AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #1 Skrevet 11. oktober 2013 Hei. Jeg har en baby på 7 mnd. Nylig vært gjennom et samlivsbrudd med barnefaren. Jeg mangler tre fag for å oppnå studiekompetanse (etter 23/5 regelen). (Ja, jeg var en idiot som droppet ut av videregående.. og babyen var ikke planlagt, ellers hadde jeg nok gjort meg ferdig med utdannelse før barn..). Dermed kan jeg ikke ta høyere utdanning før de er tatt. Jeg har forstått det slik at man har rett på utdanningsstønad i samme periode som man har krav på overgangsstønad. Jeg har søknad om OS inne til behandling hos NAV nå, så mest sannsynlig vil jeg da begynne å motta OS fra november/desember i år. Jeg regner ikke med at man får utdanningsstønad for å lese til studiekompetanse som privatist, så jeg hadde håpet å få begynt på høyere utdanning fra høsten 2014, slik at hvertfall 2 av 3 år var med utdanningsstønad. Problemet er at da må jeg ta 3 fag fra vgs først; historie, matte og naturfag. Privatisteksamen er jo bare 2 ganger i året, dvs jeg må enten få tatt eksamen i ett eller flere av de 3 fagene nå til jul eller senest ta eksamen i alle fagene til våren neste år.. Jeg vurderer å prøve å få unnagjort hvertfall étt av fagene til jul, men det er jo bare snakk om rundt 8 - 9 uker til eksamen (litt usikker på når eksamen blir holdt)... og jeg er som sagt alene med en baby som krever sitt. Far har babyen i 1-2 t et par dager i uken og litt flere timer en helgedag.. så er ikke så mye tid å lese på der og er jo også andre ting som må gjøres.. Babyen er heller ikke akkurat en sovebaby, våkner maaange ganger ila kvelden/natten og sover korte dupper på dagtid. Noen som har studert/tatt fag samtidig som dere har hatt baby hjemme? Tror dere det er noen som helst mulighet for at jeg kan klare det? Innbiller meg at historie er et litt tungt fag og jeg sliter med matte og naturfag så det er ikke så enkelt akkurat... Anonymous poster hash: 0922e...6f3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #2 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg hadde forsøkt ett fag nå til jul, og to til våren. Du vet jo ikke hvorvidt du består eller ikke før du har forsøkt Det er hardt å studere med barn uansett, og krever disiplin. VGSfag er et hopp og et lakk ifht høyere studier og kravene der, så jeg ville brukt denne perioden på å øve inn rutiner for lesing og lese når man kan. OM du har mulighet for barnevakt hadde jeg benyttet det, og tatt leseøkter da - samt når BF har babyen/i sovetidene til baby på dag og kveldstid. Anonymous poster hash: 134e2...b64
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #3 Skrevet 11. oktober 2013 Er det ikke for sent å melde seg opp som privatist til jul nå? Jeg ville uansett skaffet meg historieboken, det er perfekt å lese mens babyen sover. Lykke til! Anonymous poster hash: d4177...6ce 1
Kala Skrevet 12. oktober 2013 #4 Skrevet 12. oktober 2013 Oppmeldingsfristen for eksamen før jul, er 15.august. Den samme fristen for eksamen før sommeren er 15 januar. Skaff historieboka nå, og begynn å les! Matte og naturfag ville jeg tatt på et privatgymnas. I naturfag er det krav om diverse prosjekter.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #5 Skrevet 12. oktober 2013 Oppmeldingsfristen for eksamen før jul, er 15.august. Den samme fristen for eksamen før sommeren er 15 januar. Skaff historieboka nå, og begynn å les! Matte og naturfag ville jeg tatt på et privatgymnas. I naturfag er det krav om diverse prosjekter. Ts her. Nei, fristen før jul var 15. september og for våren er det 15. februar jeg meldte meg opp i historie før jul. Jeg skrev litt forvirrende i HI, ser den.. Men har ikke fått tid til å begynne å se i bøkene før nå grunnet mye greier med flytting osv. Skal vurdere å melde meg på kurs på Bjørknes eller Sonans for matte og naturfag. Men takk for tips/forslag til dere som har svart, setter pris på det enig i at vgs fag sikkert er piece of cake ift høyere utdanning, så dette er jo en god mulighet til å virkelig lære seg effektiv lesing/pugging.. Anonymous poster hash: 0922e...6f3 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #6 Skrevet 12. oktober 2013 Ja, det er nettopp det! Jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på studieteknikk osv. Her er det f.eks noen tips: http://www.ntnu.no/c/document_library/get_file?uuid=57bac187-3500-4e13-a552-8cfdaa914752&groupId=10596 Ellers kan du låne Memo-bøkene på biblioteket. Jeg ville bare begynt med å lese gjennom boken raskt for å få oversikt for så å jobbe dypere med stoffet etterpå. Se om du finner dokumentarer om temaer du leser om på Nrk.no eller biblioteket og forelesninger som ligger gratis ute i iTunes/iTunesU. Jeg synes ihvertfall det blir lettere og mer motiverende å få litt input på den måten. Lykke til! Anonymous poster hash: d4177...6ce
ablaze Skrevet 13. oktober 2013 #7 Skrevet 13. oktober 2013 Først vil jeg bare si at du er tøff som har bestemt deg for å fullføre VGS!! Gratulerer!! Jeg har selv tatt høyere utdanning og det var knalltøft. Jeg har nå også fått barn og det var knalltøft. Jeg slet selv med å få tid til å trene da jeg var hjemme i permisjon. Jeg vet ikke hvordan det hadde gått om jeg skulle forsøkt å lest til fag i permisjonen, men det meste går om man virkelig vil. Det er nok lurt å starte med ett fag. Jeg tror det munner mye ut i hvilken type baby du får. Dersom du får et barn som sove mye kan det gå rimelig greit å finne tid til å lese. Dersom du får et barn som krever mye kan det være vanskelig. Dette vet du ikke før barnet er kommet. Mengde du får lest avhenger nok også på mengde søvn du får på nettene. Men det skader jo ikke å melde seg opp, prøve, og se hvordan det går. Så får du se an videre utdanning over tid. Masse lykke til
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #8 Skrevet 13. oktober 2013 Først vil jeg bare si at du er tøff som har bestemt deg for å fullføre VGS!! Gratulerer!! Jeg har selv tatt høyere utdanning og det var knalltøft. Jeg har nå også fått barn og det var knalltøft. Jeg slet selv med å få tid til å trene da jeg var hjemme i permisjon. Jeg vet ikke hvordan det hadde gått om jeg skulle forsøkt å lest til fag i permisjonen, men det meste går om man virkelig vil. Det er nok lurt å starte med ett fag. Jeg tror det munner mye ut i hvilken type baby du får. Dersom du får et barn som sove mye kan det gå rimelig greit å finne tid til å lese. Dersom du får et barn som krever mye kan det være vanskelig. Dette vet du ikke før barnet er kommet. Mengde du får lest avhenger nok også på mengde søvn du får på nettene. Men det skader jo ikke å melde seg opp, prøve, og se hvordan det går. Så får du se an videre utdanning over tid. Masse lykke til Tusen takk Jeg har allerede fått babyen, babyen er 7 mnd gammel nå som jeg skrev i hovedinnlegget babyen sover ikke så mye sammenhengende, er ikke noen sovebaby i det hele tatt så det blir nok litt tøft.. men skal prøve, får nok ikke toppkarakterer akkurat, men det får gå. Ja, det er nettopp det! Jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på studieteknikk osv. Her er det f.eks noen tips: http://www.ntnu.no/c/document_library/get_file?uuid=57bac187-3500-4e13-a552-8cfdaa914752&groupId=10596 Ellers kan du låne Memo-bøkene på biblioteket. Jeg ville bare begynt med å lese gjennom boken raskt for å få oversikt for så å jobbe dypere med stoffet etterpå. Se om du finner dokumentarer om temaer du leser om på Nrk.no eller biblioteket og forelesninger som ligger gratis ute i iTunes/iTunesU. Jeg synes ihvertfall det blir lettere og mer motiverende å få litt input på den måten. Lykke til! Anonymous poster hash: d4177...6ce Tusen takk for tips Anonymous poster hash: 0922e...6f3
ablaze Skrevet 14. oktober 2013 #9 Skrevet 14. oktober 2013 Ah! Beklager da har jeg visst skumlest innlegget litt.. Men det er jo bare å prøve og se.. Er ikke verdens undergang om det ikke går nå. Det viktigste er at du er innstilt på å få det gjort!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå