Gå til innhold

Hvordan kan jeg laste ned SPSS for privat bruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nødt til å bruke statistisk verktøy til en oppgave jeg holder på med. Jeg kunne lastet ned tilleggsprogram på excel, men siden jeg har mac så går ikke dette såvidt som jeg har skjønt. Så da må jeg bruke spss. Men er det mulig å laste det ned å få lisens slik at jeg kan bruke det på egen maskin? Hvis ikke må jeg bruke skolemaskinene, og da er det jo enten begrenset hvor lenge jeg kan sitte eller så er datarommene opptatt.

Jeg har prøvd å laste det ned, men jeg tror ikke jeg gjør det riktig, for jeg får det ikke til. Noen som har peiling som kunne hjulpet meg litt?

Anonymous poster hash: 78917...929
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags utdanningsinstitusjon er det snakk om? På UiO har alle studenter (med brukernavn og passord) mulighet til å laste ned SPSS og en rekke andre programmer fra en internserver.

Skrevet

Jeg kan jo høre der jeg går, men jeg tror vi må sitte på skolen hvis lisensen skal gjelde, og også bruke skolens datamaskiner. Jeg går ikke på UiO. Går på en høgskole.

Skrevet

Jeg studerer ved UiT og der er det samme opplegg som Strixvaria skisserer: man kan laste ned blant annet SPSS til privatmaskinen sin gjennom universitetets servere.

Anonymous poster hash: 07ddc...38c
Skrevet

Det ville være veldig merkelig dersom en utdanningsinstitusjon har kjøpt lisenser for en programvare de krever at elevene skal bruke i undervisnings- og oppgaveøyemed, og at disse ikke skal gjelde utenfor skolebygningene. Har aldri hørt om det før, hvertfall. Hør med veiledere, administrasjon eller lignende :)

Skrevet

Går på NTNU og her får vi låne cd-er og installere på egen pc. De har utløpstid da, slik at man stadig vekk må reinstallere. Er vel for å sikre seg at de ikke gir ut programmet gratis. En gang fikk jeghjelp av en medstudent til å laste det ned (ulovlig selvsagt) og installere det på pc-en min (varig program), men det var så avansert at jeg aldri i verden hadde fått det til selv :P Men siden det stadig kommer nye versjoner er det like så greit å låne det av skolen.

Skrevet

Ts her. Jeg har brukt SPSS før i forbindelse med et metodefag, og da var SPSS et krav. Vi brukte skolens datamaskiner og måtte sitte på skolen, for lisensen gjaldt bare der. Men nå er ikke dette er universitet, det er en høgskole med 2000 studenter eller sånn (skolen har vel økonomiske begrensninger, det var iallfall det vi ble fortalt var grunnen).

SPSS er heller ikke et krav i det faget jeg tar nå, jeg kan bruke excel, men får ikke til å laste ned tillegget for statistikk på mac. Har søkt litt på nett, og det ser ikke ut som det går an på mac desverre.

Jeg får høre litt rundt på mandag da. Jeg trodde det skulle gå an å laste ned selv. Så noe på IBM om 14 dagers gratis prøvegreier, og prøvde laste ned det, men det funket ikke.

Skrevet

Ts her. Jeg har brukt SPSS før i forbindelse med et metodefag, og da var SPSS et krav. Vi brukte skolens datamaskiner og måtte sitte på skolen, for lisensen gjaldt bare der. Men nå er ikke dette er universitet, det er en høgskole med 2000 studenter eller sånn (skolen har vel økonomiske begrensninger, det var iallfall det vi ble fortalt var grunnen).

SPSS er heller ikke et krav i det faget jeg tar nå, jeg kan bruke excel, men får ikke til å laste ned tillegget for statistikk på mac. Har søkt litt på nett, og det ser ikke ut som det går an på mac desverre.

Jeg får høre litt rundt på mandag da. Jeg trodde det skulle gå an å laste ned selv. Så noe på IBM om 14 dagers gratis prøvegreier, og prøvde laste ned det, men det funket ikke.

Ja, det kan hende det er noe annet på høgskole. Du går ikke tilfeldigvis i nærheten av et universitet da? Kjenner noen som kan skaffe deg en låne-cd? Men hvis du har mac har du kanskje ikke cd-rom og da kan det bli vanskelig ser jeg. Folk som har pc/mac uten cd-rom må installere på universitetet der hvor de leverer ut cd-ene.

Skrevet

Ja, det kan hende det er noe annet på høgskole. Du går ikke tilfeldigvis i nærheten av et universitet da? Kjenner noen som kan skaffe deg en låne-cd? Men hvis du har mac har du kanskje ikke cd-rom og da kan det bli vanskelig ser jeg. Folk som har pc/mac uten cd-rom må installere på universitetet der hvor de leverer ut cd-ene.

Her er ikke noe universitet i fylket jeg bor i, og jeg kjenner ingen som kan skaffe meg en sånn cd. Men jeg har cd-rom på macen iallfall, selv om det ikke akkurat hjelper meg nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...