Gå til innhold

Er det jeg eller legen som sykemelder?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo egentlig sånn at det er legen som skal avgjøre om man skal sykemeldes eller ei. Men nå er det jo slik, at de fleste leger jeg har vært borti, sier "si i fra hvis du trenger sykemelding". Tror det er ganske vanlig. Greit nok med de gravide som kaster seg over første mulighet, men så har man også sånne som meg som ikke får seg til å be om sykemelding. Jeg kan forklare smertene og symptomene, men jeg trenger at legen tar avgjørelsen om en sykemelding er det som skal til eller ikke. Hva gjør man da??

Anonymous poster hash: f894d...60b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du lufter dine tanker og ber om legens synspunkter på dette.

Det er heller ikke slik at man enten er i full jobb eller helt sykemeldt. I mange tilfeller så er det ikke mer enn en gradert sykemelding som skal til for at man faktisk kommer seg gjennom dagen på jobb.

• Liker 1
Skrevet

Er legen som bestemmer, men de er som regel litt ekstra snille med gravide. Du kan ikke bestemme, legen må skrive en konkret diagnose på sykemld, med diagnosenr, så legen må ta en medisinsk vurdering. De kan ikke bare la pasienten kreve en sykemld og skrive "Lise har litt vondt i foten". Da hadde mange flere vært sykemeldt, hvis pasientene bestemte.

Men noen leger gjør en dårlig jobb og er ikke nøye med diagnosen og lar pasienten bestemme, men det er ikke lov.

Anonymous poster hash: fd629...1b1

Skrevet

Det er selvsagt legen som sykmelder, men hun/han kan ikke føle hvordan du har det. Jeg er som deg, og liker best at legen tar avgjørelsen for meg, men det er nå en gang jeg som må ta den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...