AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #1 Skrevet 11. oktober 2013 Har en 5 mnd gammel jente som absolutt ikke klarer å finne søvnen selv. Hun har vært vant med at vi går med henne til hun sovner (vår feil ja, i know). Hun tok smokk når hun var mindre og klarte da å sovne selv, men nå vil hun ikke ha den i det hele tatt. Har prøvd å legge hun når hun er trøtt og begynner å gni seg i øynene, går fint en stund og jeg sitter der med hun men det ender bare med skriking. Har også prøvd å ta opp og trøste, så legge ned igjen. Hun skriker hver gang. Dette gjør jo at hun heller ikke finner søvnen selv når hun våkner om natten og vi må opp med hun. Noen tips? Anonymous poster hash: f4598...02c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #2 Skrevet 11. oktober 2013 La hun gråte ut. Legg henne, nuss henne, og gå ut av rommet. Anonymous poster hash: 90dc5...b21
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #3 Skrevet 11. oktober 2013 Ikke la hun gråte ut! Sitt ved siden av hun, vær helt rolig og stille, da vet hun at du er der. Anonymous poster hash: 2f818...68e 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #4 Skrevet 11. oktober 2013 La hun gråte ut. Legg henne, nuss henne, og gå ut av rommet.Anonymous poster hash: 90dc5...b21 . WtfAnonymous poster hash: 2f818...68e 3
Nerine_ Skrevet 11. oktober 2013 #5 Skrevet 11. oktober 2013 (endret) La hun gråte ut. Legg henne, nuss henne, og gå ut av rommet. Anonymous poster hash: 90dc5...b21 Nei, det er absolutt ikke bra for en liten baby! Gråt er babyens språk og måte å uttrykke seg på, så det skal absolutt ikke ignoreres sånn. Jeg har gitt barna mine det de har hatt behov for, og alle har etterhvert lært seg å finne søvnen selv. Jeg har holdt hånden og strøket dem i ansiktet, hjelper det kanskje? Eller å synge? Eller bare sitte der selvfølgelig om det er nok. Endret 11. oktober 2013 av Nerine_ 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #6 Skrevet 11. oktober 2013 Stryk på henne, men la henne ligge i senga Anonymous poster hash: 27211...3c6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #7 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg lar hun ikke ligge å skrike, det gjør vondt i mammahjertet! Jeg sitter ved sengen, stryker på hun, synger eller bare sitter der så hun kan se meg. Hun holder på å sovne og glipper med øynene, men så begynner hun å sutre og etter hvert grine. Har prøvd å trøste i sengen men da blir det hyling. Har også prøvd å ta opp for å trøste når hun gråter, for å legge hun ned igjen når hun har roet seg, men hun bare fortsetter! Går dette over av seg selv? Eller må vi bare fortsette å prøve?Anonymous poster hash: f4598...02c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #8 Skrevet 11. oktober 2013 Hun er 5 mnd gammel, en liten baby! Gjør nå det som trengs for at hun skal få sove godt nå, slik at sengen blir (forblir) en trygg plass å sove først. Når hun vet at det er trygt og godt å sove, og at dere er der når hun trenger dere, så kommer innsovningen ofte av seg selv. Anonymous poster hash: 5a7dd...725 5
Gjest Elyssa Skrevet 11. oktober 2013 #9 Skrevet 11. oktober 2013 Hun er 5 mnd gammel, en liten baby! Gjør nå det som trengs for at hun skal få sove godt nå, slik at sengen blir (forblir) en trygg plass å sove først. Når hun vet at det er trygt og godt å sove, og at dere er der når hun trenger dere, så kommer innsovningen ofte av seg selv.Anonymous poster hash: 5a7dd...725 Enig med denne
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #10 Skrevet 11. oktober 2013 Hun er 5 mnd gammel, en liten baby! Gjør nå det som trengs for at hun skal få sove godt nå, slik at sengen blir (forblir) en trygg plass å sove først. Når hun vet at det er trygt og godt å sove, og at dere er der når hun trenger dere, så kommer innsovningen ofte av seg selv. Anonymous poster hash: 5a7dd...725 Jeg vet at hun er en liten baby ennå og det er derfor jeg gir hun alt hun trenger nå for å føle seg trygg. Jeg bare søker tips, fordi jeg ble rådet av helsesøster å lære hun å finne søvnen selv, spesielt siden hun ikke tar smokk. Hadde aldri latt hun ligge i sengen og gråte for seg selv og være redd. Har tatt hun opp hver gang med en gang hun griner:-)Anonymous poster hash: f4598...02c 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #11 Skrevet 11. oktober 2013 Vi tok guttene våre opp hver gang de gråt og trøstet for så å legge ned igjen. Når det ikke funket (ofte blir de jo verre av å tas opp hele tiden) begynte vi å "rugge" dem til de roet seg. Tok tak i skrittet eller rumpa og rugget. Funket veldig bra, men måtte tåle noen minutter med skriking i starten. Tenker det går greit så lenge man er der.Anonymous poster hash: 61c4d...8fd
Nerine_ Skrevet 11. oktober 2013 #12 Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Jeg vet at hun er en liten baby ennå og det er derfor jeg gir hun alt hun trenger nå for å føle seg trygg. Jeg bare søker tips, fordi jeg ble rådet av helsesøster å lære hun å finne søvnen selv, spesielt siden hun ikke tar smokk. Hadde aldri latt hun ligge i sengen og gråte for seg selv og være redd. Har tatt hun opp hver gang med en gang hun griner:-)Anonymous poster hash: f4598...02c Jeg har aldri styrt med å lære en så liten baby å finne søvnen selv, det kommer etterhvert tenker jeg. Gi henne det hun trenger og se hvordan det går Endret 11. oktober 2013 av Nerine_
Gjest Sitronmelisse Skrevet 11. oktober 2013 #13 Skrevet 11. oktober 2013 Vugging hjelper - når knøttet våkna om natta forsøkte vi gjerne å vugge i søvn igjen med hjelp av Brios Vyssanluss sengeklosser! Med disse kan sprinkelsenga rugges på.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #14 Skrevet 11. oktober 2013 Vugging hjelper - når knøttet våkna om natta forsøkte vi gjerne å vugge i søvn igjen med hjelp av Brios Vyssanluss sengeklosser! Med disse kan sprinkelsenga rugges på. Lurt! De skal prøves ut :-) takk for tips!Anonymous poster hash: f4598...02c
Adrianne Skrevet 11. oktober 2013 #15 Skrevet 11. oktober 2013 Støtter de som mener at du ikke skal la henne ligge å gråte! Vår første lærte seg å finne roen ved hjelp av en uro som spilte musikk. Nummer 2 fant roen alene når vi satt på en nattlampe som laget blinkende stjerner i taket. Så vår erfaring er at distraksjoner funker. Det er akkurat som de glemmer at vi ikke er der inne. Jeg har også prøvd synging, stryking på kinnet osv. men mine barn ser ut til ligge å våke over om vi går ut av rommet eller ikke, og finner derfor ikke roen. Det tar i allefall laaaang tid før de sovner skikkelig.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #16 Skrevet 11. oktober 2013 Støtter de som mener at du ikke skal la henne ligge å gråte! Vår første lærte seg å finne roen ved hjelp av en uro som spilte musikk. Nummer 2 fant roen alene når vi satt på en nattlampe som laget blinkende stjerner i taket. Så vår erfaring er at distraksjoner funker. Det er akkurat som de glemmer at vi ikke er der inne. Jeg har også prøvd synging, stryking på kinnet osv. men mine barn ser ut til ligge å våke over om vi går ut av rommet eller ikke, og finner derfor ikke roen. Det tar i allefall laaaang tid før de sovner skikkelig. Nei det ville jeg aldri gjort! Kanskje vi skulle prøvd noe sånt ja, noe som distraherer. Bare musikk har ikke funket til nå men kanskje en uro med lys i taket som du sier. TSAnonymous poster hash: f4598...02c
Mafalda Skrevet 13. oktober 2013 #17 Skrevet 13. oktober 2013 Har en 5 mnd gammel jente som absolutt ikke klarer å finne søvnen selv. Hun har vært vant med at vi går med henne til hun sovner (vår feil ja, i know). Hun tok smokk når hun var mindre og klarte da å sovne selv, men nå vil hun ikke ha den i det hele tatt. Har prøvd å legge hun når hun er trøtt og begynner å gni seg i øynene, går fint en stund og jeg sitter der med hun men det ender bare med skriking. Har også prøvd å ta opp og trøste, så legge ned igjen. Hun skriker hver gang. Dette gjør jo at hun heller ikke finner søvnen selv når hun våkner om natten og vi må opp med hun. Noen tips?Anonymous poster hash: f4598...02c Kanskje det er et dumt spørsmål, men er du sikker på at hun er trøtt nok? Vår jente på fem måneder er i alle fall en drøm å legge- hvis hun er skikkelig trøtt Hvis ikke kan vi bare gi opp. Når hun er trøtt kan hun sovne momentant. Men like ofte ligger hun og "kjefter" en liten stund. I så fall har jeg lært at det dummeste jeg gjør er å ta henne opp, da blir alt bare verre. Stort sett sovner hun etter å ha kjeftet fra seg, på fem-ti minutter. Hvis hun virkelig gråter, har jeg tatt henne opp og latt henne være med oss fram til hun begynner å duppe med hodet igjen. Rinse and repeat Dette er kanskje ikke til hjelp i det hele tatt, siden barn er så forskjellige og dere i tillegg har smokke-problematikken å bale med. Men for oss har det hjulpet å vente til hun er skikkelig, skikkelig trøtt- og ikke respondere på "kjefteskrikingen", det er det som har vært trikset for rolige kvelder her. Men alle er jo forskjellige. Håper det løser seg! 1
Anglofil Skrevet 13. oktober 2013 #18 Skrevet 13. oktober 2013 Tråden er ryddet for avsporinger. Yvonne (mod)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå