AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #1 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg har jobbet som fast vikar 100% stilling i ca 1 og et halvt år nå, men i dag fikk jeg desverre en trist beskjed om at fra og med 1 november vil min 100% stilling bli redusert ned til 40 - 50%. Dette er jo selvfølgelig alt for lite for at jeg skal klare meg. Jeg har aldri brukt nav sine tjenester før, og synes det står mye vanskelig der, ringte dem i dag og som jeg forstod så var det mulig for meg å registrere meg som arbeidsøker og deretter sende søknad om krav på dagpenger sånn at jeg muligens får dekket de resterende 50% jeg ikke jobber i måneden. Er det noen som vet at dette stemmer? Eller er jeg pliktig til å skaffe meg en fulltidsjobb fort som mulig? Jeg trives veldig i jobben min og skal ta eksamen nå i november/desember og vil derfor prøve å få dekket de resterende prosentene jeg mangler istedet for å søke et nytt sted helt enda. Nå har jo jeg bare jobbet der som vikar, vil jeg da få de samme rettighetene som de som har jobbet fast? Og jeg har jo ikke sagt opp eller blitt oppsagt så da forstod jeg at jeg ikke hadde noe karantene. Printet ut søknaden om dagpenger nå i hvertfall men det er så utrolig mye å fylle ut og jeg så også at min arbeidsgiver måtte fylle ut noe og jeg måtte legge med sluttattesten/arbeidsavtalen som vedlegg, men som skrevet så er jeg jo bare vikar så har jo ikke fått noe sånt. Håper noen av dere har litt greie på nav og kan forklare meg litt lettere. TakkAnonymous poster hash: 39ada...51a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #2 Skrevet 11. oktober 2013 Jobber du mer enn 50 får du ikke noe, og hvis du hadde 100 og mister 40 får du ikke noe. Du må miste 50% ja hvis du skal få dagpenger, men det regner nav ut. De regner med de 3 siste årene. Anonymous poster hash: 9ff92...5ce 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #3 Skrevet 11. oktober 2013 Så hvis jeg takker ja til å bare jobbe de 40-50 %, så vil nav støtte meg med resten uansett? Grunnen til at jeg skriver 40-50% er fordi jeg vil jobbe annehver uke 40 og 50 prosent. Altså annehver 3 dager en uke og 2 dager neste uke. Anonymous poster hash: 39ada...51a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #4 Skrevet 11. oktober 2013 Prosentregning er ikke din sterkeste side:) 3 dager + 2 dager= 5 dager. 2 arbeidsuker =10 dager. Altså-50%stilling... Ellers har du fått svar over.Anonymous poster hash: c0451...4a8 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #5 Skrevet 11. oktober 2013 Nei det her ble rotete haha. Men takk for hjelpen, ble litt klokere i hvertfall.. Men fikk ikke svar på alt det andre jeg lurte på da..Anonymous poster hash: 39ada...51a
Stormborn Skrevet 11. oktober 2013 #6 Skrevet 11. oktober 2013 Så hvis jeg takker ja til å bare jobbe de 40-50 %, så vil nav støtte meg med resten uansett? Grunnen til at jeg skriver 40-50% er fordi jeg vil jobbe annehver uke 40 og 50 prosent. Altså annehver 3 dager en uke og 2 dager neste uke.Anonymous poster hash: 39ada...51a Sorry, men jeg ler litt her... Du får ikke resten Dagpenger er vel 60 % sånn ca. Er noen år siden jeg fikk det, så mulig det er endra seg, men resten får du ikke!
kalinka85 Skrevet 11. oktober 2013 #7 Skrevet 11. oktober 2013 Ja enda en tråd om hva man har "krav" på. Du har 50% og regner med at nav skal sponse de 50% du taper?? Tror ikke det! Skaff deg ny jobb, bli ringevikar på sykehjem, barnehage, butikk. Eller refuser forbruket ditt. Ikke forvent at mine skattepenger skal fø på deg! Hadde du vært 109% ledig ville du ikke fått mer enn 66% uansett. Forventer du at nav skal gi deg 100% da også? Nei brett opp armene å start å jobbe, det må vi andre gjøre! 1
Glitnir Skrevet 11. oktober 2013 #8 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg har aldri brukt nav sine tjenester før, og synes det står mye vanskelig der, ringte dem i dag og som jeg forstod så var det mulig for meg å registrere meg som arbeidsøker og deretter sende søknad om krav på dagpenger sånn at jeg muligens får dekket de resterende 50% jeg ikke jobber i måneden. Er det noen som vet at dette stemmer? Eller er jeg pliktig til å skaffe meg en fulltidsjobb fort som mulig? Jeg trives veldig i jobben min og skal ta eksamen nå i november/desember og vil derfor prøve å få dekket de resterende prosentene jeg mangler istedet for å søke et nytt sted helt enda.Anonymous poster hash: 39ada...51a Dagpenger krever at du er aktiv arbeidssøkere og skaffer deg ny jobb så fort som mulig. Dagpenger skal ikke fungere som stipend for studenter. 1
LionQueen Skrevet 11. oktober 2013 #9 Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Ja enda en tråd om hva man har "krav" på. Du har 50% og regner med at nav skal sponse de 50% du taper?? Tror ikke det! Skaff deg ny jobb, bli ringevikar på sykehjem, barnehage, butikk. Eller refuser forbruket ditt. Ikke forvent at mine skattepenger skal fø på deg! Hadde du vært 109% ledig ville du ikke fått mer enn 66% uansett. Forventer du at nav skal gi deg 100% da også? Nei brett opp armene å start å jobbe, det må vi andre gjøre! Skattepengene våres skal faktisk gå til folk som har behov for det. Det er ikke bare-bare å skaffe seg ny jobb, vet du. Det er faktisk slik at hvis stillingen sin har blitt redusert med mindre enn 50 % kan man få støtte av NAV via dagpenger. Jeg blir så lei av folk som klager over at folk må oppsøke hjelp hos NAV - deal with it, noen trenger hjelp fra staten. Hvem vet, kanskje du vil trenge det en dag og da vil du faen meg være glad for at dine skattepenger sponser deg i en vanskelig tid. Til TS, selvom du vil jobbe 50 % mindre kan du bare få dagpenger så lenge du oppfyller ALLE vilkårene for å få innvilget dagpenger. Viser til nav.no: Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 G (folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G (folketrygdens grunnbeløp) i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspengerog svangerskapsrelaterte sykepenger regnes med i kravet til minsteinntekt er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dager er reell arbeidssøker (herunder at du aktivt søker arbeid, og holder din CV oppdatert på nav.no) bor eller oppholder deg i landet som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student Endret 11. oktober 2013 av LionQueen 2
Stormborn Skrevet 11. oktober 2013 #10 Skrevet 11. oktober 2013 Skattepengene våres skal faktisk gå til folk som har behov for det. Det er ikke bare-bare å skaffe seg ny jobb, vet du. Det er faktisk slik at hvis stillingen sin har blitt redusert med mindre enn 50 % kan man få støtte av NAV via dagpenger. Jeg blir så lei av folk som klager over at folk må oppsøke hjelp hos NAV - deal with it, noen trenger hjelp fra staten. Hvem vet, kanskje du vil trenge det en dag og da vil du faen meg være glad for at dine skattepenger sponser deg i en vanskelig tid. Er helt enig med deg i at man ikke skal klage på folk konstant hele tiden, men å tro at man skal få dekket resten er litt vel naivt
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #11 Skrevet 11. oktober 2013 Kjenner noen som jobbet på fiskemottak, hver sommer ble de permitert i et par mnd, de fikk dagpenger de månedene, så jeg vil tro du som faktisk har mistet "halve" jobben får Anonymous poster hash: 2d4df...73d
LionQueen Skrevet 11. oktober 2013 #12 Skrevet 11. oktober 2013 Er helt enig med deg i at man ikke skal klage på folk konstant hele tiden, men å tro at man skal få dekket resten er litt vel naivt Hvorfor er det naivt? TS har kanskje hørt noe om at nav dekker det man taper av inntekt ved redusert arbeidstid. Det skal ikke være farlig å spørre, vet du 2
Gjest Wei Wei Skrevet 12. oktober 2013 #13 Skrevet 12. oktober 2013 Så hvis jeg takker ja til å bare jobbe de 40-50 %, så vil nav støtte meg med resten uansett? Grunnen til at jeg skriver 40-50% er fordi jeg vil jobbe annehver uke 40 og 50 prosent. Altså annehver 3 dager en uke og 2 dager neste uke.Anonymous poster hash: 39ada...51a 3 dager ei uke og 2 dager neste uke for å så bytte betyr at dette er 50% stilling. Har du jobbet i 100%stilling, så mister du 50%. Husk at dagpenger blir utbetalt til reelle og aktive arbeidssøkere. Man kan ikke studere samtidig (vanligvis). Dagpenger utgjør også ca 60% av inntekten du taper, så du får ikke hele din 100% lønning ved å gå på dagpenger. Du sier at stillingen blir mindre fra 1. november og at du har eksamen i november/desember. Hvorfor ikke søke jobb samtidig? Du starter jo ikke med en gang. Da har du kanskje 1,5/2 mnd med lavere inntekt og så kan du begynne for fult. Ellers vil jeg påpeke at du har vel klart å studere og jobbe 100% inntil nå. Hvorfor kan du ikke gjøre det samme videre og vil få dagpenger? Søk deltidsstillinger eller fulltids- og si opp dagens jobb. Lykke til. 1
fred2610 Skrevet 12. oktober 2013 #14 Skrevet 12. oktober 2013 Hei ts her, tusen takk for støtten. Jeg har aldri vært noen nav snylter, har aldri brukt nav, har alltid jobbet for pengene mine. Men nå havnet jeg i en vanskelig situasjon og fikk veldig kort varsel, og det er ikke lett å skaffe seg ny jobb på 2 - 3 uker. Jeg studerer ikke men skal ta privatist eksamen i nov/des. De har ikke satt dato enda. Hadde aldri tenkt å jobbe 50% å få støtte fra nav resten av livet om noen trodde det? Det var bare til jeg ble ferdig med eksamen og kunne puste lettet ut for det. Snakk om å prøve å få dagpenger i en eller to måneder.. Selvfølgelig skal jeg skaffe meg ny jobb så raskt som mulig.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #15 Skrevet 12. oktober 2013 Du kan ikke vente med å søke på jobber til etter eksamen, da er du ikke reell arbeidssøker. Det er ingen som forventer at du skal greie å få jobb med en gang, men du må søke! Anonymous poster hash: bf6ef...ba2 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #16 Skrevet 12. oktober 2013 Ja enda en tråd om hva man har "krav" på. Du har 50% og regner med at nav skal sponse de 50% du taper?? Tror ikke det! Skaff deg ny jobb, bli ringevikar på sykehjem, barnehage, butikk. Eller refuser forbruket ditt. Ikke forvent at mine skattepenger skal fø på deg! Hadde du vært 109% ledig ville du ikke fått mer enn 66% uansett. Forventer du at nav skal gi deg 100% da også? Nei brett opp armene å start å jobbe, det må vi andre gjøre! Hvor gjør det vondt? Anonymous poster hash: bf6ef...ba2 2
MalloryK Skrevet 12. oktober 2013 #17 Skrevet 12. oktober 2013 Du må regne ut hva gjennomsnittet ditt er på arbeidstimer i uken. F.eks mitt gjennomsnitt for i fjor er på 20 timer i uken. Men, er det ikke sånn at NAV legger sammen 2 uker (man sender inn meldekort annenhver uke), så hvis du jobber 3 dager en uke, og 2 dager neste uke så blir det 5 dager totalt, og det er vel 50 %. Og det er mange som taper penger på å jobbe deltid, så noen velger å jobbe mindre slik at de får dagpenger + lønn
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #18 Skrevet 13. oktober 2013 Så lenge du er oppmeldt til minst en eksamen, regnes du ikke som reell arbeidssøker og har dermed ikke krav på dagpenger, jfr Folketrygdloven $ 4-6Anonymous poster hash: 4fa30...035 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå