AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #1 Skrevet 10. oktober 2013 Forloveden min er opprinnelig fra India, men familien hennes flyttet hit da hun var to år gammel. Faren hennes jobber som allmennlege og moren som revisor. Familien hennes lever etter norsk kultur, de er hinduister, men praktiserer ikke noe særlig og de respekterer at kjæresten min heller ikke gjør det. Kjærsten min er altså som en helt vanlig norsk jente som studerer, bortsett fra at hun har en nydelig hudtone da. Vi har vært sammen siden 8.klasse og er nå 23 år og forlovet. På morssiden min av slekta er det en del høylytte tanter og onkler som ofte ikke tenker før de åpner munnen. Forrige helg var jeg og kjæresten min i et familieselskap hvor disse høylytte personene begynte å diskutere politikk og innvandring etter noen glass vin. Det kom noen ganske usakelige og drøye utsagn hvor de dro alle under en kam fra enkelte og til og med min egen mor ble med i diskusjonen. Jeg og kjæresten min satt rett ovenfor de mens de diskuterte dette. Hun bryr seg vanligvis ikke om slike ting, men hun har sagt i ettertid at hun synes det var leit at hennes fremtidige familie hadde så sterke følelser rundt dette. Da spsielt hennes kommende svigermor. Hun har alltid kommet godt overens med moren min, men hun begynte å lure på om det var ekte eller ikke hvis hun mente sånne ting. Jeg ble og litt skuffet over moren min som sa slike ting. Jeg vet hun har litt fremmedfrykt, men jeg trodde da hun hadde såpass vett til å ikke rope det ut i lokalet. Forloveden min har som sagt ikke brydd seg om slike ting før. Fremmede har faktisk kommet bort til oss for å si hva de mener om at vi er sammen. Hun har ikke brydd seg om, men dette gikk litt innpå henne. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, burde jeg snakke med moren min om det som skjedde eller bare la det ligge? Anonymous poster hash: af7ba...948
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #2 Skrevet 11. oktober 2013 Hvilke utsagn var det som ble sagt? Anonymous poster hash: 2b049...915 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #3 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg ville helt definitivt snakket med mor og sagt fullstendig ærlig hva jeg synes om hennes holdninger og meninger - og at du følte det direkte pinlig å overhøre hva hun sa. Jeg ville ikke brukt kjæresten som "argument", for da får hun anledning til å dra den sedvanlige "åja, men jeg mener jo ikke henne - de er jo kjempeflotte" - hun trenger utfordres på at hun har dårlige holdninger. Du er jo voksen nå og kan godt ta en slik diskusjon med foreldrene dine på likeverdige premisser. Om hun ikke ser at hva hun sa var litt over streken så kan du jo bare si at du finner dette uakseptabelt, og at det ikke blir aktuelt for deg å sitte å hære på denslags, spesielt ikke når kjæresten din er tilstede. Bare si rett ut at du ble flau over henne, og hadde forventet mer. Anonymous poster hash: 5591f...61a 6
Maria12345 Skrevet 11. oktober 2013 #4 Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Forloveden min er opprinnelig fra India, men familien hennes flyttet hit da hun var to år gammel. Faren hennes jobber som allmennlege og moren som revisor. Familien hennes lever etter norsk kultur, de er hinduister, men praktiserer ikke noe særlig og de respekterer at kjæresten min heller ikke gjør det. Kjærsten min er altså som en helt vanlig norsk jente som studerer, bortsett fra at hun har en nydelig hudtone da. Vi har vært sammen siden 8.klasse og er nå 23 år og forlovet. På morssiden min av slekta er det en del høylytte tanter og onkler som ofte ikke tenker før de åpner munnen. Forrige helg var jeg og kjæresten min i et familieselskap hvor disse høylytte personene begynte å diskutere politikk og innvandring etter noen glass vin. Det kom noen ganske usakelige og drøye utsagn hvor de dro alle under en kam fra enkelte og til og med min egen mor ble med i diskusjonen. Jeg og kjæresten min satt rett ovenfor de mens de diskuterte dette. Hun bryr seg vanligvis ikke om slike ting, men hun har sagt i ettertid at hun synes det var leit at hennes fremtidige familie hadde så sterke følelser rundt dette. Da spsielt hennes kommende svigermor. Hun har alltid kommet godt overens med moren min, men hun begynte å lure på om det var ekte eller ikke hvis hun mente sånne ting. Jeg ble og litt skuffet over moren min som sa slike ting. Jeg vet hun har litt fremmedfrykt, men jeg trodde da hun hadde såpass vett til å ikke rope det ut i lokalet. Forloveden min har som sagt ikke brydd seg om slike ting før. Fremmede har faktisk kommet bort til oss for å si hva de mener om at vi er sammen. Hun har ikke brydd seg om, men dette gikk litt innpå henne. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, burde jeg snakke med moren min om det som skjedde eller bare la det ligge? Anonymous poster hash: af7ba...948 Mener du virkelig dette? Jeg blir helt satt ut av at folk kan si noe slikt (tenker på de dere har møtt på gaten)! Herlighet, hun er jo like norsk som alle oss andre, og om hun ikke hadde vært det, så hadde det heller ikke hatt noe å si. Hva om noen hadde vært sammen med en norsk jente som brukte barbie dop til hun ble knall brun, da er det greit? Men hvis man er så heldig å være født med fin farge, istedenfor å se ut som et blekt laken, da er det ikke greit? Forstår meg ikke på denne verden.. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke klart å la være å lagt de fremmede i bakken, hvis de hadde komt bort og sagt sånt til dere som dem ikke kjenner, håper du skjeller de huden full. Jeg vil da mye heller vært utenlandsk og snill, enn norsk med et så kaldt og hatefult hjerte sånn som disse menneskene du forteller om.. Og ja, jeg syns du skal ta det opp med din mor (når din kjæreste ikke er tilstede), for det er absolutt ikke greit å snakke sånn om andre mennesker. Forstår jeg det rett, så ser jo ikke din mor på kjæresten din på den måten, og det er vel derfor hun føler at hun kan snakke sånn ovenfor henne, men du må jo forklare din mor at dette går inn på kjæresten din. For hun har jo foreldre og slekt ifra india, så da blir det som om familien din skulle sotte med bordet å snakket stygt om hennes familie. Kjæresten din høres ut som en kjempe skjønn jente, og masse lykke til med forlovelsen og giftemål! Endret 11. oktober 2013 av Maria12345 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #5 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg tror faktisk jeg ville nevnt for din mor at dere sliter litt med bryllupsplanleggingen, for dere har nå plutselig plass til en hel del flere, siden det viser seg å være så mange som ikke setter pris på forloveden din. Blant annet blir jo bordplasseringen litt kinkigere når moren din ikke skal være der. Siden hun og de andre er så redde for folk med en annen hudfarge, er det vel greiest at dere ikke utsetter dem for den påkjenningen et bryllup vil bli, for der kommer det jo flere med mørk hud. Noe sånt. Gi dem litt sjokk. Hjelper ikke det, tror jeg faktisk jeg ville gjort alvor ut av å ikke la dem komme. Anonymous poster hash: c5919...c49 7
Anglofil Skrevet 11. oktober 2013 #6 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg ville tatt det opp med min mor, for meg er dette helt uakseptabel oppførsel. Helt ærlig hadde jeg blitt ekstremt skuffa hvis dette var min egen mor. Mvh Yvonne
sebastianen Skrevet 11. oktober 2013 #7 Skrevet 11. oktober 2013 Umulig å si noe om, hva som blir oppfattet som uakseptable uttalelser er så vidt at jeg aner ikke hva det er snakk om her . 1
Binta Ba Skrevet 11. oktober 2013 #8 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg har måttet ta opp kommentarer fra både min mor og andre i familien, flere ganger, på grunn av det samme. Vi opplever også at fremmede mennesker føler de har lov å si noe om forholdet vårt, innvandring, hans hudfarge/religion/opprinnelse helt utav det blå på gata.. Si ifra at du hadde forventet mer, og si konkret hva du reagerte på, og at du forventer at de holder kjeft om det foran deg, og din kjære, i fremtida. Personlig bekymrer jeg meg for hva ungen vår vil få høre hos bestemoren sin i fremtiden..
sebastianen Skrevet 11. oktober 2013 #9 Skrevet 11. oktober 2013 Nå vet ikke jeg hva som ble diskutert, men kan man altså ikke diskutere politikk dersom det er en innvandrer tilstede ? Kan man f.eks mene at det burde være raskere asylsøkerbehandling ? Eller utsendelse av kriminelle asylsøkere ? Hvorfor skal dette oppfattes som at en mener at alle fra et gitt land er kriminelle ? 2
sebastianen Skrevet 11. oktober 2013 #10 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg har måttet ta opp kommentarer fra både min mor og andre i familien, flere ganger, på grunn av det samme. Vi opplever også at fremmede mennesker føler de har lov å si noe om forholdet vårt, innvandring, hans hudfarge/religion/opprinnelse helt utav det blå på gata.. Si ifra at du hadde forventet mer, og si konkret hva du reagerte på, og at du forventer at de holder kjeft om det foran deg, og din kjære, i fremtida. Personlig bekymrer jeg meg for hva ungen vår vil få høre hos bestemoren sin i fremtiden.. Unger får høre mye rart når de beveger seg ut i verden, mine har kommet hjem med beskjed om at jeg vistnok er noe i nærheten av satan pga politikk. Snakk med dem, fortell dem hva du egentlig mener, bare sånn kan de filtrere påstandene fra resten av verden. Og lær dem at trangsynte mennesker aldri skal få definere dem.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #11 Skrevet 11. oktober 2013 Nå vet ikke jeg hva som ble diskutert, men kan man altså ikke diskutere politikk dersom det er en innvandrer tilstede ? Kan man f.eks mene at det burde være raskere asylsøkerbehandling ? Eller utsendelse av kriminelle asylsøkere ? Hvorfor skal dette oppfattes som at en mener at alle fra et gitt land er kriminelle ? Nei, det handler ikke om politikk. Men familien hadde uttalt seg på en fordomsfull og rasistisk måte, hvor de mer eller mindre hevdet at alle innvandrere var like fæle, og det blir galt. Anonymous poster hash: f50b1...3cd
Gjest Arch Skrevet 11. oktober 2013 #12 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg hadde helt klart tatt opp med min mor at jeg forventer både forlkeskikk og god oppdragelse av henne. I tillegg burde hun jobbe med fremmedfrykten sin, slik at hun ikke trenger å være med å hause opp noe som ofte er et ikke-tema. Vi har et ansvar for hverandre, og når noen går inn for å såre (ubevisst eller bevisst) så må vi si ifra slik at de kan ta lærdom av egen oppførsel. En dag er det sine egne barnebarn hun sitter og gaper ovenfor, hva da?
sebastianen Skrevet 11. oktober 2013 #13 Skrevet 11. oktober 2013 Nei, det handler ikke om politikk. Men familien hadde uttalt seg på en fordomsfull og rasistisk måte, hvor de mer eller mindre hevdet at alle innvandrere var like fæle, og det blir galt. Anonymous poster hash: f50b1...3cd Det er ikke det ts skriver .
Binta Ba Skrevet 11. oktober 2013 #14 Skrevet 11. oktober 2013 Unger får høre mye rart når de beveger seg ut i verden, mine har kommet hjem med beskjed om at jeg vistnok er noe i nærheten av satan pga politikk. Snakk med dem, fortell dem hva du egentlig mener, bare sånn kan de filtrere påstandene fra resten av verden. Og lær dem at trangsynte mennesker aldri skal få definere dem. Det er planen Men å få høre småkommentarer som "bra du ikke er like svart som faren din, det er ikke noe pent" og "alle disse muslimene er faen meg bare problemer, de burde kaste alle muslimer ut av dette landet!!!" er ikke hyggelig å få høre fra nær familie. Men så har jeg også sagt at om jeg finner ut at de snakker sånn foran barnet, vil ikke barnet få lov å dra dit alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå