Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge etter fødselen kledde dere på babyen og hvor mye? Bare en body eller "full pakke" med body, strømpebukse, bukse, sokker og lue? Jeg vet at premature babyer bør klees godt men dere som fødte etter prematurtiden. Og hvorfor bruker babyene lue på seg inne? Fryser de så lett?

Bare lurer på hva som er normalt :)

Anonymous poster hash: 17e5e...2ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi kom hjem fra sykehuset denne uken. Vår datter er født 3 1/2 uke for tidlig. Da ikke prematur, men litt lite ekstra fett. Hun ble kledd på bleie og body + 2 tepper av sykehuspersonalet. Da vi skiftet til egne klær på dag 2 så ble det "kun" pysj + teppe. Så ingen med lue ;-) men vet det er vanligere i andre land.

Endret av Semydfe
Skrevet

Er vel ikke så vanlig med lue på inne. Er som Semydfe sier, ser de gjør det i andre land..

Skrevet

Min var på prematurgrensen, fikk lue på av personalet. Han slet med å holde varmen så det var nok riktig. Ellers så kledde vi på han ullklær (body og strømpebukse og ekstra sokker) dagen etter han ble født. Før det så lå han i teppe eller rett på brystet til meg aller mannen.

Anonymous poster hash: 7f971...cdf
Skrevet

Vår hadde bare bleie, siden han lå under dyna med meg og var varm nok hele tiden. Etterhvert fikk han på seg en body i tynn ull. Hadde ikke på seg full påkledning før vi kjørte hjem.

Skrevet

Alle våre har hatt på seg body (og selvsagt teppe og dyne på) mens vi har vært på sykehuset.

Skrevet

Vi fikk på lue den første dagen og natten (født på ettermiddagen) + en slags sparkebukse av sykehuset. Dagen etter skiftet vi til egne klær som var body og en bukse med føtter. Hadde ikke lue på inne, men ute når vi dro hjem også teppe over.

Anonymous poster hash: 59bab...624
Skrevet

Vi kom hjem fra sykehuset denne uken. Vår datter er født 3 1/2 uke for tidlig. Da ikke prematur, men litt lite ekstra fett. Hun ble kledd på bleie og body + 2 tepper av sykehuspersonalet. Da vi skiftet til egne klær på dag 2 så ble det "kun" pysj + teppe. Så ingen med lue ;-) men vet det er vanligere i andre land.

Gratulerer :)

Er vel ikke så vanlig med lue på inne. Er som Semydfe sier, ser de gjør det i andre land..

Da er det noe med sykehuset hvor jeg skal føde. For jeg kjenner flere som har født i det siste, alle ca på termin og alle har publisert bilde på Facebook av sin nyfødte med lue. Og det er i Norge ja :)

Skrevet

Da er det noe med sykehuset hvor jeg skal føde. For jeg kjenner flere som har født i det siste, alle ca på termin og alle har publisert bilde på Facebook av sin nyfødte med lue. Og det er i Norge ja :)

De tredde på en slags hjemmelaget "engangslue" like etter fødsel. Hadde den vel kanskje på den første dagen, så ble den kastet. Jeg tenkte egentlig mer på at det det ikke er vanlig å ha lue på inne også etter man har kommet hjem. Mens det ser man ofte feks i USA.

Skrevet (endret)

Gutten vår kom noen dager over termin, barnepleieren kledde på han en bukse, en slags omslagstrøye og lue. Fikk beskjed om å la luen være på det første døgnet.

Edit: rettet opp fra barnelege til barnepleier :)

Endret av -Mala-
Skrevet (endret)

Hun hadde på en body og lue i hvert fall. Kanskje strømpebukse og. Lå under dyne.

Endret av sjøhest
Skrevet

Vi ble anbefalt å bruke lue på våre premature fordi de har mer vanskelig for å holde på temperaturen enn fullbårne babyer, og vi mennesker mister veldig mye varme gjennom hodet.

Skrevet

Tusen takk for det :-)

• Liker 1
Skrevet

Vår baby fekk lue på seg etter fødsel. Ho hadde eit kort opphold på nyfødtintensiven og der fekk ho strikkalue av personalet. Etter opphalder der så hadde ho ikkje på lue inne. Ellers hadde ho omslagstrøye og teppe på, eller kun bleie (illraud og sinna baby på eit varmt hotellrom gjorde at ungen vart knallvarm).

Skrevet

Gutten vår kom noen dager over termin, barnelegen kledde på han en bukse, en slags omslagstrøye og lue. Fikk beskjed om å la luen være på det første døgnet.

Jeg skal kle på babyen min selv for aller første gang, eller samboer om han vil! :) blir sur hvis noen andre gjør det uten å ha spurt først, om jeg kan kle babyen selv. Var det ks?

Er det ikke vanlig at man får kle på babyen de første klærne selv om man er i stand til det?

Skrevet

Jeg skal kle på babyen min selv for aller første gang, eller samboer om han vil! :) blir sur hvis noen andre gjør det uten å ha spurt først, om jeg kan kle babyen selv. Var det ks?

Er det ikke vanlig at man får kle på babyen de første klærne selv om man er i stand til det?

Har jeg faktisk aldri tenkt på, men det var hverken pappaen eller jeg som kledde på henne. Måtte ha vært en barnepleier/barnelegen da tenker jeg. De gjør nok det av ren rutine. Hun fikk en svær omslagsskjorte og bleie, ikke noe mer. Fødte på sommeren jeg da. Uansett ligger jo du i senga etter fødsel, og ungen må jo ha klær ganske kjapt. Men hvis det er viktig for dere kan vel sikkert far få kle på ungen.

Skrevet

Babyer må da ikke ha klær ganske kjapt. Det er da helt vanlig å ha baby naken mot sin hud under dynen, iallfall etter min erfaring. Eller med bleie og teppe/dyne.

• Liker 2
Skrevet

Mulig det. Barnelegen tok henne med en gang for å sjekke at alt var bra. Etter det fikk jeg henne litt til brystet, så tok de henne igjen for å veie/måle mens jeg ble sydd. Er sikker på at hun var påkledd da jeg fikk henne tilbake. Hun var jo litt rundt og fartet, så anser det som viktig at hun fikk varme.

Skrevet

Syns det er rart at folk kler på babyen til andre. For mange er det jo en FØRSTE og det bør faktisk folk være forsiktig med å ta seg til rette med. Samme gjelder første badingen. Foreldre burde alltid få sjansen, dersom mulig, til å gjøre dette selv.

• Liker 3
Skrevet

Vi var en "ABC familie" (hadde plass der) men selve fødselen endte på vanlig avdeling.
Pappan og barnepleier vasket veide og målte etter fødselen, og så kledde barnepleieren på ganske mye sykehusklær. Og på hode en slags striesak de bare rullet over også klippet?
(Jeg lå forøvrig i sengen og trodde jeg var helt fin, med streng beskjed om å bli liggende. Fant ut at jeg ikke var så fin som jeg trodde da jeg fikk lov å reise meg...)
Etter en stund ble vi flyttet til ABC for å ha barseloppholdet der.
Det første de gjorde der var å rive av alle klærne og putte baby hud mot hud med oss i sengen. Vi tok ikke på klær igjen før vi skulle hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...