Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsgravid og så redd for at spiren ikke skal bli. Jeg vet at hvis man får en spontanabort så er det ingenting å gjøre med det. Men er det noen ting man skal holde seg unna å gjøre eller noe sånt som kan øke sjansen for abort?

Gleder meg til de første tre mnd er over, da kan jeg hvertfall senke skuldrene litt.

Anonymous poster hash: 60050...887
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon! Vet ikke om noe annet enn at man skal unngå enkelte matvarer og kattebæsj. Så fikk jeg et "bak ryggen tips" fra en sykepleier på ivf klinikken: ikke spis ananas, det sies at det er abortfremkallende. Og på en helsekostbutikk sa en at urter er abortfremkallende. Hva som ligger i dette vet jeg ikke, men holder meg unna... I tilfellet! Men vet at det ikke er noe man kan gjøre egentlig. Dersom kroppen støter ut embryoet/ fosteret, er det fordi det ikke er liv laga, stort sett.

Når det er sagt: slapp av, gled deg over graviditeten og kos deg med å se på barneutstyr osv. Det har jeg prøvd nå i det siste, og har fått det bedre med meg selv (og andre). Vet det ikke er lett, men prøv :)

Så håper jeg at det går bra for både deg og meg :)

Anonymous poster hash: 184d3...24c

Skrevet

Og en ting til: vask hender godt etter du har tatt i grønnsaker, frukt og kjøtt. Samt vask frukt og grønt godt, og stek/kok kjøtt godt.

Skrevet

Godt det ikke bare er meg :) Jeg tenker at det er vel sunnere for meg selv å slappe av og tenke at det går som regel bra. Men det er lettere sagt enn gjort! Når det først har skjedd, så begynner man å glede seg med en gang. Håper det går bra får både deg og meg :)

Jeg jobber i helsevesenet, og siden det er så tidlig har jeg ikke veldig lyst til å si ifra om graviditeten enda. Jeg løfter jo mennesker ved forflytning, og det kan til tider være veldig tungt. Kan dette være skadelig?

Anonymous poster hash: 60050...887
Skrevet

Godt det ikke bare er meg :) Jeg tenker at det er vel sunnere for meg selv å slappe av og tenke at det går som regel bra. Men det er lettere sagt enn gjort! Når det først har skjedd, så begynner man å glede seg med en gang. Håper det går bra får både deg og meg :) Jeg jobber i helsevesenet, og siden det er så tidlig har jeg ikke veldig lyst til å si ifra om graviditeten enda. Jeg løfter jo mennesker ved forflytning, og det kan til tider være veldig tungt. Kan dette være skadelig? Anonymous poster hash: 60050...887

Nei, er ikke lett gitt! Men må bare stoppe opp og snu negative tanker om til positive :)

Tror jeg ville sagt det til sjefen for å unngå løft ja.. Vet ikke hvor skadelig det er, men jeg løfter hvertfall ikke tungt nå. Tar ikke sjansen.. Du kan jo bare si til kolleger at det er rygg eller noe som gjør det?

Skrevet

Du bør holde deg unna alkohol, røyk, snus (du vet sikkert disse 3 første) div medisiner som blant annet ibux, og div mat som her http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/ Les på pakken til alle medisiner og helsekostpiller men helst ta ingen.

Skjønner godt at du ikke vil fortelle det ennå, jeg holdt det skjult til jeg måtte fortelle jobben før jeg ble klar, pga bekkensmerter. Har lest at man kan løfte noe så lenge man ikke får vondt men etter uke 10 skal man være litt ekstra forsiktig, husker ikke hvorfor fra den uka.

Skrevet

Er man vant til å løfte går det fint, kroppen sier stort sett ifra om det blir for mye belastning.

Gjest Kaffelattn
Skrevet

Legene jeg har snakket med om dette mener (de jobber med oppfølging av gravide) sa at man ikke kan gjøre noe selv fra eller til.

De fortalte at enten forkastes egget fordi det ikke er liv laga eller det fortsetter å utvikles fordi det er et bra nok egg. I tillwgg til egget kan det selvsagt være andre grunner til at det går skeis, som livmor, annet i kroppen.

Trening, mat etc kan ikke påvirke dette, mente de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...