AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #1 Skrevet 11. oktober 2013 Hvorfor blir s til sj i mange ord? Ofte når det er skrevet ns, f.eks. ordene bronse og konkurranse - de blir fort bronsje og konkurransje. Hvorfor? Anonymous poster hash: fb409...5d6
Gjest Summers Skrevet 11. oktober 2013 #2 Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Oslo, muslim, osv så trenger ikke være ns Endret 11. oktober 2013 av Summers 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #3 Skrevet 11. oktober 2013 Dialekt. Har aldri hørt noen fra Vestlandet si det slikt. Anonymous poster hash: fb4b2...9db
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #4 Skrevet 11. oktober 2013 Hvorfor noen får det for seg at ns skal bli sj aner jeg virkelig ikke, det høres så fælt ut! Er vel bare latskap.. Evt. prøver personen med vilje og høres ut som en 4 åring.. Anonymous poster hash: 9d6bd...43f 2
Pearl2.0 Skrevet 11. oktober 2013 #5 Skrevet 11. oktober 2013 Mannen sier sjtor og sjtilig!!! Blir litt ittitert Tror ikke dette har med dialekt å gjøre, heller en manneting spør du meg (Vet dette ikke har noe med HI å gjøre men det er nå en s-lyd blitt til sj-lyd)
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #6 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg sier både bronsje og bronse. Men har aldri hørt noen si konkuransje. det hørtes jo bare helt supermerkelig ut.. Anonymous poster hash: b36da...a7b
Gjest Euforia Skrevet 12. oktober 2013 #7 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg er opprinnelig fra bygda, og der sier de aller fleste konkurransje, sjtor og sjtilig. Nå bor jeg i en storby, og jeg har enda til gode å høre det fra "by-folk".
Gjest Eurodice Skrevet 12. oktober 2013 #8 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg er opprinnelig fra bygda, og der sier de aller fleste konkurransje, sjtor og sjtilig. Nå bor jeg i en storby, og jeg har enda til gode å høre det fra "by-folk". Jeg er også oppvokst i en bygd. Der sa ingen disse ordene slik som du skriver.
Gjest Euforia Skrevet 12. oktober 2013 #9 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg er også oppvokst i en bygd. Der sa ingen disse ordene slik som du skriver. Nå er det ganske mange bygder i Norge, så det overrasker meg ikke. ;-) 2
Gjest Eurodice Skrevet 12. oktober 2013 #10 Skrevet 12. oktober 2013 Nå er det ganske mange bygder i Norge, så det overrasker meg ikke. ;-) Det er det. Men du skriver at du er "fra bygda". Det leser jeg som et samlebegrep for bygdefolk .
Arlea Skrevet 16. oktober 2013 #11 Skrevet 16. oktober 2013 Uttaler det "brån(g)s(h)e" - og har aldri hørt noen si bronse med tynn s, ikke som jeg har lagt merke til i alle fall. Men kan hende det er min dialekt som er på vidda her. Ellers har jeg ikke lagt merke til dette fenomenet, bortsett fra en del paradise hotel-deltakere med (i mine ører) kreativ uttale av konkurranse (konkurrangshe)
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #12 Skrevet 16. oktober 2013 Mannen sier sjtor og sjtilig!!! Blir litt ittitert Tror ikke dette har med dialekt å gjøre, heller en manneting spør du meg (Vet dette ikke har noe med HI å gjøre men det er nå en s-lyd blitt til sj-lyd) Og de eneste jeg kjenner som snakker sånn er damer. Tror nok ikke det er kjønnsavhengig, det er bare barnespråk. Anonymous poster hash: e00c6...5b0
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #13 Skrevet 16. oktober 2013 Uttaler det "brån(g)s(h)e" - og har aldri hørt noen si bronse med tynn s, ikke som jeg har lagt merke til i alle fall. Men kan hende det er min dialekt som er på vidda her. Ellers har jeg ikke lagt merke til dette fenomenet, bortsett fra en del paradise hotel-deltakere med (i mine ører) kreativ uttale av konkurranse (konkurrangshe) Det er nok din dialekt som er på viddene, ja. Det heter BRONSE, ikke bronsje, brångshe, brånsje eller noe annet annet enn bronse. Anonymous poster hash: fb409...5d6
Arlea Skrevet 16. oktober 2013 #14 Skrevet 16. oktober 2013 Det er nok din dialekt som er på viddene, ja. Det heter BRONSE, ikke bronsje, brångshe, brånsje eller noe annet annet enn bronse. Anonymous poster hash: fb409...5d6 Jaja, da er vel ordboka på vidda også da, fnis. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=bronse&bokmaal=+&ordbok=bokmaal 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #15 Skrevet 18. oktober 2013 Jaja, da er vel ordboka på vidda også da, fnis. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=bronse&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Det står vel "brångse" i hvordan man uttaler det, så å bruke en H blir litt feil sånn sett, men det er din dialekt. Jeg sier "brånse" Anonymous poster hash: 7dd0b...33f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå