Gå til innhold

Hvorfor blir man rar når man er trøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får usedvanøig god humor når jeg er trøtt. Tror jeg selv i allefall. Og godt selvbilde. Nesten som når jeg drikker alkohol.

Hva skjer i kroppen når man er trøtt?

Anonymous poster hash: 2e096...297

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir overtrøtt.

Anonymous poster hash: a0adf...d6c
Skrevet

Går du lenge nok uten søvn får du promille, så.. ikke rart man blir rar.

Skrevet

Går du lenge nok uten søvn får du promille, så.. ikke rart man blir rar.

Promille av hva?

Anonymous poster hash: e2fc2...fe9

• Liker 1
Skrevet

Stemmer at man får promille. Husker ikke nøyaktig timer, men et visst antall timer yten søvn (48?) Tilsvarer 2 i promille. Går du lenge nok kan du bli psykotisk. Etter svært lang tid kan man dø. Så ja, mangel på søvn gjør mye med en..

Anonymous poster hash: 07c24...c4e

Skrevet

Stemmer at man får promille. Husker ikke nøyaktig timer, men et visst antall timer yten søvn (48?) Tilsvarer 2 i promille. Går du lenge nok kan du bli psykotisk. Etter svært lang tid kan man dø. Så ja, mangel på søvn gjør mye med en..

Dumt spm, men kommer det fram på promilletester eller?

Skrevet

jeg satt på med en som ikke hadde sovet på et par døgn, og når han ble stoppa i promillekontroll så ga den ikke noe utslag

Men man kan vist få promille av og ikke spise også

Skrevet

Så vidt jeg har forstått får man vel ikke målbar promille akkurat, men mangelen på søvn gir samme symptomer, og man kan ha slik mangel på søvn at man får så nedsatt hjernefunksjon at det faktisk tilsvarer rundt 2 i promille. Hvor lenge man måtte gå husker jeg ikke lengre.

Nu vel, dette er vel litt vanskelig å bevise, særlig på mennesker pga. etiske rettningslinjer. Man kan jo ikke akkurat la et menneske ikke få sove helt til det dør for å sjekke liksom:P Vil heller tro man ender opp med å ta livet av seg selv som følge av nedsatt hjernefunksjon(vingler i gata for å ta et banalt eksempel) enn at det er selve mangelen på søvn som tar livet av en. De første hjernefunksjonene som får lide ved søvn mangel er de høyere funksjonene, som er det som skiller oss fra dyrene.

Anonymous poster hash: 3a161...4aa
  • Liker 1
Skrevet

Man får ikke promille av å ikke sove, men som sagt får man mange av de samme symptomene som man får ved alkoholbruk. Jeg sover veldig dårlig, og hvis jeg har sovet lite så kjører jeg ikke bil. Jeg har hørt at 24 timer uten søvn tilsvarer 1 i promille.

Anonymous poster hash: f4a32...2b9
Skrevet

Det er snedig hvor forskjellig vi er her da, om jeg ikke får sove ei natt så får jeg fyllesyke-symptomer. Jeg blir skikkelig dårlig dagen etter, småkvalm, slapp, hodet verker.. :fnise:

Skrevet

Promille av hva?

Anonymous poster hash: e2fc2...fe9

Du får ikke promille, det er nok noen som blander kortene her. Når man er skikkelig trøtt er reaksjonsevnen like svekket som om man har 2 i promille. Det er ikke sånn at det dannes alkohol i kroppen når man er trøtt.

• Liker 1
Skrevet

Så vidt jeg har forstått får man vel ikke målbar promille akkurat, men mangelen på søvn gir samme symptomer, og man kan ha slik mangel på søvn at man får så nedsatt hjernefunksjon at det faktisk tilsvarer rundt 2 i promille. Hvor lenge man måtte gå husker jeg ikke lengre.

Nu vel, dette er vel litt vanskelig å bevise, særlig på mennesker pga. etiske rettningslinjer. Man kan jo ikke akkurat la et menneske ikke få sove helt til det dør for å sjekke liksom:P Vil heller tro man ender opp med å ta livet av seg selv som følge av nedsatt hjernefunksjon(vingler i gata for å ta et banalt eksempel) enn at det er selve mangelen på søvn som tar livet av en. De første hjernefunksjonene som får lide ved søvn mangel er de høyere funksjonene, som er det som skiller oss fra dyrene.

Anonymous poster hash: 3a161...4aa

Dette har en gjort forsøk på, du... Rotter, da, tror jeg - ikke mennesker. Noen mennesker er imidlertid født med sykdom som forstyrrer søvnen, og at det er en link mellom søvndeprivasjon og dødsfall, er vanskelig å ignorere.

Skrevet

Så vidt jeg har forstått får man vel ikke målbar promille akkurat, men mangelen på søvn gir samme symptomer, og man kan ha slik mangel på søvn at man får så nedsatt hjernefunksjon at det faktisk tilsvarer rundt 2 i promille. Hvor lenge man måtte gå husker jeg ikke lengre. Nu vel, dette er vel litt vanskelig å bevise, særlig på mennesker pga. etiske rettningslinjer. Man kan jo ikke akkurat la et menneske ikke få sove helt til det dør for å sjekke liksom:P Vil heller tro man ender opp med å ta livet av seg selv som følge av nedsatt hjernefunksjon(vingler i gata for å ta et banalt eksempel) enn at det er selve mangelen på søvn som tar livet av en. De første hjernefunksjonene som får lide ved søvn mangel er de høyere funksjonene, som er det som skiller oss fra dyrene. Anonymous poster hash: 3a161...4aa

Det er gjort forsøk på dette i tidligere tider, før menneskerettighetens tid. Blant annet var paykiatriske instutisjoner, konsentrasjonsleire og fengsler foretrukne forsøkssteder.

Anonymous poster hash: 88ec6...46c

Skrevet

Dumt spm, men kommer det fram på promilletester eller?

Som noen andre nevnte så tror jeg heller det har samme effekt som det å ha promille, men at det neppe kommer frem på alkotest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...