Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2004 #1 Skrevet 1. mai 2004 Dersom man er troende og mener at Gud er skaperen, kan man da ikke være for aktiv dødshjelp. Jeg mener blir det da en selvfølge at man er i mot. Er det noen kristne, jøder, katolikker og muslimer som er for denne handlingen. Hvis ikke, hvorfor? I følge et av de ti bud tolker jeg det slik at dene handling ikke aksepteres. Har noen andre noen setninger å komme fra bibelen, som kan bygge det opp mer....
Gjest Danielle 73 Skrevet 1. mai 2004 #2 Skrevet 1. mai 2004 Hei Kristene, også er som folk flest. Forskjellig. Dette gjelder selvsagt alle, det at vi har forskjellige syn på ting. Jeg tror på bibel, og benekter på ingen måte det som står der, men jeg har ikke alltid samme syn på det som står der. Og det er nå bare sånn vi mennesker er. Gud har skapt oss sånn. Jeg er personlig kristen, er frelst og døpt i den hellige ånd. Jeg er FOR aktiv dødshjelp så lenge alt er prøvd og det er ingen vei tilbake. Og når smertene blir uutholdelige. Hvorfor skal vi ikke da la psientene få slippe å lide. Og da mener jeg at pasienten må SELV TA DEN AVGJØRELSEN, IKKE PÅRØRENDE. Selv om det er vondt å se den man er glad i lide.
Gjest Poirot Skrevet 1. mai 2004 #3 Skrevet 1. mai 2004 Jeg er kristen og for aktiv dødshjelp i noen tilfeller.
Laina Skrevet 1. mai 2004 #4 Skrevet 1. mai 2004 Jeg tror at kristne kan ha veldig forskjellige meninger om dette. Man skal ikke slå i hjel. Men mange mennesker som ønsker aktiv dødshjelp, ville allerede vært døde, om man ikke hadde hatt medisiner og andre hjelpemidler som ville holdt disse personene i live. Derfor tror jeg det blir et tolkningssspørsmål. Personlig syns jeg det er rart at mennesker blir behandlet dårligere enn dyr. Dyr blir avlivet fordi det er dyreplageri å holde de i live med smerter o.l. Mennesker derimot, skal holdes i live, selv om de faktisk kan uttrykke helt klart at de ønsker å dø. Men dersom man skal tillate aktiv dødshjelp, må man forvisse seg om at reglene rundt det er gode nok til at det ikke kan misbrukes av evt. slektninger som kan ha andre motiver enn å hjelpe vedkommende. Og at vedkommende faktisk ønsker det, og at det ikke er et desperat utsagn i en vanskelig situasjon.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2004 #6 Skrevet 1. mai 2004 takk for svar. Hadde en diskusjon med læreren min som er kristen, og hun mente det egentlig var gitt at krstne mennesker var i mot. Derfor synes jeg det blir vnskelig å forklare henne at mennesker som tror på Gud også kan være for aktiv dødhjelp. Det med du skal ikke slå i hjel sier jo en del. Det er ikke en ond handling man begår.
Laina Skrevet 1. mai 2004 #7 Skrevet 1. mai 2004 Det er langt fra en ond handling. Det er faktisk en god handling. Spørsmålet for meg er om det i det hele tatt er en god handling å holde så syke mennesker i live slik man gjør i dag. Og er det snakk om å slå ihjel, dersom vedkommende ville vært død uten menneskers inngripen? Fra et kristent synspunkt kan man vel argumentere slik: Hadde det i utgangspunktet vært Gud som bestemte, uten at vi mennesker hadde blandet oss inn i livets gang, ville kanskje dette mennesket allerede vært død. Vi har allerede blandet oss inn i Guds gjerninger. (Mennesket skal ikke bestemme hvem som skal få leve eller dø. Satt på spissen har vi allerede gått over de grensene Gud har satt for oss, ved å bli så dyktige innen legevitenskap.) Hvorfor ikke bruke dette som argumentasjon? Jeg forstår ikke hvorfor et kristent menneske ikke burde være for aktiv dødshjelp. Kristendommen handler i bunn og grunn om godhet. (Og det er vel det som gjør meg til ikke-kristen. Godheten i kristendommen forsvinner ofte pga tolkninger av bibelens ord.)
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2004 #8 Skrevet 1. mai 2004 Jeg er kristen og mot aktiv dødshjelp. Jeg er for passiv eutanasi. Dvs å kutte livreddende behandling dersom pasienten ønsker det. Det er forskjell på å la være å medisinere/behandle og å sette en dødelig dose. Jeg er redd for at lovlig aktiv dødshjelp kan føre til at eldre og pleietrengende kan ønske å dø for å slippe å belaste samfunnet. I Nederland er ikke dette ukjent. Jeg synes også det er vanskelig å vurdere hva som skal til for å få aktiv dødshjelp. Det finnes mange grunner til å ønske å dø. Er det bare de terminalt syke som skal få lov? Eller skal også de som er helt nede psykisk også få lov? Hvem skal utføre aktiv dødshjelp? Må pasienten være frisk i hodet for å få aktiv dødshjelp? Det må jo være kriterier for å vurdere pasientens tilregnelighet til avgjørelsen regner jeg med. Hvis pasienten er så frisk i hodet at den kan ta en slik avgjørelse, synes jeg kanskje det er rettere å legge til rette for at personen kan ta det siste skrittet selv. (justere smertepumpe, ta tabletter el.l). Å legge ansvaret for å ta sitt eget liv i hendene på andre mener jeg er galt. Dette er et standpunkt jeg har hatt lenge før jeg ble kristen og har ikke noe med min kristne tro å gjøre direkte. Jeg er også passifist, noe som også er diskutert i kristne kretser. Gjest
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2004 #9 Skrevet 1. mai 2004 Gjest, jeg er enig i det du skriver. Har også tenkt på hvem som skal få lov til dette. Det vil kanskje føre til at f.eks deprimerte personer vil ønske denne utveien. Er det feil av meg å tro at lidelsen som fører til ønsket om å d kan være en prøvelse fra Gud. Selv mener jeg at vi må lære å stole på Gud.
Gjest Danielle 73 Skrevet 1. mai 2004 #10 Skrevet 1. mai 2004 Til gjest Tror nok at du misforstår her. At noen "ønsker" å misbruke er det vel ingen som er i tvil om. Men her snakker man faktisk at man er FOR aktiv dødshjelp, så samt at pasienten er døende og det er ingen vei tilbake, og på bakgrunn av at pasienten selv ønsker det pga. store smerter og lidelser. Ikke aktiv dødshjelp til mentalt syke og andre lidelser utenom døende pasienter. F.eks. aids syke på sitt siste stadie eller kreft syke. osv. syntes jeg bør få den hjelpen. Og vist forholdene legges til rette, så skal det ikke gå an å misbruke denne muligheten. Da mener jeg at det bør være strenge kriterier for å få denne hjelpen. Og så lenge man holder seg innenfor denne grensen så er jeg sikker på att man ikke gjør noe overilt. Hvorfor ikke foreligge en avtale enten muntlig eller skriftlig på at bare pasienten selv har et ønske om å dø? Pasienten kan f.eks. undertegne som en godkjennelse.
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2004 #11 Skrevet 2. mai 2004 Det er da ikke så lett å skille mellom det fysiske og det mentale hos alvorlig syke mennesker? Hos de aller fleste terminale pasienter er det i perioder sterke ønsker om å dø. Samme pasienter kan i andre periode ha sterk livsvilje. Jeg tror det kan bli veldig vanskelig å vurdere hvem som skal få lov. Hva mener så du siste gjest om å heller få hjelp til å ta sitt eget liv? Er ikke det mer fair overfor andre?
Gjest Danielle 73 Skrevet 2. mai 2004 #12 Skrevet 2. mai 2004 Jeg mener at så lenge man har BEVIS på prøver at peronen er døende og ikke har lenge igjen å leve, så bør det være tillatt. I mangen tilfeller er det ikke nok med medikamenter heller for å holde smertene i sjakk, og da vil det være umennskelig å holde et menneske i live om pasienten selv ønsker å dø. Som sagt tidligere så når det gjelder dyr, så blir dyr tatt liv av om det er sykt for vist ikke, er dette dyreplageri. men da bør det samme gjelde mennesker også. Mangen piiiiiines jo til døden, og det er ingen mennesker undt. Selv ikke min verste fiende. Men det er som sagt forutsatt at alt er bevist på prøver og undersøkelser osv. Man bør ha strenge kriterier for slikt, med unntak fra regel de døende.
Gjest Myumi Skrevet 2. mai 2004 #13 Skrevet 2. mai 2004 Jeg er kristen og for aktiv dødshjelp i noen tilfeller. Skriver under på denne.
Grooo Skrevet 2. mai 2004 #14 Skrevet 2. mai 2004 Det er forskjell på å la være å medisinere/behandle og å sette en dødelig dose. Dette er veldig viktig! Det å sette en "dødelig dose" tror jeg ganske klart at jeg er i mot, men det er liksom vanskelig å sitte her og si slike ting når man ikke er midt oppe i noe der dette er aktuelt...
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #15 Skrevet 3. mai 2004 Er i mot aktiv dødshjelp. Heller aktiv livshjelp. Unødvendig at folk sakl ønske å dø.
Gjest Poirot Skrevet 3. mai 2004 #16 Skrevet 3. mai 2004 Unødvendig at folk sakl ønske å dø. Det er desverre en del av verden, at noen har det så vondt at de bare vil dø. Min bestemor for eksempel.
Gjest Hillary utlogget Skrevet 12. mai 2004 #17 Skrevet 12. mai 2004 Det er langt fra en ond handling. Det er faktisk en god handling. [ ]Vi har allerede blandet oss inn i Guds gjerninger. (Mennesket skal ikke bestemme hvem som skal få leve eller dø. Satt på spissen har vi allerede gått over de grensene Gud har satt for oss' date= ved å bli så dyktige innen legevitenskap.) Hvorfor ikke bruke dette som argumentasjon? Jeg forstår ikke hvorfor et kristent menneske ikke burde være for aktiv dødshjelp. Kristendommen handler i bunn og grunn om godhet. (Og det er vel det som gjør meg til ikke-kristen. Godheten i kristendommen forsvinner ofte pga tolkninger av bibelens ord.) Det er Gud osm har gitt oss evnen til å utvikle legevitenskapen. Vi har ingen ret til å gi aktiv dødshjelp. Passiv dødshjelp ytes i dag ved å avslutte behandling. Ellers bør man satse på livshjelp med blant økt fokus på smertebehandling og livskvalitet til det siste. Jeg har selv jobbet på sykehjem og har ingen problemer med å se verdighet i syke mennesker, gamle mennesker, mennesker med redusert evne til å fungere. Det de trenger er noen som har evne til å se dem og møte dem - fortsatt. Ikke mennesker som vil ta livet av dem fordi det er så vondt å se på dem!!! (Unnskyld at jeg er så direkte, men pårørende som vil "hjelpe" sine nærmeste med å ta livet av dem burde gå i seg selv!! Hvem sin smerte er de vil bli kvitt???)
Tigerlily Skrevet 12. mai 2004 #18 Skrevet 12. mai 2004 (Unnskyld at jeg er så direkte, men pårørende som vil "hjelpe" sine nærmeste med å ta livet av dem burde gå i seg selv!! Hvem sin smerte er de vil bli kvitt???) tjah, da min mor var døende av kreft, så ville hun, jeg og min far at hun skulle få slippe smertene og få en overdose morfin. en mye bedre måte å dø på enn å ligge å vri seg i smerter i dagesvis og ukesvis. det var ikke så mye min eller min fars smerte vi ville bli kvitt. da min far var døende pga hjerteinfarkt og astma ville han og jeg og mine halvsøsken at tuben skulle tas ut og han få dø i fred, høy på morfin. hvorfor? sånn at han slapp å ligge der og lide og pines og slite med å dø. ikke for at vi skulle slippe noe smerte. jeg tror nok at når et menneske er døende, og du står og ser på, som tilskuer, så vil du at den personens smerte skal ta slutt, fortest mulig. det er en forskjell å høre i en døende persons pust der en er på en overdose morfin, der en fortsatt er relativt klar og tilstede, men slipper å streve for å få dø, mens det andre scenarioet er at en ligger og strever og håper på å få dø så fort så mulig, men blir liggende lenge og pines. her er det forskjell i å få dø en verdig død uten smerter og mas og en død som er smertefull og langtrukket. aktiv dødshjelp er greit så lenge personen er døende og ønsker det selv. her er det snakk om sengeliggende, pleietrengende, ikke mentalt syk eller eldre som er friske nok, men som ikke vil bli en byrde for noen. mine 10 øre.
Gjest Poirot Skrevet 12. mai 2004 #19 Skrevet 12. mai 2004 Unnskyld at jeg er så direkte, men pårørende som vil "hjelpe" sine nærmeste med å ta livet av dem burde gå i seg selv!! Hvem sin smerte er de vil bli kvitt???) Det de trenger er noen som har evne til å se dem og møte dem - fortsatt. Ikke mennesker som vil ta livet av dem fordi det er så vondt å se på dem!!! Jeg vil da aldri ta livet av min bestemor fordi det er vondt å se henne!! Jeg ønsker å ha retten til aktiv dødshjelp i tilfelle det er JEG som ligger der en gang og jeg har det dritvondt hver dag! Den samme retten ønsker jeg at min bestemor skal ha, om hun ønsker. Har ingen problemer med å se på henne eller omgås henne og gi henne verdighet. Snarere tvert imot. Når hun nå i 6 år har ønsket å dø, så tror jeg henne på hennes ord. Det håper jeg folk gjør med meg også, hvis jeg skulle ønske å dø en gang pga vond uhelbredelig sykdom som vil drepe meg tilslutt uansett.
Laina Skrevet 13. mai 2004 #20 Skrevet 13. mai 2004 Men for all del da, menneske!!! Det er ikke nødvendigvis pårørende som ønsker livet av disse syke menneskene. Jeg er for aktiv dødshjelp, men bare dersom vi får et regelverk som forhindrer misbruk, slik at andre mennesker kan dra nytte av det. Dersom virkelig syke mennesker ønsker å dø, ønsker å avslutte behandling som ikke vil lege dem, kun utsette dødsøyeblikket, dersom de lever et smertefullt og "uverdig" liv, hvorfor skal vi andre, friske mennesker tvinge disse menneskene til å fortsette å leve? Noen mennesker ønsker å dø, men har ingen mulighet til å avslutte livet selv. Noen er for syke. Hadde de levd for 100 år siden, ville ikke legevitenskapen holdt de i live. Hvem har sagt at det er Gud som har gitt oss retten til å bestemme over død og liv? Jeg trodde han hadde gitt oss beskjed om ikke å bestemme over død og liv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå