Gå til innhold

Leter etter Pomsky

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner oppdretter?

Ellerhar annet de vil dele om rasen?

Synes det virker som en helt super rase!

:)

Anonymous poster hash: 1e274...21a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pomsky er ikke en rase, men en "designer"blanding mellom pomeranian og husky. De er nok mest utbredt i USA og slik jeg kan forstå det etter litt google research ender de gjerne opp som bare litt mindre huskyer som er en arbeidshund som trenger veldig mye. Jeg personlig ville aldri, aldri, aldri kjøpt en "pomsky" rett og slett fordi det er en pengemaskin av folk som vil avle supersøte små huskyer som de sier er søte små sofahuskyer (som ender opp som søte terrorister) og selge de til blodpris til naive folk som tror det er en rase godkjent av FCI og at de får seg en supersøt liten supersøt husky.

Jeg er like i mot pomsky som doodler og andre morbide "designer/teacup" raser som avles frem. De er som oftest kun interresert i å avle søte små saker, gidder ikke bruke penger på helsetesting opp og ned i mente og tar gjerne blodpris.

Da ville jeg heller valgt alaskan klee kai (egentlig ikke, men hvis man absolutt må ha en minihusky...) eller en kleinspitz/mittelspitz / finsk lapphund med husky tegninger. Da vet du hva du får.

• Liker 5
Skrevet

Pomsky er ikke en rase. Sannsynligheten for at du faktisk har lyst på en sånn er vel under fem prosent, og sannsynligheten for at du finner en seriøs på oppdretter på en blandingshund som stort sett ikke finnes i Norge, er langt lavere.

Hva er det med denne blandingen som tiltrekker deg?
- de potensielle helseplagene fra pomeranian? Patellaluksasjon, alopecia X, øyeproblemer, dårlig tannhelse?

- "småhundtendensene" fra pomeranian - gneldring, dårlig belastbarhet og dårlig mentalitet som gjerne kommer når man ikke velger hund fra seriøs oppdretter (og nei, det er naturligvis ikke de GODE pomeranians som brukes i blandingsavl)

- frilufthunden fra huskyen - en rase som trenger å løpe og trekke hver dag? Huskyer foretrekker å tilbakelegge et par mil ved sykkelen eller foran sleden hver dag.-

- selskapshunden i pomeranian - en hund som stort sett vil ligge rett ved eieren sin dagen lang?

- eller utehunden i huskyen - en hund som, dersom den har selskap av artsfrender, tåler å stå ute en del timer om dagen?

- trenbarheten fra pomeranian - en lærevillig sak som er kvikk til å lære triks og LP-momenter, og lett å lære å gå løs -

- eller selvstendigheten fra husky - en rase som stort sett er interessert i kos og løping, og som stort sett aldri kan gå løs fordi den har så sterkt jaktinstinkt at den vil stikke av ved enhver fert av vilt eller sau, og gladelig tar livet av både reinsdyr, sau og nabokatta.

...hvis du har SÅ lite krav til din fremtidige hund at du kan ta en hvilken som helst kombinasjon av disse, så kan du like gjerne velge en hvilken som helst av de...tja...kanskje 150 rasene som er såpass vanlige i Norge at man har mulighet til å finne en seriøs oppdretter som har registrerte, helsesjekkede og mentalt gode hunder.

• Liker 4
Skrevet

Jeg setter pris på tilbakemelding, og især at det er gjennomtenkte, kritiske vurderinger-det er fornuftig!

Det var jo bl.a det jeg åpnet for.

Men det var en forespørsel, og jeg har lært noe av varene.

Den nedlatende tonen, derimot...den er helt unødvendig.

Man trenger ikke angripe i løpefart for å fremme sine synspunkter

• Liker 3
Skrevet

Svarene**

Skrevet

Skal du ha en trivelig, liten spisshund, så gå heller for vår egen Norsk Lundehund. En tradisjonsrik rase som trenger noe mer popularitet for å opprettholdes, og oppdretterne finner du hjemme i vårt eget Norge, så du har mulighet til å sjekke opp hver enkelt kombinasjon og finne en seriøs oppdretter som leverer friske, mentalt solide hunder.

Alaskan Klee Kai ville jeg styrt akkurat like langt unna som "pomsky", da mentaliteten på klee kai er gjennomgående elendig.

• Liker 2
Skrevet

Har sett på lundehund, og skal undersøke nærmere.

Det virker som en veldig fin rase til vår familie.

Planen er å få hund om ett års tid. Vi vil bruke lang tid på å finne riktig rase.

Kravene er:

Barnevennlig

God pels (altså tåler å være mye ute med oss om vinteren)

Mellomstor (heller mot liten, fremfor stor)

Dressur-glad

• Liker 1
Skrevet

Ok. Dersom du trenger en barnevennlig hund, så er førstekravet: GOD MENTALITET. Sosial hund som ikke under noen omstendighet blir redd folk eller unger.

Du trenger en stødig hund som liker å bli håndtert, ikke er lydvar, ikke har voldsomt mye vokterinstinkt (det blir slitsomt med unger som springer ut og inn), er ganske trenbar og førerorientert (så er det ingen krise om ungene glemmer å lukke døra en gang), ikke er altfor liten (de minste hundene er skjøre, og kan fort bli skremt/få vondt og dermed bli redde om de blir snublet i/falt over av barna) - og gjennomgående IKKE REDD. Sier oppdretteren noe om at "de er nå litt reserverte", eller "de liker ikke fremmede så godt...", så er det ikke hunden du er ute etter.

Men det viktigste er naturligvis at man har hundevennlige barn. De aller fleste hunder kan bli barnevennlige, så lenge ansvarlige voksne konstant kontrollerer omgangen mellom hund og barn og sørger for at barn ALDRI får skremme eller plage hunden (barn vet ikke nødvendigvis at de plager, selv om hunden oppfatter det sånn). Hunder skal erfare at barn bare er trivelige skapninger som aldri gjør noe vondt, men kanskje kan lekes forsiktig med eller trene belønningsbasert.

Men det er jo ikke det eneste som teller, det er også et poeng hva dere ønsker å bruke hunden til, og hvor mye aktivisering dere ønsker å gi hver dag. Lundehunden er ikke veldig krevende, så den tåler noen rolige dager, samtidig som det er en sprek hund som tåler å være med på skiturer og fjellturer. En pomsky derimot, kan fort bli en liten husky som krever milelange joggeturer hver eneste dag. Hvor mange timer regner dere med å aktivisere hunden hver dag? (En time gjennomsnittlig bør være minstekrav for å ha hund i det hele tatt - skal du ha krevende hund type husky bør du minst ha gjennomsnittlig to timer til rådighet om dagen.) Tenk over hva slags type aktivisering - kun hverdagslydighet, turer og familieaktiviteter, eller ønsker dere å holde på med en eller annen hundesport (lydighet, agility, spor, rundering...). De fleste hunder har godt av å trene noe av dette på hobbybasis i ny og ne, men de mest lettlærte hundene KREVER å få bruke hodet, og MÅ trenes jevnlig.

• Liker 1
Skrevet

Takk for råd:)

Vi har to ungdommer og en 8-åring, så det er relativt rolig.

Jeg er glad i lydighetstrening og er opptatt av den "forståelsen" man kan oppnå.

Jeg har hatt Jack Russel tidligere. Den ble veldig lydig, men Det var en rekke utfordringer med henne.Agressiv mot andre tisper, mye bjeffing og terretorial. Hun ble 6 år før vi måtte ta henne pga en ulykke. Trist, og vi var glad i henne, men hun var utrygg. Dette var før yngste barn.

Før det hadde vi labrador. Trygg, takknemlig og god gårdshund, men litt "kjedelig". Den gang gikk hunden løs på gård med mange folk, nå bor vi i boligområde, så det er noe helt annet.

I hverdagen (som det er mest av) ser jeg for meg 15 minutters tur tidlig, en time etter skole/jobb, og 30-40 minutter om kvelden. Vi er flere som samarbeider om dette, og det er jo ikke nytt for meg. Men ønsker heller ikke en hund som er avhengig av å løpe 3 timer på vidda heller. Eller har sterke instinkter den blir kuet fra å leve ut...

Men vi er mye ute, om det så er grilling i vannkanten, eller i akebakken..må være godlynt og trygg :)

Skrevet

Da tror jeg det er mange hunder som kunne passet inn hos dere, og jeg ville nok sett etter en med et gemytt som ikke er altfor ulikt labradoren. Den er faktisk en herlig, lettlært, sosial allroundhund som kan passe veldig bra inn i mange familier, så lenge den får tilstrekkelig aktivisering. Nå ønsker dere jo noe mindre, men velg først og fremst ut fra mentalitet og egenskaper. Labradorliknende gemytt hadde nok vært perfekt.

Jeg kommer ikke på så mange "små, godt pelsede labrador-erstatninger", men ville lagt inn innlegg på canis.no, og skrevet en del av det du har sagt i de to siste innleggene dine (mengde aktivitet, tidligere erfaring, alder på barna, krav til pels og størrelse, etc.) og se om du får noen gode raseforslag.

Skrevet

Hæ? Pomsky? Er det seriøst noen som krysser pomeranien og husky? Hva i alle dager, det er jo to hunder helt i hver sin enda av skala for alt. Både størrelse, bruk osv osv. Hva med en mittelspitz eller lapphund istedetfor?

• Liker 1
Skrevet

Har sett på lundehund, og skal undersøke nærmere.

Det virker som en veldig fin rase til vår familie.

Planen er å få hund om ett års tid. Vi vil bruke lang tid på å finne riktig rase.

Kravene er:

Barnevennlig

God pels (altså tåler å være mye ute med oss om vinteren)

Mellomstor (heller mot liten, fremfor stor)

Dressur-glad

Mittelspitz eller japansk spisshund kan være noe for dere. De er barnevennlige, har slitesterk pels som holder dem varme, elsker å være ute, liten-mellomstor og elsker å lære. Særlig japansk spisshund er dressurglad, veldig fokusert på mennesker og verner om familien. De har vaktgener, men kan enkelt trenes til å ikke bjeffe og vokte. Glad i alle mennesker og dyr, funker bra uansett hvilke dyr dere eventuelt har fra før. Sosiale vesener som liker å bli med og være der det skjer, men trives også i eget selskap.

Anonymous poster hash: 583c5...90f

• 3 år senere...
Skrevet
På 11. oktober 2013 den 19.08, Omnivore skrev:

Pomsky er ikke en rase, men en "designer"blanding mellom pomeranian og husky. De er nok mest utbredt i USA og slik jeg kan forstå det etter litt google research ender de gjerne opp som bare litt mindre huskyer som er en arbeidshund som trenger veldig mye. Jeg personlig ville aldri, aldri, aldri kjøpt en "pomsky" rett og slett fordi det er en pengemaskin av folk som vil avle supersøte små huskyer som de sier er søte små sofahuskyer (som ender opp som søte terrorister) og selge de til blodpris til naive folk som tror det er en rase godkjent av FCI og at de får seg en supersøt liten supersøt husky.

Jeg er like i mot pomsky som doodler og andre morbide "designer/teacup" raser som avles frem. De er som oftest kun interresert i å avle søte små saker, gidder ikke bruke penger på helsetesting opp og ned i mente og tar gjerne blodpris.

Da ville jeg heller valgt alaskan klee kai (egentlig ikke, men hvis man absolutt må ha en minihusky...) eller en kleinspitz/mittelspitz / finsk lapphund med husky tegninger. Da vet du hva du får.

Alaskan klee kai har sykdommer. En pomski er garantert mye friskere. 

Anonymkode: 61098...ec3

• Liker 1
Skrevet

Alle små hunder har blitt avlet til å bli mindre raser en gang. Hvorfor er folk så imot pomski når det er så mange andre raser som har blitt avlet på til å bli mindre hund? 

Chihuahuaen har vært en ulv/rev engang. Utrolig at den kan se ut som den gjør den dagen i dag.

Vi har også "mini lassier" 

Små jakthunder som er avlet på å gå kortere ben osv.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alaskan klee kai har sykdommer. En pomski er garantert mye friskere. 

Hvilke sykdommer da?

Anonymkode: 4b634...e27

Skrevet

Hva koster de? 

Tror venninnen min skal ha pomsky. Huskyen hennes er veldig liten fra før av. 

Skrevet
På 1. desember 2016 den 14.35, AnonymBruker skrev:

Hvilke sykdommer da?

Anonymkode: 4b634...e27

Hjerte, leversykdommer osv

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
På 11. oktober 2013 den 19.23, Tiak skrev:

Skal du ha en trivelig, liten spisshund, så gå heller for vår egen Norsk Lundehund. En tradisjonsrik rase som trenger noe mer popularitet for å opprettholdes, og oppdretterne finner du hjemme i vårt eget Norge, så du har mulighet til å sjekke opp hver enkelt kombinasjon og finne en seriøs oppdretter som leverer friske, mentalt solide hunder.

Alaskan Klee Kai ville jeg styrt akkurat like langt unna som "pomsky", da mentaliteten på klee kai er gjennomgående elendig.

Hva slags rase en ønsker seg er ikke opp til deg. Uansett så er det mange raser man burde styre unna. En lundehund passer til de som ikke går flere mil om dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...