myself30 Skrevet 12. oktober 2013 #1 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg og min mann har flere ganger snakket med hans datter på 13 om nettvett, bl.a om å dele bilder av andre. Vi har også en sønn på 3 år som hun liker å ta bilde av - og det er ok det hvis hun spør oss først om hun får dele det på nett. Kik og snapchat er ofte i bruk samt instagram. Vi ble venner med henne på instagram slik at vi kunne dele ting sammen og samtidig ha litt kontroll på hva det er hun legger ut. Og vi har stolt på henne - siden hun ikke har lagt ut noe av andre uten å spørre. Og vi har et godt forhold til henne begge to. Nå en dag snakket jeg med en venninne - og hun fortalte om et bilde hun hadde sett av vår sønn via instagram. Jeg kunne ikke huske å ha sett noe - så jeg går inn og sjekker. Der ligger ingenting. 0 bilder på profilen hennes. Jeg spør venninnen min og hun viser meg det - og da er det en helt annen profil enn den vi er venn med som tilhører hun på 13 - og der lå dete flere bilder av sønnen vår også - som hun ikke har spurt oss om lov til å legge ut. Dvs hun har opprettet en ny profil uten at vi visste det. Jeg prøvde å søke opp den nye profilen med finner den ikke. DVS hun har med vilje blokkert meg og sin far slik at vi ikke skal finne henne/se hva hun legger ut... Det er jo bra hun liker å dele sin bror med venner - men det er jo ikke lov! Hva ville dere gjort? Vurderer å ta det opp med henne - men er redd at hun da sletter den profilen og lager seg en ny - hvor ingen av våre venner er venner av henne heller. Og da har vi ingen verdens kontroll på hva hun legger ut av gutten på 3 heller.... Vanskelig dette...
myself30 Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter #2 Skrevet 15. oktober 2013 INgen som vet hvordan vi bør håndtere dette? eller har erfaring fra noe lignende?
xinnia Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Dessverre er det slik for ungdommen - ting som er forbudt blir gjerne utrolig spennende. Hvorfor får hun ikke lov til å legge ut bilder av broren hennes uten godkjenning av dere? dere har ved å legge ned ett slikt veto faktisk på en måte sagt at dere ikke stoler på henne... og da føler hun seg smart ved å lage en slik profil.. Snakk med henne ikke til henne... Du må på en måte prøve å være smartere enn henne her- som du nevner, det er utrolig lett å lage profiler på nett uten at dere har noen oversikt. Tror jeg ville vist veldig interesse når hun tar bilder- og på en måte oppfordret henne til å legge de ut så du kan "like".. på den måte fortell henne at det er så gøy å se at hun er så stolt av broren og faktisk viser det.. kanskje hun da vil få dårlig samvittighet og sletter den andre profilen. Vær aktiv på profilen hennes dere er venner på.." likes" og "hjerter" h går rett hjem hos disse jentene: Endret 15. oktober 2013 av xinnia
Mafalda Skrevet 15. oktober 2013 #4 Skrevet 15. oktober 2013 Synes det er vanskelig å gi råd, ettersom hun allerede har gått bak ryggen på dere. Da klinger enn "Sorry mamma, jeg skal ikke gjøre det mer" litt hulere med en gang. Jeg har selv måttet arrestere en tenåring i å legge ut snapchatbilder av lillebror uten hans samtykke (denne lillebroren er noe eldre, da, så derfor ble jeg ganske sinna for at tenåringen ikke spurte først. Spesielt siden h*n på typisk tenåringsvis er suuupersær på å bli tatt bilde av selv ). Det ble stort drama og vonde følelser der og da, men blåste fort over og tenåringen måtte innrømme at jeg hadde rett. Men det at hun kanskje kommer til å slette seg og lage ny profil gjør saken vanskeligere. Men jeg tror- uten å ha personlig erfaring med akkurat denne situasjonen- at jeg ville satset på å være dønn prinsipiell, selv om det innebærer en fare for at hun lyver. Vær klinkende klar på at hun har brutt deres tillit ved å opprette en skjult profil, vær klare på at hun faktisk bryter loven ved å legge ut bilder som dere ikke har godkjent (litt usikker på finjussen her, det må jeg innrømme Men jeg tror det duger som argument), og at dersom dere ikke kan stole på henne må dere gå hardere til verks når det gjelder overvåkning. Tøft? Kanskje det. Men hun har med viten og vilje brutt "reglene" for nettbruk, og det synes jeg nødvendiggjør en reaksjon. Hvis ikke får hun jo inntrykk av at det ikke er så farlig. Og hovedproblemet slik jeg ser det er ikke bildene i seg selv (hvis de var typisk søte bilder av lillebror) men at hun bevisst har gått bak ryggen på dere. Det er ikke OK, og hun er bare 13. Jeg ville gått for en skikkelig alvorsprat.
myself30 Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter #5 Skrevet 21. oktober 2013 Dessverre er det slik for ungdommen - ting som er forbudt blir gjerne utrolig spennende. Hvorfor får hun ikke lov til å legge ut bilder av broren hennes uten godkjenning av dere? dere har ved å legge ned ett slikt veto faktisk på en måte sagt at dere ikke stoler på henne... og da føler hun seg smart ved å lage en slik profil.. Snakk med henne ikke til henne... Du må på en måte prøve å være smartere enn henne her- som du nevner, det er utrolig lett å lage profiler på nett uten at dere har noen oversikt. Tror jeg ville vist veldig interesse når hun tar bilder- og på en måte oppfordret henne til å legge de ut så du kan "like".. på den måte fortell henne at det er så gøy å se at hun er så stolt av broren og faktisk viser det.. kanskje hun da vil få dårlig samvittighet og sletter den andre profilen. Vær aktiv på profilen hennes dere er venner på.." likes" og "hjerter" h går rett hjem hos disse jentene: Grunnen til at hun ikke får legge ut bilder uten å spørre er vanlige nettregler og at man skal lære seg å respektere hvis andre sier nei. De fleste bilder som blir lagt ut er nydelige bilder - og hvis hun hadde spurt hadde jeg sagt ok. Men saken er at hun må lære seg å respektere at det kan hende noen ikke ønsker å få bilde spredt. Og i og med at lillebror er for liten til å samtykke - er det jo mor og far som bestemmer over ham. Hun bestemmer hva hun vil legge ut av seg selv - men ikke over andre... Skulle gjerne likt å "like" og være aktiv på profilen hennes. Men hun legger aldri ut noe på den vi har tilgang til. Så for oss så det ut som at hun ikke brukte instagram - men jeg vet jo nå at hun gjør det - så det var det som fikk meg til å reagere. Så alt hun gjør gjør hun i det skjulte...
myself30 Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter #6 Skrevet 21. oktober 2013 Synes det er vanskelig å gi råd, ettersom hun allerede har gått bak ryggen på dere. Da klinger enn "Sorry mamma, jeg skal ikke gjøre det mer" litt hulere med en gang. Jeg har selv måttet arrestere en tenåring i å legge ut snapchatbilder av lillebror uten hans samtykke (denne lillebroren er noe eldre, da, så derfor ble jeg ganske sinna for at tenåringen ikke spurte først. Spesielt siden h*n på typisk tenåringsvis er suuupersær på å bli tatt bilde av selv ). Det ble stort drama og vonde følelser der og da, men blåste fort over og tenåringen måtte innrømme at jeg hadde rett. Men det at hun kanskje kommer til å slette seg og lage ny profil gjør saken vanskeligere. Men jeg tror- uten å ha personlig erfaring med akkurat denne situasjonen- at jeg ville satset på å være dønn prinsipiell, selv om det innebærer en fare for at hun lyver. Vær klinkende klar på at hun har brutt deres tillit ved å opprette en skjult profil, vær klare på at hun faktisk bryter loven ved å legge ut bilder som dere ikke har godkjent (litt usikker på finjussen her, det må jeg innrømme Men jeg tror det duger som argument), og at dersom dere ikke kan stole på henne må dere gå hardere til verks når det gjelder overvåkning. Tøft? Kanskje det. Men hun har med viten og vilje brutt "reglene" for nettbruk, og det synes jeg nødvendiggjør en reaksjon. Hvis ikke får hun jo inntrykk av at det ikke er så farlig. Og hovedproblemet slik jeg ser det er ikke bildene i seg selv (hvis de var typisk søte bilder av lillebror) men at hun bevisst har gått bak ryggen på dere. Det er ikke OK, og hun er bare 13. Jeg ville gått for en skikkelig alvorsprat. Jeg er litt enig med deg ang regler og nettvett. De burde få et "lite hint" om at hun har gjort noe hun ikke burde gjøre uten å spørre oss først, istedet for at hun bare slipper unna... Da blir det kanskje lettere å bryte flere regler også. Dette skal jo i grunnen være en ganske enkel regel - å spørre Hun får jo stort sett ja. Går for en skikkelig alvorsprat med henne neste gang jeg fersker henne jeg. Akkurat nå er alle bildene av lillebror borte på profilen... Snapchat er vel enda vanskeligere å oppdage? Ikke vært aktiv der - men vurderer å teste hvordan det funker. Men jeg ser vel ikke annet enn det som blir sendt direkte til meg der? De har jo plutselig verden for sine føtter når de er 13 og kan lage profiler overalt. Burde vært høyere grenser syns jeg - for 13åringer faller lett for fristelser... Jeg er bare redd for at hun skal fortsette og skjule ting enda mer, men håper at det vil være en vekker - og at hun skjønner alvoret istedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå