Gå til innhold

Lære å spille piano på egen hånd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig fått overta et fint piano og har mye fritid, så da tenkte jeg å prøve meg på å spille litt. Men jeg aner virkelig ikke hvor jeg skal begynne!

Jeg er nokså blank, men jeg har en viss musikalsk forståelse og tar ting ganske fort. Så derfor utlyser jeg litt tips og triks og råd og innspill her!

Noen? :blomst:

Anonymous poster hash: f5edd...b55
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skaff deg Vi Spiller Piano 1, 2 og 3 av Agnestig, og lær deg disse heftene. Det vil ta deg ca. fire år, men til gjengeld vil du få spille mange flotte og inspirerende stykker underveis, som f.eks. "På Slottet", "Til Paris" og "Pølser Her!". Når du er ferdig med alle Agnestig-heftene, kan du anse deg som ferdig med Fase 1 Pianospill. Lag deg et diplom, fargelegg det og brenn det i kantene.

Neste på programmet er Fase 2 Pianospill, som går ut på fire år med Hanons fingerøvelser. Supplér gjerne med helt vanlige skalaøvelser. Lag deg et nytt diplom ved fullførelse, helst i en annen farge enn det første diplomet. Og prøv å finne på noe mer kreativt enn å brenne det i kantene denne gangen.

Du er nå klar for Fase 3 Pianospill, som går ut på å spille Grieg, Chopin, Beethoven, Mozart og Bach. Du bør ha følgende verk inne:

- Griegs pianokonsert i A-moll, samt minst 15 stykker fra "Lyriske Stykker".

- Samlede nocturner av Chopin + et par ballader.

- Minst fire sonater av Beethoven. Pathetique- og Måneskinnssonaten bør være to av dem.

- Das Wohltemperierte Klavier av Bach (hele). Spe på med tre-stemmige invensjoner.

Gratulerer, du er nå pianist. Lag deg et nytt diplom, ram det inn og heng det på veggen.

....men seriøst, hva vil du lære? Noter? Besifring? Spille fra øret? Agnestig-heftene er greie hvis du vil lære basic noter og få teste det litt ut i praksis, men hvis du har ambisjoner om å spille klassisk kan det være greit med litt veiledning av og til (håndstilling, fingersettinger og så videre)

For besifring og pop-musikk er sang-bøker greit, eller evt. å bare ta ting på øret og forsøke å plukke etter en plate. Uansett bør du starte med å lære deg akkorder i grunnstilling (google det), så kan du nok til å eksperimentere videre.

Endret av Rumpenisse
Skrevet

Det finnes sikkert noen gode videoer på youtube. Ellers ville jeg gått til en musikkforretning og kjøpt en pianobok for nybegynnere :)

Anonymous poster hash: 3c116...d94
Skrevet

Har nylig fått overta et fint piano og har mye fritid, så da tenkte jeg å prøve meg på å spille litt. Men jeg aner virkelig ikke hvor jeg skal begynne!

Jeg er nokså blank, men jeg har en viss musikalsk forståelse og tar ting ganske fort. Så derfor utlyser jeg litt tips og triks og råd og innspill her!

Noen? :blomst:

Anonymous poster hash: f5edd...b55

Jeg holder også på å lære å spille piano. Hvis man skal virkelig lære seg å spille piano burde man begynne med klassiske sanger. Youtube er den enkleste måten å lære nye sanger på (noter er litt mer tricky) Akkurat nå lærer jeg Fur Elise av Beethoven. Vanskelig, men fantastisk stykke.

http://www.youtube.com/watch?v=1KMPGpSd7XI&list=PLtRRlPt8G5-7SIOaD3Iwx6NeBswfKxjjs&index=1

http://www.youtube.com/watch?v=lC3_FAgwXq0&list=PLtRRlPt8G5-7SIOaD3Iwx6NeBswfKxjjs&index=2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...