjem. Igjen, hold dere til emne, dette er IKKE en tråd for diskutering, men for å få svar. Takk til deg her oppe jeg klarte ikke sitte å se på dette og samtidig kalle me dyrevenn lengre. Men syns synd på henne da, hun er som sagt veldig grei ellers. Tror egentlig bare det er ett problem som har tatt litt vel av for henne. Tre katter blir fort mange :/Anonymous poster hash: 97877...4cf 15
Aurora M. Skrevet 12. oktober 2013 #10 Skrevet 12. oktober 2013 (endret) Hei! Var jeg som skrev en tråd om at naboen har så mange katter for en stund siden. Nå har jeg meldt henne til Mattilsynet. Men jeg sitter igjen med mange spørsmål. Hva skjer nå? Hva gjør jeg hvis ingenting skjer? Bestemte meg da jeg oppdaget fem nye kattunger på ca 8uker i Hagen hennes... Men jeg har selvsagt glemt det referanse nummeret jeg fikk, kan jeg få dette på noen måte? Sitter her med veldig blandete følelser. Syns så synd på naboen som egentlig er veldig, veldig snill, men samtidig kan jeg ikke bare å sitte å se på.Anonymous poster hash: 97877...4cf Det som egentlig skal skje er at Mattilsynet kontakter naboen og drar på besøk til henne og ser an ståa. De har ingen plikt til lå melde fra om dette til deg, selv om du har sendt de en bekymringsmelding med fullt navn. Dessverre er det ingen automatikk i at Mattilsynet gjør noe som helst, i alle fall ikke i første omgang. Det kan trekke ut i langdrag. Eier kan få påbud om å ta kattene til veterinær, kastrere o.s.v og må jo få tid på seg til event. å ordne dette. Det er nå bare å håpe på at de i alle fall har kommet så langt som å opprette en dialog med henne. Det er svært varierende hvordan Mattilsynet fungerer/ikke fungerer fra sted til sted. Men det er snarere regelen enn unntaket at man må purre og purre... Jo fler som ringer, jo bedre er det! Og.. Purr!! Endret 12. oktober 2013 av Aurora M. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #11 Skrevet 12. oktober 2013 Uff, jeg håper ikke de tar en "klassisk mattilsynet" og lar henne beholde 3-4 ukastrerte katter, slik at du om ett år har nøyaktig samme problem.. Jeg ville ringt dem igjen og spurt disse spørsmålene, de har nok svar. Er det lenge siden du ringte? Det skader ikke å spørre om det er noe fremgang i saken. Anonymous poster hash: 222cb...ee0 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #12 Skrevet 12. oktober 2013 Dyrebeskyttelsen har ikke lov å gripe inn sålenge det er privat hjem. IAnonymous poster hash: 97877...4cf Men hva om du snakker med henne om å frivillig overgi dyrene til Dyrebeskyttelsen? Kan det gå an? Og så beholde ett dyr - et kastrert et? Jeg mener, hvis hun selv innser at hun har et problem, og selv innrømmer at hun ikke har råd til å kastrere dyrene (men burde), så kan det jo hende hun går med på å "hjelpes", så lenge det er noen andre som tar saken i sine hender? Er det en gammel dame det er snakk om? Anonymous poster hash: f6a9a...cfa 1
Bluegreen Skrevet 12. oktober 2013 #13 Skrevet 12. oktober 2013 Dyrebeskyttelsen har ikke lov å gripe inn sålenge det er privat hjem. Igjen, hold dere til emne, dette er IKKE en tråd for diskutering, men for å få svar.Anonymous poster hash: 97877...4cf Jeg hjalp til med en lignende sak hvor dyrebeskyttelsen samarbeidet med mattilsynet for å få kvittet seg med en hel mengde katter i èn bolig. Jeg tror nok det må gå på samtykke av den som eier dyrene, men dyrebeskyttelsen er ofte gode på å purre på mattilsynet slik at noe faktisk skjer. Bra at du rapporterte, for det blir som regel bare verre og verre med slike situasjoner og det er ikke alltid fordi det er snakk om kjipe folk som ikke bryr seg om dyrene.. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #14 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg meldte en gang fra til Mttilsynet om en labrador som ble utnyttet til tigging av en rumensk tigger. Den satt ute med han i all slags vær, bl.a isende novemberregn. Og faktisk så grep Mattilssynet inn og fikk en slutt på det. Jeg vet ikke hva som skjedde med hunden (for de har taushetsplikt), men de skulle på inspeksjon, og jeg så aldri mer hunden igjen, kun tiggeren. Tror kanskje hunden var stjålet eller forlatt. Så det hender de viser handlekraft om du treffer rette personen i systemet. Ville tro de ka. Gjøre det i dette som høres ut som en ganske grov vanskjøtting av katter.Anonymous poster hash: 65def...dad
Gjest Sille4 Skrevet 12. oktober 2013 #15 Skrevet 12. oktober 2013 Det var helt riktig gjort av deg! Man har også plikt til å melde i fra når man har mistanke/ser dårlig dyrevelferd. Så veldig flott gjort :D
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #16 Skrevet 14. oktober 2013 Hvor raskt Mattilsynet handler kommer nok veldig an på hva slags sak de får meldt. Jeg meldte ifra om hester på en stor utleiestall som ikke hadde det bra, og da kom de i løpet av ei uke, og gjorde attpåtil enda en inspeksjon et par uker senere. Når det gjelder katter mistenker jeg at de tar litt lett på det. Her i bygda bor det en tulling som har eiendommen sin full av katter, det er skader, sykdom, innavl, død. Dette har pågått så lenge jeg kan huske, og jeg vet om flere som har meldt ham opp igjennom årene, men ingen ting blir gjort. Ja til dyrepoliti! Anonymous poster hash: 33e34...a6b 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #17 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg bodde på landet en gang for en del år siden og meldte meg selv til mattilsynet. Pga at det ikke fantes omplasseringsmuligheter der og var mange mil til nærmeste. De gjorde en god jobb i bunn og grunn men var ikke den instansen jeg ville kontaktet fordi det virket som de ga bort dyr til hvem som helst som ønsket seg et... Men jeg ville ikke sette den ut på finn.no. Dette var en valp jeg hadde ansvaret for og den krevde mer sosialisering enn jeg kunne tilby, men det endte bra til slutt etter to runder med omplassering i løpet av ett års tid. Matilsynet kontaktet dyrebeskyttelsen etter å ha overtatt valpen og det som var sjokkerende var at valpen ble omplassert tre ganger og ikke fikk et stabilt hjem før etter lang tid, og det hører med til historien at en i mat-tilsynet syntes valpen var så fin at h^n ville ha den, men par dager etter viste det seg at et av barna var allergisk... Ja takk til dyrepoliti. Og om matilsynet skal inn i bildet har de ingen kvalifikasjoner og få ressurser om det ikke er gårdsdrift og knapt nok da. Anonymous poster hash: 83486...11e
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #18 Skrevet 15. oktober 2013 Så bra at du meldte fra! Dersom det ikke skjer noe kan du i det minste opprette en dialog med Dyrebeskyttelsen. De har naturligvis ingen myndighet, men de kan observere, samle informasjon og kanskje bli tatt mer alvorlig dersom de henvender seg til Mattilsynet senere. Dyrebeskyttelsen kan også hjelpe til ved å servere Mattilsynet en løsning på sølvfat, f.eks. ved å tilby seg å ta imot og kastrere kattene. Anonymous poster hash: 7aae4...885
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #19 Skrevet 15. oktober 2013 TS igjen, takk for mange gode svar Hovedproblemet mitt med dyrebeskyttelsen er at det ikke er noen her! Nærmeste er veldig nyoppstartet og har på ingen måte kapasitet til noe sånt. De to neste nærmeste er også helt totalt fulle. Så er desverre ingen hjelp der å få... Jeg meldte fra på nett, så de sa ingenting i telefonen desverre 😜 Jeg håper virkelig vi snart får dyrepoliti i Norge! Anonymous poster hash: 97877...4cf
Kiarapus Skrevet 15. oktober 2013 #20 Skrevet 15. oktober 2013 Men bare fordi at dyrebeskyttelsen er stapp full på senteret så kan de da vell være behjelpelig med å gå i dialog med naboen din?? Det betyr jo ikke at de skal ta på seg så mye som en enste katt. Men de jobber tross alt med å hjelpe dyr så de får det best mulig, og de har jo god erfaring med å snakke med uansvarlige dyreeiere. De har også god oversikt over hvilke muligheter som finnes i nærområdet deres, så de skal virkelig kunne være til hjelp altså!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå