Gå til innhold

Å bygge seg et hus

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Husbygger

Jeg og min kjære vil gjerne bygge hus på vestkanten i Oslo. Vi eier en leilighet med verdi på ca 1.5 mill og har ikke noe lån på den eller på bilene.

Hvor mye koster det å bygge et nytt, digert hus - inkl. tomt og alt som skal til? Og hvor mye kan vi få låne?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Malama

Hvor mye dere klarer å låne kan vi da umulig kunne svare på utfra de opplysninger du kommer med.

Bakene pleier å operere med 2,5 ganger inntekten deres, i alle fall har jeg lest det her inne mange ganger, men dersom du kan vise til et budsjett som klart viser at dere kan betale mer, så kan dere av og til få mer i lån også. Men, når dere eier en leilighet verd 1,5, uten lån, så har dere jo bra med egenkapital da, så...

Men, du vil ha et "digert hus" på Oslo's vestkant... det kan fort bli dyrt... Jeg har ikke noe anslag på pris. Tomter kan være dyrt, men da må du nestn udnersøke hva av tomter som er å oppdrive der du vil bo. Og husprisen avhenger av hva du definerer som et "digert hus med alt som skal til"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye klokt i det Malama sier.

Det som er "diiigert" for meg er kanskje ikke det for deg, eller motsatt. Start med å sjekke tomtepriser i området dere vil bosette dere, og snakk med banken om lån og slikt. Tipper dere får lånt omtrent det dere vil hvis dere har så mye egenkapital som du sier, i alle fall hvis dere har faste jobber i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tomt på vestkanten koster fort mellom to og tre millioner kroner, og huset kommer jo an på materialvalg, størrelse, leverandør osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husbygger

Jeg vet jo ikke om vi får så mye for leiligheten vi sitter med nå, men vi regner med det. Begge to har faste jobber og jobber 100%. Jeg har inntekt på ca 275 000 i året, mens han har en god del mer. Vi har også en liten slump penger på BSU-konto.

Hvor mye dere klarer å låne kan vi da umulig kunne svare på utfra de opplysninger du kommer med.

Jeg beklager det, men det er ikke hver dag jeg planlegger å bygge meg hus, og jeg aner ikke hvor jeg skal begynne!

Jeg vil bygge et hus som er stort nok til en stor familie (som vi forhåpentligvis blir hver dag) og noen husdyr. Begge har jobber som man "tar med hjem" så vi vil gjerne ha et kontor/arbeidrom hver.

Det jeg tenkte var følgende:

Stue

Spisestue

Kjøkken

Kontor x 2

Soverom x 4 + eventuelle gjesterom

Lekerom

Garderobe

Boder

Bad (minst to)

Vaske-/strykerom

I tillegg kommer vel hall/entre/gang. Vi trenger jo også garasje og slike ting.

Vi elsker mye plass og vil ha store rom med stor takhøyde. Vi tenkte vi skulle få arkitekttegnet huset slik at vi får det som vi vil, men dette vil vel koste en del ekstra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Koster nok mer å få det arkitekttegnet ja. Jeg anbefaler å ta deg en kikk i katalogene til diverse byggefirmaer, og se på modeller og priser der. Det varierer sterkt, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynn med tomten. Gå på tomtejakt.

Adkomst, butikker, skolevei.

Ikke tenk bare hus, tenk hus i en hage på en tomt.

Lag noen utkast, les ferdighuskataloger, gå tur og se på hus, gå på visninger og finn ut hva dere liker og ikke liker.

Spar mer penger. MYE mer penger.

Det du ønsker deg blir det fort noen millioner av. . . .

og som sagt over: snakk med banken.

Og ikke glem rentenivået, det holder seg nok ikke like lavt de neste 30 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min kjære vil gjerne bygge hus på vestkanten i Oslo. Vi eier en leilighet med verdi på ca 1.5 mill og har ikke noe lån på den eller på bilene.

Hvor mye koster det å bygge et nytt, digert hus - inkl. tomt og alt som skal til? Og hvor mye kan vi få låne?

Takk for svar.

Tomteprisen på Oslo vestkant starter gjerne på 1,5 mill og raser oppover.

Prisen på et ferdighus utgjør generelt prisen i katalogen (fra 1-1,5 millioner og rasende oppopver) multiplisert med 2 - jeg tror det er riktig å legge til minst 1 mill om ikke annet. (Det er *veldig* forskjellig hva som er inkludert i katalogprisen på et ferdighus.)

Hvor mye dere kan låne er vanskelig å fortelle når du ikke oppgir familieinntekten deres. Du sier at du tjener 275 kkr i året mens din mann tjener en god del mer. I tillegg har dere noe BSU. Hvis jeg antar at din mann tjener 400 kkr i året har dere en familieinntekt på 675 kkr pr år. Dvs. at den maksimale lånebelastningen mange banker ønsker at dere skal ha er 2,5 ganger denne familieinntekten. Regnestykket ser da slik ut:

Lån: ca. 1,7 mill

Egenkapital fra salg av bolig: ca. 1,5 mill

BSU: Hvis dere har full BSU: 0,1 mill

Totalt: 3,3 mill

Utgifter til husbygging:

Tomtepris: 1,5 mill

Katalogpris hus: 1,5 mill

Alle utgifter som ikke står i katalog: 1,0 mill

Totalt: 4,0 mill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange tomter igjen sentralt i Oslo.

Derfor er disse relativt dyre.

I Oslo øst/nord/syd må man ut med mellom 1 og 1,5 mill for en liten tomt (600-800 kvm) og jeg vil tro at prisen er doblet på vestkanten.

Uansett må dere begynne å titte etter tomter først.

Deretter begynner jakten på drømmehuset, enten hos ferdighusleverandørene eller hos arkitekter. Dette kommer til å ta tid og tomten bør være på plass når dere begynner letingen. Regn derfor med at det koster en del å ha tomten stående. Dere må jo ha et sted å bo i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...