:-) anna Skrevet 11. oktober 2013 #1 Skrevet 11. oktober 2013 For en måned siden kjøpte vi en voksen hund fra en oppdretter. Hunden ble betalt kontant, og jeg reagerte på at oppdretter ikke hadde med seg papirer til overleveringen, enda det var avtalt på forhånd. Da jeg sa jeg ville ha kvittering, fikk jeg en sms der han skrev at han hadde mottatt oppgjør for hunden. Dette føles ikke helt greit. Hunden er noen år gammel og har hatt en eier før ham. I praksis har vi jo bare selgers ord for at hunden er så gammel som han sa den var etc. Første eier har chipet hunden, men ettersom vi ikke har papirer på hunden så får naturlig nok ikke vi omregistrert chipen. Men vi har aldri hatt hund før, og jeg vet lite om hva som er vanlig. Det er en renraset hund, som skal være registrert i NKK. Men selger sa at det ville koste rundt 500 kroner å få papirer på hunden fra dem, men at det var noe vi kunne gjøre om vi ønsket. Hva er vanlig ved kjøp og salg av voksen hund?
Omnivore Skrevet 11. oktober 2013 #2 Skrevet 11. oktober 2013 Voksen hund vet jeg ikke mye om, men våre hunder har en mappe som inneholder: pass/vaksinebok, vetregninger/beskrivelse av behandling mottatt fra veterinærer, NKK stamtavle og evt premier/championater. Blandingshunden har bare pass/vaksinebok og vetregninger/beskrivelse av hva som er gjort med hunden hos veterinær. Om vi skulle solgt/gitt bort noen av disse hadde selvfølgelig alle papirer vi hadde fulgt med. Du får ikke originalpapirer på en hund mer enn èn gang. Har du hundens fulle navn? eks: huskysjefens olde odin? For da kan du få noen som er medlem i NKK til å søke opp hunden i dogweb og sjekke hva som står der. Om hunden faktisk ER registrert i NKK eller om det bare er noe tidligere eier har sagt.
:-) anna Skrevet 11. oktober 2013 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2013 Hmm.. Vi skal til veterinær over helga, tror jeg skal få veterinæren til å lese av chipen, så jeg får navn på første eier. Da kan jeg ta kontakt med ham direkte..
Omnivore Skrevet 11. oktober 2013 #4 Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Det kan være en god idè. Om det ikke fungerer, går det kanskje an å høre med vet om det er en måte å merke hunden på nytt som fører tilbake til dere? Endret 11. oktober 2013 av Omnivore
Chiqette Skrevet 13. oktober 2013 #5 Skrevet 13. oktober 2013 Når man kjøper renraset hund, uansett og gammel den er, bør stamtavle og registreringspapirer følge med, helsebok eller pass, og en overskrivning av forsikring. Om hunden ikke er forsikret innen en viss alder som valp er det svært mange sykdommer som ikke vil bli dekket, og mange oppdrettere er nøye med og forsikre valper med en gang, som da senere eier kan overta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå