Gå til innhold

Vinterjakke eller softshelljakke når baby sitter i vogn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sånn i tvil om hva jeg skal kjøpe til vinteren. Jenta vår blir 1 år i begynnelsen av november. Når vi er ute og leker eller i bæremeisen blir det såklart tykk vinterdress. I bil skal man jo ikke ha tykke vinterdress pga selene i bilsetet skal nærmest mulig kroppen, så der har jeg i utg.pkt. tenkt å bruke en hjemmestrikket ulldress (sjelden vi går langt til bilen).

I vognen hadde jeg og tenkt å bruke den hjemmestrikkede dressen. Har en kjempegod og varm saueskinnspose til vognen. Men når hun sitter oppe i vognen kan det jo bli litt trekk med kun ull? (Posen er ganske åpen oppe.) Men en vinterjakke tenker jeg kan bli tykk og stiv nedi vognen. Og vinterdress enda verre.

Så jeg lurer på om en softshelljakke f eks fra name it kan være et alternativ til å ha over ullldressen når hun sitter oppe i vognen og evt. til/fra bil.? Er jeg helt på jordet? Hva gjør dere?

Anonymous poster hash: b8cbd...b73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at vi bor på Vestlandet. Sjelden vi har sprengkulde om vinteren. Hadde en uke med -15 i fjor, det var ekstremt for oss.

Høres det ut som jeg planlegger for lite klær? Hun var kjempegod og varm med hjemmestrikket dress og saueskinnspose i fjor (var ikke ute ved kaldere enn -10 da), men da lå jo bare baby nede i bagen hele tiden, eller lå i bilsetet som ble båret mellom hus og bil i babybilsetet. Nå sitter hu jo tidvis oppe i vognen, og blir bært på armen ut i bilen.

Ts

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg har brukt vinterjakke til han når han har sittet i vogna. Har bare kjøpt en enkel på H&M e.l. Synes tynn jakke blir litt tynt? Det er i hvert fall grisekaldt her når det er rundt 0 grader og masse vind...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt vinterjakke til han når han har sittet i vogna. Har bare kjøpt en enkel på H&M e.l. Synes tynn jakke blir litt tynt? Det er i hvert fall grisekaldt her når det er rundt 0 grader og masse vind...

Det blir ullundertøy + strikket dress + den vindtette jakken oppi saueskinnsposen. Hvor mye pleier du ha under vinterjakken når barnet sitter i pose? Har tenkt dette siden ullundertøy + strikket dress i saueskinnsposen nesten var for varmt i fjor da baby lå i bagen, og at det derfor holder med et ekstra vindtett lag de gangene hun sitter oppe. Og en softshelljakke er ikke like tynn som en vindjakke. Tenker vinterjakke kan bli litt klumpete i posen. Og når hun ligger trenger jeg bare ullldressen og ikke vindtett. Derfor jeg spekulerer på denne løsningen :)

Ts

Skrevet

Det blir ullundertøy + strikket dress + den vindtette jakken oppi saueskinnsposen. Hvor mye pleier du ha under vinterjakken når barnet sitter i pose? Har tenkt dette siden ullundertøy + strikket dress i saueskinnsposen nesten var for varmt i fjor da baby lå i bagen, og at det derfor holder med et ekstra vindtett lag de gangene hun sitter oppe. Og en softshelljakke er ikke like tynn som en vindjakke. Tenker vinterjakke kan bli litt klumpete i posen. Og når hun ligger trenger jeg bare ullldressen og ikke vindtett. Derfor jeg spekulerer på denne løsningen :)

Ts

Har ikke du bestemt deg for softshelldress, allerede? Det høres litt slik ut...

Jeg synes du kan ha ullundertøy+ tykk vinterjakke på barnet i vogna, også bytte til strikkegenseren i bilen når den er blitt varmet opp.

Anonymous poster hash: e7b46...f1b

Skrevet

Jeg ville heller gått for lag på lag enn tykk vinterjakke, men det er vel heller en smakssak. Kanskje vindfleece er tingen for deg? Vet at de fra Pop får mye skryt, uten at jeg har erfaring med dem selv. Det viktigste om du vil ha lag på lag er jo at ytterste laget er vindtett. :jepp:

Vi har kun en tynn allværsjakke fra HH til toåringen vår denne vinteren. Men hun holder seg god og varm med strikkeklær under. :Nikke:

• Liker 1
Skrevet

Har ikke du bestemt deg for softshelldress, allerede? Det høres litt slik ut...

