Gå til innhold

Lavkarbo og vanlig kosthold - kræsj?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på om et barn på 4 år kan spise lavkarbo sammen med mor/far og samtidig ha et ''vanlig'' kosthold? Dvs spise alt det man ikke spiser på lavkarbo men samtidig spise lavkarbo-mat eller vil det resultere i at barnet legger på seg/blir overvektig? En venninne går nemlig på lavkarbo, og bruker en del umettet fett. Dette spiser da også barnet hennes, som også spiser bl a brødskiver.

Anonymous poster hash: 11074...d97
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er ganske sikker på at unger forholder seg rimelig normalvektige med mindre foreldrene lar dem, eller stapper i dem, søtsaker til enhver tid. Og ikke lar ungene drikke juice, brus og saft i stedet for vann.

Det eneste kostfettet man bør unngå er transfett. Og så bør man være noe forsiktig med store mengder flerumettet fett (av typen som ikke er omega3).

edit: en liten skrivefeil

Endret av Supraspinatus
  • Liker 3
Skrevet

Helt uproblematisk. Gjennomfører man et skikkelig lavkarbokosthold så vil man ikke ha lyst til å putte juice, sukker og finbakst i ungene. Det er jo helt feil å gi barna matvarer man vet er usunne og kan føre til helseproblemer.

Hos oss spiser barna "vanlig" mat, men vi har f.eks ikke juice, saft, kjøpebrød, sukkerpålegg, frokostblandinger og margarin. Vi bruker mye mer grønnsaker, men de har med frukt på skolen og vi har frukt stående fremme. Yoghurten er usøtet og vi har bare helmelk. All mat lages fra bunnen.

Så barna får såklart i seg mer karbohydrater enn vi voksne, både gjennom brødmat, frukt og kanskje ris og poteter til middagen. Men de får nok i snitt mindre enn andre barn, så det å ha økt fettandelen selv om de spiser karbohydrater har bare hatt positive effekter.

• Liker 2
Skrevet

Var uproblematisk her og. Barnet spiste lavkarbo hjemme, men brødskiver i barnehagen (ikke matpakke-barnehage). Vekta var strålende og barnet var frisk som en fisk.

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Har ikke barn, men en mann som ikke spiser lavkarbo.

Jeg lager helt normal mat, bortsett fra at jeg dropper stivelse og sukker til meg selv.

Lager ikke to middager, men føyer til f.eks poteter på hans tallerken og heller mer f.eks blomkål på min

Lavkarbo er jo ikke et helt spesielt kosthold

• Liker 1
Skrevet

Jenta mi på 3 spiser ikke lavkarbo. Jeg gjør. Lager lavkarbo middager. Ser det bare som en fordel. Hun får hjemmelaget mat, mye varierte grønnsaker og forskjellige naturlige smaker. Hun vil gjerne ha samme lunch/kvelds som meg, og får i seg utrolig mye variert mat. Alt jeg spiser er det mye fett i. Har også kokosolje og hel melk i havregrøten hennes.

Vi har bare Tyrkisk yoghurt i hus, hel melk og ekte smør.

Hun får brød og lavkarbo alternativer i bhg, spiser kaker i bursdager akkurat som alle andre ;)

Hun er absolutt ikke overvektig.

Vi drikker kun vann (jenta melk i tillegg) i hverdagen, Lørdag eller Søndag blir det ett glass jus på jenta og pappan. De spiser også da loff. Hun får også pittelitt Lørdagssnop :)

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Vi spiser mye lavkarbo-middager, med rent kjøtt, fisk og grønnsaker. Lager sausene og dressingene selv. Liker å lage middager fra bunnen av. Ungene er glade i brokkoli, blomkål og salat, dermed er det disse variantene som blir servert.

Ellers spiser de brødskiver, frukt, finbakst, sukker og snop. De er slanke barn, selv om. ;)

Det er mye lettere å regulere kostholdet til mindre barn enn til mine, som er tenåringer.

Skrevet

Tusen takk for svar :) Nå er ikke jeg noe kostholdsekspert, så var litt usikker da jeg har hørt at man helst ikke skal ''blande'' kostholdene. Har selv bodd i hus med to som gikk på lavkarbo. Jeg spiste både lavkarbo og hadde et vanlig kosthold når jeg ikke var med de og jeg gikk opp noen kg faktisk :s Ikke at det gjorde noe, var ikke så veldig opphengt i vekt på den tiden da jeg var allerede litt under normalvekten min. Men det kan jo komme av andre ting at jeg gikk opp også selvfølgelig :)

Anonymous poster hash: 11074...d97
Gjest Funky Punk
Skrevet

Men lavkarbo er jo vanlig kosthold, bare uten stivelse og sukker.

Om man spiser en litt mer ekstremvariant av lavkarbo, som LCHF...ja da er det jo ikke så bra å spise stivelse og sukker i tillegg til masse fett. (Men jeg syns ikke det er bra å spise masse fett uansett kosthold jeg da)

Skrevet

Jeg spiser jo "lavkarbo", men jeg ville kallt det et vanlig kosthold. Spiser grønnsaker, kjøtt, fisk og saus til middag, rundstykker til frokost og annet godis som snacks. Forskjellen er bare at det er mest mulig naturlige råvarer og at jeg lager alt selv (rundstykker etc). Det tar litt lenger tid når man lager opp alt, men i hverdagen tar det ikke noe mer tid eller "effort". Pluss, det smaker mer, man spiser mindre (spiser mindre, trenger mindre mat, det koster mindre).

Unger kan jo fint spiser "vanlig", men spise heller mer pålegg og en liten brødskive, frukt og grønt. De beveger seg mye i løpet av en dag, og trenger masse næringsrik mat!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...