Gå til innhold

Trives jeg for godt i eget selskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 17 år. Av en eller annen grunn koser jeg meg utrolig mye når jeg får være hjemme, se på tv og bare kose meg alene. Jeg kan være hjemme alene uten å være med noen i flere dager uten problem. Det er ofte vennene mine spørr om å finne på noe og jeg rett og slett bare har lyst å være hjemme.
I ukedagene drar jeg rett hjem etter skolen og bare slapper av og gjør mine egne ting som f.eks. lekser, gå på tur med hunden eller se på filmer. Det er veldig skjelden jeg er med noen i ukedagene. Men når det kommer til helgene er det forsatt slik at jeg liker å være hjemme, og jeg føler jeg må ha enten fredag eller lørdagskvelden hjemme.
Før var jeg ikke sånn, før var jeg ute med venner hver eneste dag, men jeg tror rett og slett jeg ikke hadde orket det nå. Jeg har forandret meg veldig mye siden da. Jeg begynte på ungdomsskolen og der skjedde det mye som har gjort at jeg har lav selvtillitt, mindre venner og er skjenert. Jeg føler meg rett og slett ikke så fri med vennene mine lenger, og spisielt ikke med deres venner igjen.

Anonymous poster hash: 20407...d8a
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært sånn i flere år nå, liker meg best alene.. Kjenner at jeg blir så utrolig sliten av å være sammen med andre, men sliter også med depresjon og sosial angst. Kanskje du burde kontakte fastlege ang. dette?

Ikke et veldig hjelpende innlegg jeg kom med nå, men kan jo være trøstende å vite at man ikke er den eneste. :)

• Liker 1
Skrevet

Det er fint å trives i eget selskap, men det er viktig å ta vare på vennskap også. Jeg tror du bør vise litt initiativ selv slik at det ikke alltid er vennene dine som spør om du vil finne på noe.

Anonymous poster hash: 7916a...3ab
  • Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Det er ikke unormalt eller farlig å trives godt i eget selskap, like å være alene og gjøre sin egen greie. Mange trenger en pause av og til, og noen trenger flere og lengre pauser enn andre. Jeg har likt å være alene siden jeg var barn/så lenge jeg kan huske.

Men når dette ikke har vært typisk for deg før, virker det som om det er selvtillitten og alt det andre som forårsaker dette, heller enn et introvert ønske om å være alene, uten jeg skal være bastant på det. Hvis du i utgangspunktet trives med andre mennesker og får energi av det, i motsetning til introverte mennesker, så kan det bare bli vondt verre av at du søker deg til ensomhet fordi du er redd/sjenert.

Støtter forslaget om å snakke med fastlege. Eventuelt ta en prat med de vennene du er tryggest på, og forklare hva som skjer?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er like gammel som deg, og trives absolutt best i eget selskap også. Så lenge det ikke skyldes noe annet (depresjon, angst, slike ting) men derimot bare er en preferanse fra din side, ser jeg ikke at det skulle være noe galt med det.

Anonymous poster hash: a94ed...c5f
Skrevet

Å kunne trives i eget selskap er faktisk en god egenskap som er på hellende grunn i dagens samfunn. Alle skal helst være sosiale døgnet rundt, og er det ikke i RL så er det via nett og mobil. Mange får store problemer når de plutselig står alene igjen etter f.eks. brudd ifbm ekteskap/samboerskap, og takler ikke stillheten som ofte oppstår da, fordi de har gjort seg nærmest avhengig av en stor vennekrets som da kanskje ikke er der lenger i samme grad.

Jeg synes du skal ta det hele med ro, kos deg med tilværelsen, men pass likevel på å opprettholde og pleie kontakten med dine aller nærmeste venner. Om det så er kun èn spiller ingen rolle, men det er viktig å ikke gjøre seg totalt venneløs.

• Liker 2
Skrevet

Jeg trives veldig godt når jeg er hjemme alene, men folk ser på meg som verdens mest sosiale person, siden jeg alltid er ute med venner.

Skrevet

Det er ikke noe galt i det, det gir styrke!

Anonymous poster hash: 673ff...3b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...