Gå til innhold

Defragmenteringa går så vanvittig sakte!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg defragmenterte harddisk C for noen uker siden, og det tok kanskje 2-3 timer eller noe. Det var den defragmenteringa som følger med Windows eller hva det er.

Etter dette fulgte jeg denne guiden: http://dan1el.net/pc/

Her står det blant annet at jeg skal installere Diskeeper, noe jeg har gjort.

Når jeg nå forsøker å defragmentere kommer jeg automatisk til Deskeeper. Greit nok det, men det tar så jæ*** lang tid!

Jeg startet defragmenteringen i 5 tiden i går ettermiddag, og klokka halv 3 i natt hadde den ikke kommet lenger enn til 22 prosent!

Dette kan da umulig stemme?

Har dere noen tips om hva som kan være feil, eller i det heletatt hva jeg skal gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Gjør du noe som helst når du degragmenterer? I så fall slutt med det. Maskinen må ikke forstyrres mens den holder på. HYYSJ!

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei jeg har ikke rørt pc'en mens den holdt på. Skrudde av virusprogrammet tilogmed, men likevel går det så sakte! Halv 3 i natt våknet jeg av bråket fra pc'en ( ja den bråker ganske bra, og når den i tillegg jobber og jobber er det helt forferdelig), og siden den ikke var kommet lengre enn til 22 prosent, skrudde jeg av hele maskinen. Gadd ikke mer..

Skrevet

Men defragmenteringsprogrammet som følgjer med Windows så må du slutta av alle program som køyrer, slik at defragmenteringa ikkje vert avbroten fleire gongar og startar på nytt om og om igjen. Det kan vera litt problem å få til akkurat det, men når det er gjort, så skal det gå raskt.

Diskkeeper virkar annaleis; du treng ikkje bekymra deg for andre program som måtte køyra i bakgrunnen - eller som du faktisk jobbar med samtidig. Ulempa er at det då vil ta lengre tid - og programma som er i bruk vil jo ikkje bli gjort noko med, slik at dei vil ikkje bli defragmentert.

Når eg tenkjer på det, så skal eg ha eit program ein stad som er enno betre igjen. Må sjå om eg finn det igjen og sjekka korleis det er...

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar Crazee. Visste ikke at man kunne ha programmer gående selv om man defragmenterer med Deskeeper, men siden jeg ikke hadde noen programmer gående i bakgrunnen, burde det da gå raskere enn 22 prosent på 8-9 timer?

Skrevet

På den eine sida synest eg det høyrest tregt ut. På den andre sida - eg lurar på om det ikkje gjekk ganske tregt for min del òg, den gong eg hadde det innstallert. Var ikkje så overvettes imponert, i alle fall, men det kan jo ha vore at eg syntest det ikkje defragmenterte like godt som den i Windows.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kanskje jeg like greit bare skal slette Deskeeper, og fortsette å bruke Windows sin da?

Ehem..Åssen kvitter jeg meg i såfall med Deskeeper? :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet

kontroll panel - legg til/fjern programmer (add/remove programs)

Skrevet

Du får berre prøva og sjå kva du likar best. Evt. kan du søka på nettet etter alternativ - det er mange av dei, både gratis og kommersielle.

Sjølv fann eg igjen det andre programmet, så no har eg innstallert det. Får prøva det seinare. (www.pcmesh.com - kommersielt.)

Skrevet

Bruker Diskeeper, og er veldig fornøyd med det. Og det defragmenterer mye bedre enn det programmet som er innbakt i Windows. De første gangene jeg brukte det tok det ganske lang tid, men 22 % på 8-9 timer høres lenge ut, hvis ikke harddisken din er ekstremt fragmentert, da... Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å kjøre programmet en gang til før jeg avinstallerte.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har forsøkt det et par ganger tidligere også, men det gikk like sakte da også.

Jeg har nå slettet hele programmet..

Skrevet

Diskkeeper er bedre enn den greia i Windows, ja! Blant annet kan man velge boot-time defragmentation. Den er som regel mye raskere enn den vanlige bruken av defragmenter. Det er fordi ingenting annet kjører når disken blir defragmentert. Desuten er det minimalt med filer som blir brukt når man gjør det i boot.

Hvor lang tid en defragmentering tar avhenger av flere faktorer:

- hvor mye ressurser har maskina

- hvor mye ressuerser har defragment tilgang til

- hvor mye defragmert disken er

- hvor mye ledig plass det er på disken

- andre "forstyrrende" programmer

Spesielt den siste er viktig. Jeg ser du har stoppet antivirus, men kanskje du har noe annet som ligger der og kjører på en eller annen måte? Blir noe endret på disken, så kan du risikere at defragment stadig begynner på nytt.

Mine råd blir å stoppe alle prosesser som ikke må kjøres. Bruk selvfølgelig ikke maskina til noe som helst. Kjørt gjerne bootdefrag. Og til slutt ha mest mulig ledig plass på disken før defrag. Og for all del: kjør defrag minst en gang i uka dersom du bruker pcen

Jada, jeg har vært med på defragmentering som har tatt et døgns tid. Takk og lov er det ikke vanlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...