Gå til innhold

aktiv dødshjelp

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Tror en del døende mennesker(kreft, aids, el.l.) faktisk får mer eller mindre aktiv dødshjelp, i og med at de tilslutt ikke tåler morfindosene de får. Jeg og sambo har mistet hver vår bestefar til lungekreft, og de var slett ikke bra på slutten. Jeg er for aktiv dødshjelp i visse situasjoner, som en del andre her, og jeg er kristen.

Det 5. bud må tolkes for det det er. Du skal ikke slå ihjel, det gjelder å slå ihjel med ondt i sinne. Ikke bare fysisk men psykisk også. En mobber "slår ihjel" sitt offer daglig, å la noen få slippe å lide den fryktelige døden lungekreft og andre stygge sykdommer medfører - hvis det er hva de ønsker - anser jeg ikke som ondsinnet, vi kan jo gjøre det for dyrene. Mulig dette blir litt naivistisk, vær så snill å misforstå meg rett, ikke helt velartikulert idag...

Uansett tror jeg ikke samfunnet er klart for dette, vi klarer ikke å komme frem til hvem som skal bestemme når aktiv dødshjelp skal være ok eller ikke. Og det er en del som kommer til å misbruke det, derfor er jeg redd vi ikke kan ha det(ennå?). Men i prinsippet er jeg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest -kebolle

En veldig interessant debatt. Jeg er også for aktiv dødshjelp i noen tilfeller - i prinsippet. Men jeg mener det er fryktelig, fryktelig vanskelig å få til en god ordning i praksis. Jeg har rett og slett ingen løsning på det. Feil som begås til begge sider er forferdelig, uansett. (Dvs at det er helt grusomt hvis noen blir "drept" på feil grunnlag, men også aldeles fryktelig når folk som trygler om å få slippe, ikke slipper, og er så dårlige at de ikke selv er i stand til å ende sitt liv.) Jeg klarer ikke å se hvordan vi skal få gjennomført dette på en riktig måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis et menneske er døende kan man i de fleste tilfeller gi smertestillende og beroligende slik at dette mennesket ikke har store lidelser. Døden vil da komme naturlig eller som en konsekvens av en dose morfin som smertelindring. Morfin kan virke respirasjonshemmende. På slutten kan pasienten ha dårlig respirasjon og respirasjonsstans kan være en direkte årsak av smertelindringen. Jeg ser likevel ikke på dette som aktiv dødshjelp. Motivet var smertelindring og ikke dødshjelp. Palliativ sedering er også en mulighet. Ved upåvirkelige, utålelige plager kan man bla bruke narkosemiddelet Dormicum.

Er for passiv dødshjelp. Mot aktiv dødshjelp. For livshjelp. Jeg har et kristent livssyn. Tror jeg ville hatt problemer med å sette en dødelig injeksjon med den hensikt at pasienten skulle dø. Men gjør alt jeg kan for at pasienten skal unngå lidelse i den terminale fasen. Det innebærer at jeg også har satt injeksjoner på døende pasienter med påfølgende respirasjonsstans. Den sjansen må man av og til ta for å gi optimal palliativ lindring.

Hvis aktiv dødshjelp i fremtiden blir praksis i norske sykehus vil jeg tro helsepersonell kan reservere seg mot å delta. På samme måte som de kan reservere seg mot å delta i abort inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest med hodet i pc

hrmf...

ekkelt spørsmål

Mennesker former bibelens ord slik at den passer til deres hodet.

De snur og vender på ordene og bruker bare de delene i bibelen som passer dem selv - så da så

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...