Gå til innhold

Hvorfor har stemødre og stefedre et dårlig rykte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stefedre har rykte på seg for å være direkte farlige for partnerens barn. Barn med stefedre er 100 ganger mer utsatt for vold, overgrep og drap viser forskning. Stefedre driver også diskriminering av partnerens barn. Hvorfor er stefedre slik?

Stemødre har rykte på seg for å diskriminere og drive med mindre alvorlige former for vold mot stebarn, og ikke minst skyve stebarn ut av sin egen familie og ødelegge barnets kontakt med far. Hvorfor er stemødre slik?

Anonymous poster hash: 2ed4f...e56
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke stemødre og stefedre er slik eller sånn. Men det er klart at det kan bli et problem når en ny mann eller kvinne kommer inn i et hjem og tar delvis over rollen mamma eller pappa har hatt. Gjerne har denne personen sine egne barn, sine egne vaner og regler OG hun/han har "stjålet" en av foreldrene til barnet.

I tillegg vil det kanskje bli snakket og diskutert i begge hjem. Stemor kritiserer mor og/eller fars forhold/vaner/regler osv og det samme andre veien. Særlig om ikke foreldrene (som er skilt/gått fra hverandre) ikke klarer å samarbeide og være venner.

Og det er klart at steforeldre kan slite med å forholde seg til partnerens barn også. Å se på dem som sine egne. Og om stefar (eller mor) er skrudd sammen feil, så tenker han/hun kanskje at barne ikke er i familie med ham/henne, noe som kan gjøre vold/overgrep mer.. eh.. legalt (selv om det selvsagt ikke ER det).

Til syvende og sist er dette foreldrenes ansvar, både med forholdet seg i mellom og finne løsninger med nye partnere og sørge for at barna ikke kommer til skade på noen måte. Det er kanskje der det feiler når det skjer slike ting.

• Liker 1
Skrevet

Stefedre har rykte på seg for å være direkte farlige for partnerens barn. Barn med stefedre er 100 ganger mer utsatt for vold, overgrep og drap viser forskning. Stefedre driver også diskriminering av partnerens barn. Hvorfor er stefedre slik?

Stemødre har rykte på seg for å diskriminere og drive med mindre alvorlige former for vold mot stebarn, og ikke minst skyve stebarn ut av sin egen familie og ødelegge barnets kontakt med far. Hvorfor er stemødre slik?

Du kan jo lese en tråd om det som pågår her, så skjønner du litt av grunnen,

Anonymous poster hash: 0d6d3...ec0

• Liker 2
Skrevet

Hadde de forsmådde mødre og fedre godtatt det faktum at livsledsageren deres hadde gått videre med en annen hadde kanskje ikke stemødre- og fedre fått et slikt rykte. Hva kan man forvente av barna når mor snakker dritt om stemor og far snakker dritt om stear? Ikke så rart barn blir påvirket av det. Grunnen til at steforeldre blir hatet i dagens samfunn er forsmådde sjalu foreldre som ikke klarer å innse at exen har gått videre. Som ikke et brudd var nok så setter de barna sine opp mot exens nye partner. Patetisk.

Skrevet

Og hadde alle som gikk inn i et forhold med en person som allerede har barn kunnet forholde seg til dette på en skikkelig måte... om det bare var så enkelt :)

Det er sikkert skyld på begge sider her, men hver av foreldrene bør jo sørge for at evt uenigheter dem i mellom (både eks og ste) diskuterer ting på en skikkelig måte og i alle fall ikke lar barna være en del av akkurat det.

Skrevet

Hadde de forsmådde mødre og fedre godtatt det faktum at livsledsageren deres hadde gått videre med en annen hadde kanskje ikke stemødre- og fedre fått et slikt rykte. Hva kan man forvente av barna når mor snakker dritt om stemor og far snakker dritt om stear? Ikke så rart barn blir påvirket av det. Grunnen til at steforeldre blir hatet i dagens samfunn er forsmådde sjalu foreldre som ikke klarer å innse at exen har gått videre. Som ikke et brudd var nok så setter de barna sine opp mot exens nye partner. Patetisk.

Ja, jeg tror absolutt de tilfellene finnes, jeg har sett det her inne hvordan mange konsekvent går til angrep og bruker hersketeknikker på steforeldre nesten uavhengig av hva som diskuteres. Klart det finnes kjipe steforeldre men det finnes mange bra også! Barn er veldig lojale mot sine foreldre og hvis det oppstår konflikter av at barn ikke vil "godkjenne" stemor/far ut av lojalitet til foreldre, så er det like fullt steforelderet som får skylden, fordi han/hun er "den voksne". Jeg regner med at de fleste gjør sitt beste i en slik situasjon, men hvis dette pågår over lengre tid (måneder/år) så er det ikke rart at de til slutt gir litt opp.

Anonymous poster hash: 964f4...f4e

• Liker 2
Skrevet

De er reinkarnasjoner av Hitler og dessuten besatt av Satan. Trodde da dette var allmennkunnskap? Om vedkommende utviser en forståelse for egen situasjon kan en eksorsisme hjelpe, dersom den utføres med Gud ved sin side og av en dyktig eksorsist. Han eller hun vil selvsagt aldri kunne bli et selvstendig individ, men Gud tilgir og beskytter sine barn, og med rett veiledning og tett oppfølging fra Vatikanet samt hjelp fra sine nærmeste, kan trusselen minke betraktelig og det vil være en sjanse for å opprettholde en stabil familierelasjon uten akutt fare for barna.

Kontakt det katolske universitet i Roma for mer informasjon og booking av eksorsisme.

Anonymous poster hash: 6c866...64f
Skrevet

Det er den biologiske morensin feil at et voksent kvinnemenneske ikke kan snakke normalt til en femåring, himle oppgitt med øynene når femåringen sier noe og forskjellsbehandle femåringen og egne barn? Virkelig?

Det er den biologiske morens sin feil når stemor nekter stebarn å komme inn i huset etter skoletid, men må vente på trappen til far kommer hjem?

Hvordan får du dette til å bli tidligere partners feil? Jeg venter i spenning...

Anonymous poster hash: d256e...c9c

• Liker 4
Skrevet

Tror enkelte her tar sine egne erfaringer med inn i denne tråden nå gitt :) Sak! Alltid! (minst) To! Sider!

Skrevet

Det er den biologiske morensin feil at et voksent kvinnemenneske ikke kan snakke normalt til en femåring, himle oppgitt med øynene når femåringen sier noe og forskjellsbehandle femåringen og egne barn? Virkelig?

Det er den biologiske morens sin feil når stemor nekter stebarn å komme inn i huset etter skoletid, men må vente på trappen til far kommer hjem?

Hvordan får du dette til å bli tidligere partners feil? Jeg venter i spenning...

Alle skjønner at slike mennesker har et dårlig rykte - men det forklarer ikke hvorfor steforeldre generelt har det! Hva med de tilfeller hvor mor bruker barnet som pressemiddel overfor far og omtaler stemor som "den slemme heksen som stjal pappa" - enda det ikke er tilfellet, med det resultat at barnet nekter å snakke med stemor i det hele tatt? Kan vi da trekke den konklusjonen at "mødre er slemme"?

Anonymous poster hash: 964f4...f4e

Skrevet

Slike påstander kommer ikke ut av det blå! Som om det blir glemt å notere seg hvem utøveren er? Ånei, dette er dessverre faktum, og det er for enkelt å skylle på sjalu mødre osv...

• Liker 2
Gjest slettetbruker
Skrevet

Hvis jeg hadde blitt en stemor, hadde jeg gjort akkurat det fordi jeg hater barn, de er noen jævla ekle stygge drittunger, så hvis jeg måtte leve med et barn som ikke var mitt eget, hadde jeg mislikt det så sterkt at jeg hadde vurdert å sende det til pakkistan.

Skrevet

Det finnes helt klart dårlige steforeldre. Det er mange forskjellige grunner til at de ikke er snille mot barna. sjalusi, umodenhet, at de rett og slett ikke liker barn eller andre ting. Her mener jeg at det er foreldrene (spesielt den som er sammen med vedkommende) har et ansvar! Tar ikke stemor eller stefar godt i mot barna, kast de til helvette ut! Barna kommer først.

Men jeg må si det finnes også utrolig mange flotte steforeldre som er glad i barna og vil gjøre det som er best for barna. Har selv vokst opp med en fantastisk stemor. Aldri følt meg mindre verdt enn hennes egen sønn. Hun har gjort alt hun kunne og mer for at jeg skulle føle meg velkommen og som en del av den nye familien. Jeg har også fått en kjempe snill og god storebror som jeg kan vende meg til om alt. Kunne ikke vært foruten de:)

Anonymous poster hash: 584b7...6f2
Skrevet

Tror enkelte her tar sine egne erfaringer med inn i denne tråden nå gitt :) Sak! Alltid! (minst) To! Sider!

Jeg har ikke sagt annet, jeg bare kommenterte brukeren som mente at det var tidligere partners feil, alltid, med eksempler.

Skrevet

Dessverre kjenner jeg til et slikt tilfelle. Barnets far tok livet av seg som følge av dette. Barnet har det forferdelig vanskelig, psykiske problemer og psykolog-hjelp. Har forandra seg totalt etter at faren hadde forholdet til den dama, de fikk også et barn sammen. Denne stemor diskriminerte hans første barn som bare det, og gjorde det hun kunne for å skyve barnet ut av familien. Barnets far skilte seg fra stemor, skaffa sitt barn psykolog, og tok sitt liv. Stemor sitter der som ei dronning, og har ikke "godtatt" at han ikke er mer

Anonymous poster hash: 61f2e...03b

Skrevet

Det er jo ofte ikke tilfelle, og mange har heldigvis flotte forhold til sine steforeldre men om de ikke har det syns jeg forklaringen er ganske åpenbar..

Som noen allerede har nevnt så kan det i noen tilfeller være at mor eller far snakker ufint om eksens nye partner og barnet vil støtte opp etter dette eller omtrent se etter feil hos steforelderen.

En annen forklaring eller en kombinasjon mellom dette og det over er jo at en steforelder er jo ikke biologisk i slekt med dette barnet og kan føle det presset på seg på grunn av forholdet med moren/ faren.

Det virker som om i noen tilfeller at steforelderen kan til og med føle sjalusi ovenfor barnet, og omtrent vil prøve å konkurrere for å få mest oppmerksomhet.

Skrevet

Slike påstander kommer ikke ut av det blå! Som om det blir glemt å notere seg hvem utøveren er? Ånei, dette er dessverre faktum, og det er for enkelt å skylle på sjalu mødre osv...

Du er klar over at et menneske er ikke bare en "forhåndsprogrammert" stemor/far? Det er tusenvis av de i dette landet, at det finnes noen råtne epler i kurven legitimerer ikke din påstand at det er et "faktum"! Det er tåpelig! Steforeldrerollen må være den mest utakknemlige rollen som finnes, du er ikke lenger et individ men redusert til en del av en gruppe "alle" er enig i at er dårlige og slemme mennesker. Ja rett og slett "faktum"..

Skrevet

Det finnes gode og dårlige mennesker, og disse personene blir noen ganger ste-foreldre. Enkelt og greit. Og ofte kommer jo saker der steforeldrene er voldelige mot sine stebarn i media, mens de snille ikke gjør det. Så man får nok et litt forvrengt bilde pga. det.

Selv har jeg hatt mange stefedre; en var psykopat, det så jeg med en gang mens min mor var for kjærlighetsblind. Det gikk jo som det måtte gå; på legevakta. En annen var bipolar, ikke noe han kunne for da men. Og sønnen hans gikk i paralellklassen min og var et rasshøl av dimensjoner. Kaffebesøkene endte i at vi stirret med drapslyst over kaffekanna på hverandre :fnise: En annen var min tremenning og prøvde seg på 12 årige meg... Ew. En tredje stjal sparebøssa mi med 115kr... Mora mi har god smak :fnise:

Kun en som alltid var snill med meg. Han var ikke et godt forbilde og hadde absolutt sine feil, men han tilbragte mye mer såkalt kvalitetstid med meg enn moren min, eller noen andre i familien min. Han spilte TV-spill med meg, brikkespill, og POG. Han tegnet med meg, lekte tilogmed med ponnier og barbie dukker sammens med meg! :P Hjalp meg å delta i diverst konkurranser på TV og blader(var mye syk så satt mye inne). Jaggu ikke noen andre som har gjort det. Også kjøpte han både meg og meg onkel-barna sine(alt for) dyre gaver...! Har dem i det minste enda:) Nesten 20 år etter ^^, Aw, ble litt nostalgisk.

Anonymous poster hash: 99c99...c55

Anonymous poster hash: 99c99...c55
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke skilsmissebarn da mine foreldre aldri har hatt noe forhold hverken før eller etter at jeg ble laget. Jeg har aldri hørt mine foreldre snakke stygt om hverandre eller den andres kjærester noen gang.

Min nåværende stemor kom inn i livet til pappa da jeg var 10. 2 år senere var siste gangen jeg snakket med faren min. Hun var direkte slem mot meg hver eneste gang jeg var der. Jeg var en trussel mot hennes familie. Det tok lang tid å bearbeide alt det den megga der gjorde mot meg. Selv om det er over 20 år siden husker jeg alle de stygge tingene hun sa og gjorde for å såre meg. Det er på grunn av henne at jeg gikk til psykolog i mange år, og det var hun som drev meg til selvmordsforsøk. Ingen satte meg opp mot henne, det var hun som satte seg opp mot meg. Og det som sved mest var at faren min aldri stod opp for meg, det kommer jeg aldri til å tilgi ham.

Anonymous poster hash: 7f137...726

Skrevet

Har du selv fysisk sett dette med egne lyne? Eller er det versjonen du har fått av din egen 5-åring som du selv har satt opp mot steforeldren? Og som leter etter feil hos denne for å pleace mor? Ting skjer av en grunn. Har du hørt steforelderens grunn til at barnet måtte vente ute? Kanskje var barnet frekt og konsekvensen var å vente ute? Er heldigvis ikke stemor selv. Takk gud, så mange forsmådde sjalu mødre som det finnes i dette landet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...