Gå til innhold

Lakke/male gulv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er grønn på sånt...Men lurer på å male/lakke gulvet på rommet til minsten. Det er sånn gammel 60-talls gulnet parket (lakket) der. Hvordan går jeg fram? Håper jeg ikke må slipe eller noe? Er det bare å kjøre på? Hvor mange lag?

Anonymous poster hash: 7975c...588
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må selvfølgelig slipe, ellers sitter det ikke. Skal du male må du grunne først. Først heftgrunn, så sperregrunn.

Anonymous poster hash: 63dce...1ec
  • Liker 3
Skrevet

Du må selvfølgelig slipe, ellers sitter det ikke. Skal du male må du grunne først. Først heftgrunn, så sperregrunn. Anonymous poster hash: 63dce...1ec

Enig i det.

Det finnes jo ikke noe styggeste enn avskallet maling på et gulv.

Det er antagelig billigere å legge klikk- on parkettlaminat (husket ikke rette navn i farta ;) )

Skrevet

Så da må vi leie slipemaskin? Er ikke det en helsikes jobb? Eller kan vi bruke "pussemaskin", altså sånn sandpapirmaskin *fortsattgrønn*. Vil jo selvfølgelig ikke ha avskallet gulv ;) Nei, det virket som en stor jobb. Nesten like greit med laminat da :)

Skrevet

Siden det er barnerom, og kanskje får litt juling og det er mye trafikk der, så kan du legge laminaten fra IKEA. Det er superbillig, kjempeenkelt, og jeg synes ikke vår er noe kald (og vi har kjeller i etasjen under). Har mistet hammer, kjeler, møbler og mye mer i gulvet, og har ikke et eneste hakk. Vi valgte den hviteste.

Og siden den var så billig trenger jeg ikke ha dårlig samvittighet den dagen vi river opp alt ned til originalgulvet for å slipe. :)

I et annet rom har vi gulv i heltre fra slutten av 50-tallet, er det det du også har? Det er noe veldig annet enn parkett. Det var lakkert, men slitt, og der grunnet og malte vi gulvet. Malinga sitter fortsatt, ett år etterpå :)

Anonymous poster hash: 43ef3...18e
Skrevet

Ja, det er heltre. Egentlig tror jeg det hadde blitt veldig fint om vi hadde slipt det ned og fått bort gulfargen...Men, vi er late så får ta enkleste utvei...

Skrevet

Så da må vi leie slipemaskin? Er ikke det en helsikes jobb? Eller kan vi bruke "pussemaskin", altså sånn sandpapirmaskin *fortsattgrønn*. Vil jo selvfølgelig ikke ha avskallet gulv ;) Nei, det virket som en stor jobb. Nesten like greit med laminat da :)

Jeg har pusset ned et gulv med en pussemus, aldri igjen. Det tok meg ukevis. Det er tungt, kjedelig, og det blir støv over alt. Skal du pusse ned, lei maskin! Da gjør du det på noen timer...

Gjest Conradine
Skrevet

Vi leide malere for å male et gulv i en utleieleilighet vi hadde. Det var et gulnet furugulv som vi malte hvitt og det ble kjempefint - selv uten å slipe det ned først.

Skrevet

Vi leide malere for å male et gulv i en utleieleilighet vi hadde. Det var et gulnet furugulv som vi malte hvitt og det ble kjempefint - selv uten å slipe det ned først.

:klaske: Var det lakkert da?

Gjest Conradine
Skrevet

:klaske: Var det lakkert da?

Ja, det var lakkert.

Malerne bruke en slags heft-grunning - før de malte hvitt - og det holdt seg fint det året som gikk til vi solgte leiligheten. Vet ikke hvordan det ser ut nå.

Skrevet

Ja, det var lakkert.

Malerne bruke en slags heft-grunning - før de malte hvitt - og det holdt seg fint det året som gikk til vi solgte leiligheten. Vet ikke hvordan det ser ut nå.

Nettopp. Heftgrunn må man bruke uansett. Resultatet blir aldri bedre enn forarbeidet. Tåpelig å gi råd når alt man har brukt er dårlige håndverkere.

• Liker 1
Gjest Conradine
Skrevet

Nettopp. Heftgrunn må man bruke uansett. Resultatet blir aldri bedre enn forarbeidet. Tåpelig å gi råd når alt man har brukt er dårlige håndverkere.

Det spørs hvor mye arbeid man orker legge ned i det.

Og hvis jeg skulle bo der selv så hadde jeg nok kanskje leid en stor pussemaskin og tatt det fra bunn. Men vi malte både trapp og gulv og da det var gått et år og vi skulle selge så var det ingen som kunne se noen som helst slitasje. Mulig at det holder lenger med sliping, det vet ikke jeg. Noen anbefaler å sparkle hakk og ørsmå mellomrom i plankene - det er jeg helt uenig med dem i - et gulv som ser brukt ut er vakkert synes jeg - og langt vakrere enn å legge laminat som noen foreslår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...