AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #1 Skrevet 11. oktober 2013 Hei jeg er en jente på 20 år som sliter med uren hud/utbrudd og eksem rundt munn, nese og på hakepartiet. Mistenker at jeg har perioral dermatitt, siden symptomene og utseendet er likt. Har ikke vært hos legen enda, men skal dit snart. For tiden bruker jeg locobase i ansiktet og det hjelper foreløpig, for lindring osv. men tar neppe hele problemet. Er blitt mye bedre enn jeg var. Lurer på om det er noen andre som har dette her, og hvordan deres erfaringer er? Hvilke salver og behandling har funket? Har hørt at man for all del ikke skal bruke kortison, og at det er bedre med salver enn tabletter. Vil bare være litt forberedt på hva som evt. funker, siden jeg har hørt at noen får tilskrevet behandling som har gjort ting verre. Her er link til noen bilder som jeg syns ligner på mine utbrudd. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQjv-mZetwFC2RAC66s1YNcmQjPpA4YZhg_OSlDplLvTsXpofvHZghttps://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR1SKvMkS3ZRlCs4U9ugYHeKjGRDxE1a_IQRrzyS7-8JUKt2a-0Anonymous poster hash: f63af...bf6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #2 Skrevet 11. oktober 2013 Har hørt at kremer med havre hjelper godt mot dette. A-derma (apoteket) har en, ellers har også aveeno noen. Anonymous poster hash: caa09...22f
Luna11 Skrevet 12. oktober 2013 #3 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg har perioral dermatitt. Får bare utbrudd en sjelden gang, kanskje en gang i året, om ikke sjeldnere. Sist gang fikk jeg antibiotikakur av legen, og det kurerte mitt ekstremt betente utslett på en-to måneder. De andre gangene har det gått over av seg selv(men jeg visste ikke at jeg hadde PD på dette tidspunktet, trodde det var kviser, og gikk med det i maange kjipe måneder med skikkelig selvtillitsknekk. Var litt bittersøtt når jeg fant ut hvor fort det faktisk gikk å få bukt med det, først etter 4 år med PD). PD er kjipt når det blusser opp, men heldigvis er det ganske greit å holde i sjakk. Lykke til hos legen
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #4 Skrevet 13. oktober 2013 Takk for svar. Har hatt det ganske lenge nå. Først en periode i fjor, så har jeg hatt det mange måneder nå. Men har ikke hatt et ordentlig opphold med helt ren hud i nedre del av ansiktet, så selvtilliten har virkelig vært på bånn lenge. Har kun utsatt å dra til legen for at jeg ikke har visst om PD og tenkt at det ble å gå over og at det bare var kviser pga stress. Det kjipe akkurat nå, er jo at utslettet ser ganske bra ut nå. Typisk rett før jeg skal til legen. Locobase holder det liksom i sjakk. Men slutter jeg å smøre locobase hele tiden, blir det stygt igjen.Anonymous poster hash: f63af...bf6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #5 Skrevet 14. oktober 2013 Bildene du linker til er ihvertfall perioral dermatitt. Ofte må det litt tetracyckliner til, men det kan også hende at legen bare forskriver salve hvis det ikke er så ille akkurat nå. Prøv å finn ut hva som utløser din PD. Det kan være både fete kremer, kremer med for mye aktive ingredienser, matvareintolleranse og foundation, for å nevne noe. Anonymous poster hash: f2221...440
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #6 Skrevet 14. oktober 2013 Hei takk for tips. Jeg tror sminke er med på å utløse mine utbrudd. Locobase er en veldig fet krem som jeg bruker nå, og den gjør ting bedre faktisk. I sommer og tidlig i høst var det skikkelig ille, mye væskende urenheter osv. Da brukte jeg en annen type sminke. Jeg byttet til ole henriksen produkter, både cc-cream, skrubb og rens. I stedet for å forverre seg, ble det bedre av å skifte produkter til ansiktet. Ansiktskrem tror jeg også er utløsende, de fleste kremene legger seg bare som en hinne over huden. Men locobase trekker inn i huden. Anonymous poster hash: f63af...bf6
Magnifique Skrevet 14. oktober 2013 #7 Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Hei. Fete kremer uten parfyme (og andre stoffer som kan irritere huden), tenker jeg er alfa og omega for å lindre eksem. Kan anbefale Decubal. De har mange gode produkter for sensitiv hud. Decubal face vital cream har jeg hørt er bra! Sjekk for eksempel på Apotek1 sine nettsider. Endret 14. oktober 2013 av Magnifique
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå