Gå til innhold

Normalt at en pomeranian ikke kan hoppe opp i sofaen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har overtatt en pomeranian for 1 år siden. Den klarer ikke å hoppe opp i sofaen. Er dette normalt for rasen?

Før klarte den ikke å gå opp på høye fortauskanter eller trapper. Heller ikke hoppe ned fra sofaen. Nå kan han alt dette , men enda ikke hoppe opp i sofaen. Han har patella lux men det synes ikke, da det er veldig lite. Ble oppdaget hos veterinær før han kom til meg.

Jeg ser ingenting til dette, da han er med på turer i skog og mark, lange turer på fjellet osv.. men han halter aldri eller viser at han har vondt.

Er det pga patellaen at han ikke klarer å hoppe opp i sofaen eller er dette vanlig for rasen?

Anonymous poster hash: 0b549...dfd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tippe det er pga patellaen. Hvis ikke så er den sannsynligvis litt redd for høyden.

Man skal være litt obs på slike ting og bittesmå hunder. Ikke alltid lurt å la dem hoppe ned fra høyder heller, ihvertfall ikke hvis kneskålene er vonde.

(Så går det an å kjøpe en liten "trapp" den kan bruke opp i sofaen hvis den så veldig gjerne vil ligge der :)

Anonymous poster hash: ae0f7...29a
  • Liker 1
Skrevet

Nå har ikke jeg hatt pomeranian, men en annen liten rase og hun klarte heller ikke å hoppe opp i sofaen før hun var 1,2 år. Vet ikke hvorfor, men hun hoppet ned.

Anonymous poster hash: 28e3c...aaa
Skrevet

Hvis hun ikke har kunnet gått i fortauskanter o.l. før kan de togså være at hun har fått for lite aktivitet og for liten sjangs til å bygge muskler! Muskler er alltid viktig i "sykdommer" som går på ledd for muskler kan støtte mye!

Skrevet

Den pomeranianen jeg kjenner greier fint å hoppe opp i sofaen. Han hopper også opp på høyere steder. Men hvor vanlig det er, vet jeg ikke.

Skrevet

Har han PL, så bør han ikke hoppe hverken opp eller ned av sofa.

Det kan jo være greit at du oppsøker en veterinær for en ny vurdering, for å få vite hvilken grad patellaluksasjon hunden har.

• Liker 1
Skrevet

Min pom hopper ikke opp i sofaen, og han hopper helst ikke ned heller. Han er fire år, og har meget svak PL grad, under 1. Har ikke sett han påvirket av dette de to årene vi har hatt han.

I begynnelsen var han skeptisk til trapper, nå bare skeptisk til trapper som har glatt underlag (parkett feks). Ute hopper han hvertfall 40 cm uten problemer.

Skrevet

Hvis hun ikke har kunnet gått i fortauskanter o.l. før kan de togså være at hun har fått for lite aktivitet og for liten sjangs til å bygge muskler! Muskler er alltid viktig i "sykdommer" som går på ledd for muskler kan støtte mye!

Dette sa oppdretter også til meg, så kan stemme

Har han PL, så bør han ikke hoppe hverken opp eller ned av sofa.

Det kan jo være greit at du oppsøker en veterinær for en ny vurdering, for å få vite hvilken grad patellaluksasjon hunden har.

Ja, skal gjøre det neste gang vi er hos dyrlegen. Han hadde bare ubetydelig sist,men klarer mye mer nå enn da jeg fikk han .

Min pom hopper ikke opp i sofaen, og han hopper helst ikke ned heller. Han er fire år, og har meget svak PL grad, under 1. Har ikke sett han påvirket av dette de to årene vi har hatt han.

I begynnelsen var han skeptisk til trapper, nå bare skeptisk til trapper som har glatt underlag (parkett feks). Ute hopper han hvertfall 40 cm uten problemer.

Okey, min pom hopper ikke ute heller. Men hopper lett opp på fortauskanter og trapper nå. Før var han redd alt. Takk for svar alle sammen :)

Anonymous poster hash: 0b549...dfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...