Gå til innhold

Tips til kva eg kan ete (lavkarbo/antiinnflamatorisk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter litt med matlyst og med fantasien her. Har vore litt av og på med lavkarbo ca siste halvåret. Sliter litt med å holde den kosten bl.a fordi det ikkje fungerer med lunsjordning på jobb, og fordi det blir vanskelig med besøk og reiser. Veit at det er planlegging som må til, men sliter litt med å orke gjennomføre.

Har hatt litt problem med betennelser i rygg og armer, og føler det blir verre når eg sklir tilbake til normalt kosthold. Det samme gjelder vell egentlig energinivået.

Så no ønsker eg å komme igang igjen med moderat lavkarbo og samtidig følge råd for anttinnflamatorisk (betennelsesdempende) kosthold. Om eg skjønner dette rett så blir det i praksis lavkarbo uten kjøtt. Og så strekker ikkje fantasien min til, særlig når matlysten er dårlig. Fisk og sjømat er bra, men er ikkje superglad i fisk (og dårlig på å tilberede).

Blir fort at eg ikkje gidde spise ordentlig middag, og jobblunsjen med brødmat blir største måltidet om dagen. Veit at det ikkje er noko god løysing i lengda. Håper det er nokon som kan komme med gode råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel gjerne spise både lam, okse og fugl kan du ikke? Såvidt jeg har skjønt er det svinekjøtt man skal holde seg unna.

Har du sett denne? http://autoimmune-paleo.com/ Oppskrifter, tips etc

Skrevet

Du kan vel gjerne spise både lam, okse og fugl kan du ikke? Såvidt jeg har skjønt er det svinekjøtt man skal holde seg unna.

Har du sett denne? http://autoimmune-paleo.com/ Oppskrifter, tips etc

Mange takk, må sjekke ut den! :)

Har lest bla her : http://fraiva.no/betenelsesdempende-mat/ at ein skal holde seg unna rødt kjøtt, og så så har eg vell tenkt at det er så mykje "rart" med kylling og svinekjøtt at det sikkert ikkje er bra det heller...

Skrevet

Jeg er veldig, veldig superskeptisk til fagfolk som ikke har lest seg opp på nyere forskning.

Mettet fett og rødt kjøtt er helt ok. Det er svært sjelden noen reagerer på oksekjøtt. Kylling pleier også å være safe, og lam/sau er vel det nærmeste vi kommer lykkelige dyr her i landet. Har ikke hørt/lest at lammekjøtt skal være kjent for reaksjoner.

Tvert imot vil et kosthold med mye omega 6 fra nøtter, korn og frøoljer trigge mer betennelse.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Her er en annen som har satt seg grundig inn i autoimmune sykdommer og kosthold

http://www.thepaleomom.com/the-autoimmune-protocol-aip

Jeg har aldri fulgt autoimmune slavisk, men legger merke til at jeg tidevis kan reagere på enkelte ting. Når jeg kutter det ut for en periode blir det bedre, og jeg kan deretter eksperimentere med å gjeninnføre det.

Jeg har landet på totalkutt av alt korn, mais, alle bønner, peanøtter, oliven, olivenolje, solsikkefrø, solsikkeolje, større mengder melk og yoghurt. Innimellom må jeg kutte all melk, andre ganger går det greit.

Men du må nok gi det litt tid. Tok nesten et år på paleo før jeg fikk en permanent bedring. Klart jeg kjente effekten ganske umiddelbart, men de mer "sta" tingene holdt seg.

Endret av Løvetanten
Skrevet

Har også tru på at lam/sau og viltkjøtt er bra, men ikkje alltid like lett å få tak i (hausten er jo ei bra tid sånn sett). Er meir skeptisk til kylling pga behandlingen og ev tilsettingsstoff, men kan altfor lite om det.

Synd at nøtter ikkje er bra, har vore eit lett alternativ til potetgull... Synest det er vanskelig å vere konsekvent på slike ting i lengden, særlig når eg ikkje spiser heime. Men så klart er det verdt det om det hjelper på helsa.

Kva spiser du til lunsj?

Skrevet

Det finnes også teorier rundt noen betennelsesskapende grønnsaker også. Det gjelder grønnsaker i nattskygge-familien(nightshades på engelsk). Men pass på at du ikke velger deg et kosthold som blir så begrenset at du ikke klarer å holde deg til det.

Skrevet (endret)

Til lunch er det gjerne grønn salat for meg. Varierer hva jeg har som proteinkilde, så alt fra egg til kylling til kjøttboller eller laks. Forskjellige typer dressing. Er jeg helt i beit så kan jeg spise glutenfritt brød med egg eller kjøtt eller ost, men det er ikke favoritten. Blir fort sulten igjen og ganske rar i magen. Proteinbar og eple er en annen nødløsning. Litt nøtter av og til. Noen ganger har jeg med en diger omelett og kanskje litt skinke.

Enig med S om å finne et kosthold man kan leve med. Det var grunnen til at jeg aldri har fulgt autoimmune-protocol slavisk. Det var rett og slett for snevert. Men bare det å kutte ut korn, sukker og belgfrukter var en diger forbedring, og når du spiser ren mat du lager selv så er det lettere å identifisere ting du reagerer på.

Endret av Løvetanten
Skrevet

Må vri hodet litt for å få dette til med jobblunsjen. Den er smørelunsj med brødmat, og ikkje alltid utvalget er så stort. Men må kanskje bite i det og ha med niste, og heller svare på alle spørsmålene eg då får.

Egg er vell ein av tingene som står at ein skal unngå, men som de skriver så treng det jo ikkje vere slavisk. Meiner eg har hatt grei effekt av moderat lavkarbo, dvs kutte det meste av korn (blei litt brødskiver) og alt sukker. Spiste mjelkeprodukt og egg. Kutta også kaffe, men etter bare ei veke med litt kaffi på jobb får eg vondt i hovet uten :( Er ikkje heilt klar for ny avvenningsprosess der nett no.

Vil prøve å ha basiskost som er litt streng, og heller senke litt på krava når eg ikkje bestemmer maten sjølv. Synest det er noko herk å vere på besøk om dei eg er hos må tilpasse maten dei lager til meg. Er ofte folk med små barn, og dei har gjerne meir enn nok med å finne middag som barnet spiser.

Skrevet

Dukker stadig opp små spørsmål når eg sitter og leser. Nåken som kjenner til gode norske sider, ev blogger, med tips og oppskrifter? Skjønner jo engelsk, men krever så mykje mindre å lese på norsk :)

Har lest at olje frå soya ikkje er bra, men korleis er det med soyamelk? Og så er det jo bra å spise fisk, men er det egentlig bra å spise oppdrettslaks? Tenker på at det er så ymse for den fisken får, og det blir påstått å ha lavt omega 3 nivå i forhold til naturlig osv.

Synest det er vanskelig å spise den rette maten eg, er definitivt ikkje tilrettelagt for det rundtom. JA, helsa er verdt litt ekstra bry rundt maten. Men når eg i tillegg føle eg må forklare og forsvare å ha eit kosthold som avviker frå "normalen" så er det litt tungt å komme igang...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...