AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #1 Skrevet 11. oktober 2013 Hei. vi leier et etasjen over oss til et par. de har bodd her noen år nå, de har nå fått en lovlig oppsigelse av leieforholdet pga vi trenger etasjen selv, etter dette er han veldig sinna og har kommet med trusler og krangler å gjør ting vanskeligere enn det må være. de har også 3 mnd på seg til å flytte som det står i loven.. så hva gjør vi? hvilke rettigheter har vi? er det noe i det hele tatt som kan gjøres for å få de ut før? vi har meldt til politiet om trusslene men fikk beskjed om at de ikke kunne gjøre noe med det. jeg har prøvd å søke på nettet ang lover og regler men jeg er ikke så god på det der. er det noe som vet ? Anonymous poster hash: 81f64...ee7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #2 Skrevet 11. oktober 2013 Du må vente de 3 månedene. Hva er det de har truet med? Anonymous poster hash: 15e9f...cdc
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #3 Skrevet 11. oktober 2013 Dokumenter truslene. Hva er det vedkommende har truet med? Anonymous poster hash: d3c5c...8f9
Tråka Skrevet 11. oktober 2013 #4 Skrevet 11. oktober 2013 Dokumenter truslene. Hva er det vedkommende har truet med? Anonymous poster hash: d3c5c...8f9 at vi skal vi få igjen for det og han prøver å presse samboeren min for penger,gidder ikke ta imot strømregningen og sa i dag at de skal holde tilbake leien. men ser ikke ut som de har planer om å flytte for de setter seg på bakbeina. hva skjer om de ikke har flyttet etter 3 mnd?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #6 Skrevet 11. oktober 2013 Les litt her http://lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#9-7%C2'> Anonymous poster hash: 15e9f...cdc
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #7 Skrevet 11. oktober 2013 at vi skal vi få igjen for det og han prøver å presse samboeren min for penger,gidder ikke ta imot strømregningen og sa i dag at de skal holde tilbake leien. men ser ikke ut som de har planer om å flytte for de setter seg på bakbeina. hva skjer om de ikke har flyttet etter 3 mnd? Har de ikke eget strømabonnement? Hvis ikke har dere ikke lov å ta betalt for strøm utenom husleien. Hvis de ikke har flyttet etter tre måneder tar du kontakt med namsmannen. Hva slags kontrakt har dere inngått med disse og har de betalt depositum. Anonymous poster hash: d3c5c...8f9 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #8 Skrevet 11. oktober 2013 Linkene funket visst ikke.. Polititet, husleieloven. Anonymous poster hash: 15e9f...cdc
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #9 Skrevet 11. oktober 2013 Har de ikke eget strømabonnement? Hvis ikke har dere ikke lov å ta betalt for strøm utenom husleien. Hvis de ikke har flyttet etter tre måneder tar du kontakt med namsmannen. Hva slags kontrakt har dere inngått med disse og har de betalt depositum. Anonymous poster hash: d3c5c...8f9 jojo alt er lovlig med det..de har betalt strømmen hver måned i 5 år så det er ikke no problem.det er bare at nå har de bestemt seg for å være vanskelige. kontrakten er lovlig og oppsigelsen er lovlig, alt dette har vi undersøkt. problemet er bare at dette er en fyr som liker å gjøre som han vil og er av den typen som sender folk på de som ikke gjør som han vil...så han er ikke helt stabil. ja de har betalt depositum. vi har gjort alt etter lovene og de er sure...det er enkelt å greit sånn det er. Anonymous poster hash: 81f64...ee7
Lea2 Skrevet 11. oktober 2013 #10 Skrevet 11. oktober 2013 Om de ikke betaler leie eller strøm, så tar dere dette av depositum. Om de ikke flytter ut innen tidsfristen ringer dere evt politiet etter å ha prøvd å snakke med dem. Regner med at de vet grunnen til oppsigelsen? Jeg tror jeg ville spurt om de trengte hjelp til flyttingen eller noe annet hjelpsomt og hyggelig. Kanskje invitere dem på kaffe eller noe så dere ikke er truende tilbake? 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #11 Skrevet 11. oktober 2013 Om de ikke betaler leie eller strøm, så tar dere dette av depositum. Om de ikke flytter ut innen tidsfristen ringer dere evt politiet etter å ha prøvd å snakke med dem. Regner med at de vet grunnen til oppsigelsen? Jeg tror jeg ville spurt om de trengte hjelp til flyttingen eller noe annet hjelpsomt og hyggelig. Kanskje invitere dem på kaffe eller noe så dere ikke er truende tilbake? ja de fikk grunnen på skriftelig oppsigelse der vi også la til loven om at vi har rett til det. nei det går nok ikke med dem..de driver å truer oss å vi prøver bare å ikke bry oss å vente til 3 mnd har gått. men de fortsetter egentlig bare å sende brev og meldinger. så det kan ikke nytte med disse. dette er noen som samboeren min har blitt godt kjent med de årene de har bodd her så han vet hvordan de er. jeg tror vi får bare vente å se videre hva som skjer etterhvert som oppsigelsestiden går ut, om de flytter av seg selv. men takk for alle svar uansett. Anonymous poster hash: 81f64...ee7