Jeg synes du kan ha ullundertøy+ tykk vinterjakke på barnet i vogna, også bytte til strikkegenseren i bilen når den er blitt varmet opp.

Anonymous poster hash: e7b46...f1b

Bestemt meg som i at dette var løsningen jeg syns virket best, men iom at jeg er helt grønn på området syns jeg det er kjekt å få innspill og erfaringer fra andre på om dette virket ok eller helt på jordet :)

Ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville heller gått for lag på lag enn tykk vinterjakke, men det er vel heller en smakssak. Kanskje vindfleece er tingen for deg? Vet at de fra Pop får mye skryt, uten at jeg har erfaring med dem selv. Det viktigste om du vil ha lag på lag er jo at ytterste laget er vindtett. :jepp:

Vi har kun en tynn allværsjakke fra HH til toåringen vår denne vinteren. Men hun holder seg god og varm med strikkeklær under. :Nikke:

.

Bruker selv alltid lag på lag når vi er i aktivitet som fjellet eller skibakken. Så jeg er fan av lag på lag. Lettere pg regulere og da. Tenker at om hun ligger og sover kan hun ha på kun strikkedressen (såklart med ull under) og om huk våkner og vil sitte opp kan jeg bare ta på en litt tynnere vindtett jakke over dressen. Jeg innbiller meg at mår hun ligger og sover i saueskinnsposen må det være mykere og mer begagelig med kun en strikket ulldress vs. vinterjakke. Godt å høre at andre er gode og varme med ull + et skallag. :) Sjal sjekke ut den vindfleecen, takk for tips!

Takk for svar. Hører gjerna hva andre kler på små i vogn som er store nok til å sitte oppe!

Ts

Skrevet

Vi hadde lag på lag og så den tynneste softshelljakken fra Polarn, vindtett og vanntett - helt topp :-) For øvrig er jo disse kjempemyke, tynne dunjakkene fra f.eks Cubus varme og gode uten å være tykke.

Skrevet

Jeg synes det høres fornuftig ut med ei tynnere vindjakke (type softshell), utenpå gode ullklær, til og fra bilen og i vogna.

Skrevet

Vi hadde lag på lag og så den tynneste softshelljakken fra Polarn, vindtett og vanntett - helt topp :-) For øvrig er jo disse kjempemyke, tynne dunjakkene fra f.eks Cubus varme og gode uten å være tykke.

Vet du hvordan de dunjakkene fra Cubus er ift om de er vindtette?

Godt å høre at ikke bare jeg synes dette høres ut som en god løsning! Vil ikke være hun som kler alt for lite på ungen!

Ts

Gjest Magdalene
Skrevet

Vi går for skikkelig jakke. Det hender jo han vil opp av vognen, og da syns jeg det blir for lite med en tynn vindjakke.

Skrevet

Vi går for skikkelig jakke. Det hender jo han vil opp av vognen, og da syns jeg det blir for lite med en tynn vindjakke.

Syns du det er for lite med ullundertøy, strikket ulldress under også?

Ts

Skrevet

Jeg er typen som alltid har mer klær enn vi egentilg trenger, slik at vi har litt ekstra. Så er det ikke krise om vi glemmer et plagg i barnehagen f.eks. Passer på å handle på salg.

Har kjøpt ei dunjakke fra Cubus, veldig lett, myk og varm. Kjekt å ha ei ekstra jakke under vogna, i bilen osv.

Skrevet

Jeg har ikke prøvd den jakken fra Cubus enda, verken min eller småens...men skal bare det slutter å regne her! Den er nok ikke vanntett, som en skalljakke er... Det er absolutt ikke for stusselig med en skalljakke (jfr hun over som heller bruker skikkelig jakke) selv om den lille skal ut av vognen. Poenget med å velge skalljakke for ts er jo at da kan man kle på mer under. Eller bruke samme jakke en dag det ikke er så kaldt, men litt vind og regn. Vi brukte den allerede i sommer, mildt, men regn, i båten, i vognen, i skogen, på fjellet. Alt. Også i barnehagen da han begynte der. Nå er den blitt for liten dessverre, så vi har kjøpt skalldress. Og har ull- og fleecedresser av ulik varmegrad til å ha under.

Gjest Magdalene
Skrevet

Syns du det er for lite med ullundertøy, strikket ulldress under også?

Ts

Ja, når det er skikkelig vinter så syns jeg det.

Skrevet

Det kommer jo an på hvor man bor. Hos oss blir det gjerne minus 20-30 grader, men det blir jo noe annet der det er mildere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...