Gå til innhold

Når s blir sj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor blir s til sj i mange ord? Ofte når det er skrevet ns, f.eks. ordene bronse og konkurranse - de blir fort bronsje og konkurransje. Hvorfor?

Anonymous poster hash: fb409...5d6
Videoannonse
Annonse
Gjest Summers
Skrevet (endret)

Oslo, muslim, osv så trenger ikke være ns

Endret av Summers
  • Liker 1
Skrevet

Dialekt. Har aldri hørt noen fra Vestlandet si det slikt.

Anonymous poster hash: fb4b2...9db
Skrevet

Hvorfor noen får det for seg at ns skal bli sj aner jeg virkelig ikke, det høres så fælt ut! Er vel bare latskap.. Evt. prøver personen med vilje og høres ut som en 4 åring..

Anonymous poster hash: 9d6bd...43f
  • Liker 2
Skrevet

Mannen sier sjtor og sjtilig!!! Blir litt ittitert :fnise: Tror ikke dette har med dialekt å gjøre, heller en manneting spør du meg ;) (Vet dette ikke har noe med HI å gjøre men det er nå en s-lyd blitt til sj-lyd)

Skrevet

Jeg sier både bronsje og bronse. Men har aldri hørt noen si konkuransje. det hørtes jo bare helt supermerkelig ut..

Anonymous poster hash: b36da...a7b
Gjest Euforia
Skrevet

Jeg er opprinnelig fra bygda, og der sier de aller fleste konkurransje, sjtor og sjtilig. Nå bor jeg i en storby, og jeg har enda til gode å høre det fra "by-folk".

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg er opprinnelig fra bygda, og der sier de aller fleste konkurransje, sjtor og sjtilig. Nå bor jeg i en storby, og jeg har enda til gode å høre det fra "by-folk".

Jeg er også oppvokst i en bygd. Der sa ingen disse ordene slik som du skriver.

Gjest Euforia
Skrevet

Jeg er også oppvokst i en bygd. Der sa ingen disse ordene slik som du skriver.

Nå er det ganske mange bygder i Norge, så det overrasker meg ikke. ;-)

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet

Nå er det ganske mange bygder i Norge, så det overrasker meg ikke. ;-)

Det er det. Men du skriver at du er "fra bygda". Det leser jeg som et samlebegrep for bygdefolk :).

Skrevet

Uttaler det "brån(g)s(h)e" - og har aldri hørt noen si bronse med tynn s, ikke som jeg har lagt merke til i alle fall. Men kan hende det er min dialekt som er på vidda her.

Ellers har jeg ikke lagt merke til dette fenomenet, bortsett fra en del paradise hotel-deltakere med (i mine ører) kreativ uttale av konkurranse (konkurrangshe)

Skrevet

Mannen sier sjtor og sjtilig!!! Blir litt ittitert :fnise: Tror ikke dette har med dialekt å gjøre, heller en manneting spør du meg ;) (Vet dette ikke har noe med HI å gjøre men det er nå en s-lyd blitt til sj-lyd)

Og de eneste jeg kjenner som snakker sånn er damer. Tror nok ikke det er kjønnsavhengig, det er bare barnespråk.

Anonymous poster hash: e00c6...5b0

Skrevet

Uttaler det "brån(g)s(h)e" - og har aldri hørt noen si bronse med tynn s, ikke som jeg har lagt merke til i alle fall. Men kan hende det er min dialekt som er på vidda her.

Ellers har jeg ikke lagt merke til dette fenomenet, bortsett fra en del paradise hotel-deltakere med (i mine ører) kreativ uttale av konkurranse (konkurrangshe)

Det er nok din dialekt som er på viddene, ja. Det heter BRONSE, ikke bronsje, brångshe, brånsje eller noe annet annet enn bronse.

Anonymous poster hash: fb409...5d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...