Gjest Malanthor Skrevet 11. oktober 2013 #12 Skrevet 11. oktober 2013 Hei. vi leier et etasjen over oss til et par. de har bodd her noen år nå, de har nå fått en lovlig oppsigelse av leieforholdet pga vi trenger etasjen selv, etter dette er han veldig sinna og har kommet med trusler og krangler å gjør ting vanskeligere enn det må være. de har også 3 mnd på seg til å flytte som det står i loven.. så hva gjør vi? hvilke rettigheter har vi? er det noe i det hele tatt som kan gjøres for å få de ut før? vi har meldt til politiet om trusslene men fikk beskjed om at de ikke kunne gjøre noe med det. jeg har prøvd å søke på nettet ang lover og regler men jeg er ikke så god på det der. er det noe som vet ? Anonymous poster hash: 81f64...ee7 Neh. Vente 3 måneder. Så kontakte namsmannen som nevnt tidligere. Hvis dere ønsker at namsmannen skal kaste vedkommende ut etter 3 måneder trenger dere vel en klausul om tvangsfullbyrdelse i kontrakten, ellers må dere vel gå hele mølla med oppsigelse og evt rettsak. Standard kontrakter har vel en slik klausul hvis jeg husker riktig. Dere har levert skriftlig varsel om oppsigelse så alt er i orden der. Dere kan kvitte dere med dem før, hvis det er snakk om mislighold. Eks: se her : http://www.bt.no/bolig/Slik-kaster-du-ut-leieboere-2951143.html#.UlhC12tBuUk Angående truslene, er ikke stort dere kan gjøre med mindre de blir alvorlige nok til at politiet tar dere seriøst. Og hvis dere ikke er istand til og hanskes med hans rasshøl tendenser på en¨"passende" måte selv så er det vel egentig bare og skygge banen til 3 måneder er gått, og så la namsmannen og politiet ordne resten. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #13 Skrevet 11. oktober 2013 http://nohus.no/index.htm Anonymous poster hash: 5b629...963
Governorswife Skrevet 13. oktober 2013 #14 Skrevet 13. oktober 2013 Dere trenger ingen rettssak for tvangsfullbyrdelse. En kollega av meg meldte fra til namsmannen i det sekund hans leieboer ikke betalte leien etter en oppsigelse. Etter tre mnd sto namsmannen på døra og kastet de ut. Depositumet dekket da de manglende 3mnd husleie. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 13. oktober 2013 #15 Skrevet 13. oktober 2013 Det å holde tilbake leie eller strøm er det dummeste denne leieboeren nå gjør - det gjør det enklere å laste vedkommende ut. Truslene ville jeg tatt vare på og ignorert etter beste evne. Hvis denne leieboeren for ramme alvor tror at trusler skal få dere til å ombestemme dere og leie ut videre til dem så er de for kort i topplokket til å forstå den virkelige verden. Dersom man ønsker å bestride en oppsiglelse må man gjøre det på en saklig måte, ikke ved å oppføre seg brutalt eller ta seg til rette. Det er dessverre sånn at når en leier så risikerer man at den som eier boligen ønsker å si opp leieforholdet. Derfor er det regler for hvordan oppsigelser kan begrunnes, og hvordan de skal bestrides. Når reglene er fulgt og oppsigelsen er saklig må man dessverre flytte. Hvis leietaker oppfører seg kan man jo få en god og velvillig referanse med til neste utleier - jeg antar at det ikke bare er i de store byene dette blir stadig mer aktuelt siden markedet flommer over av leietakere og mangler boliger for utleie.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #16 Skrevet 13. oktober 2013 Dere trenger ingen rettssak for tvangsfullbyrdelse. En kollega av meg meldte fra til namsmannen i det sekund hans leieboer ikke betalte leien etter en oppsigelse. Etter tre mnd sto namsmannen på døra og kastet de ut. Depositumet dekket da de manglende 3mnd husleie. Det kommer an på kontrakten. Hvis kontrakten har en tvangsfullbyrdelsesklausul, så er det ikke noe problem. Har du ikke det er det en mye mer omstendelig prosess. Anonymous poster hash: d3c5c...8f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå