Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Yoni
Skrevet

Om mindre enn én måned skal jeg flytte sammen med kjæresten min! :hoppe::hjerter:

I den anledning tar jeg gjerne imot gode råd for hvordan samboerskapet skal fungere best mulig, da jeg er heller uerfaren på dette området.

På forhånd takk for alle innspill :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

diskuter økonomi på forhånd

Skrevet
diskuter økonomi på forhånd

Og fordeling av husarbeid :wink:

Skrevet

Bli enige om hvordan økonomien skal ordnes, hvordan skal regningene fordeles, hvem betaler hva. Hvis dere tjener svært forskjellig ville det gjerne være urettferdig å fordele regningene 50/50. Hvis dere har 20 000 i utgifter i mnd og A tjener 10 000 og B 15 000 ville jo den første ikke ha noe igjen etter at alt var betalt mens den andre har 5000 til eget bruk. Siden B tjener 60% av den samlede inntekten kan h*n betale 60% av utgiftene, og A 40%, slik at begge sitter igjen med et mer rettferdig beløp til eget bruk. Eller dere kan ha en totalt felles økonomi, alt samles på én konto og det betyr ingenting hvor pengene kommer fra.

Bli også enige om hverdagslige gjøremål. Det høres ut som en bagatell, men i lengden kan det tære veldig på forholdet hvis den ene må gjøre alt husarbeidet fordi den andre ikke vil. Har man vidt forskjellig mening om hvordan huset skal se ut bør man finne en kompromiss. Husarbeidet bør kanskje også fordeles etter arbeidssituasjonen. Hvis den ene parten ikke jobber eller jobber bare deltid bør jo en tilsvarende større del av husarbeidet falle på den personen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er også viktig å snakke om hvilke forventninger dere har til det å bo sammen. Hva ser dere for dere kommer; barn? ekteskap? flytting? osv osv

Skrevet

Vi diskuterte ikke noe spesielt ang. dette på forhånd, satte ikke opp noen avtaler om noe som helst. Alt fungerte supert, og gjør det fremdeles. Men så hadde vi vært i sammen i seks år allerede da, og kjente hverandre ut og inn.

Samboerkontrakt er alltid lurt, og det å forsøke å kommunisere godt fra første stund. Si i fra om ting dere er uneig med den andre i med en gang, ikke vent og se om det "går seg til"...

Skrevet

Når det gjelder husarbeid kan det være lurt å prate om forventninger. Hvor strøkent skal det være? Kan det være rotete? Hvor rotete? Selv om man har fine avtaler, kan man ha veldig ulike forventninger og oppfatninger av hvor nøye en jobb skal gjøres... I tillegg kan dere finne ut av om det er ting dere absolutt hater å gjøre. F.eks avskyr jeg å ta sammen søppelposer, så det gjør kjæresten min. Til gjengjeld vasker jeg badet, fordi det liker ikke han. Sånne "byttehandler" er fine!

Amarone

Skrevet
Vi diskuterte ikke noe spesielt ang. dette på forhånd, satte ikke opp noen avtaler om noe som helst. Alt fungerte supert, og gjør det fremdeles. Men så hadde vi vært i sammen i seks år allerede da, og kjente hverandre ut og inn.

Vi diskuterte heller ingen verdens ting, og flyttet sammen etter "bare" ett år. Nå har vi bodd sammen i 4 år og alt har fungert helt perfekt. Likevel er det jo kjent at uenigheter om bl.a. økonomi og fordeling av husarbeid kan tære på et forhold, så det er i allefall ingen ulempe å ha snakket om det, selv om noen av oss da har klart oss fint uten. Ingen regel uten unntak. :wink:

Skrevet

Gratulerer!

Gi hverandre tid og rom til å få lov å fortsette å være dere selv, gjøre deres egne ting, være sammen med deres egne venner.

Jeg har oppdaget at respekt for det jeg driver med, glede over at jeg har det bra i fritiden, respekt og åpenhet for vennene mine, av begge kjønn og alle legninger, har for meg vært en selvfølge og på nivå med " :o selvsagt! Skulle bare mangle!"

Jeg ser likevel at mange slett ikke har det sånn, noe som vekselsvis forundrer meg og sjokkerer meg.

Ellers er, som nevnt lenger opp i tråden, husarbeid og økonomi klassikere.

Gjest lurven
Skrevet

ikke gå oppå hverandre hele tiden.. men finn på ting vær for dere ganske ofte..

ikke bra å være alt for mye sammen selvom man er kjærester det kan drepe noe av spenningen med forholdet

Skrevet

Om dere ikke akkurat skriver ned en liste over hvem som skal gjøre hva i huset, så snakk om det. Er dessverre veldig mange (jenter spesielt) som etter fem år eller lengre er dritt lei fordi de gjør nesten alt husarbeidet. Bedre å få gode vaner med en gang.

Nå vet ikke jeg om kjæresten din er god på å lage mat. Samboeren min hadde nesten ikke laget ordentlig middag før, og visste knapt hvor ting var på kjøkkenet til moren sin. Da vi pakka ut kjøkkenutstyret våres, så fikk han lov til å bestemme mest hvor ting skulle stå, og jeg lot han få frie tøyler på kjøkkenet. På denne måten har han blitt trygg på kjøkkenet og lager mat oftere enn det jeg gjør.

Når det gjelder økonomi så har VI gjort det på den måten at husleie betaler vi likt, men siden han tjener mere enn meg så betaler han litt mere av andre utgifter slik som strøm og mat. Personlige regninger, slik som studielån og mobilregning, betaler vi hver for oss.

Men dette er jo bare en av mange måter å gjøre det på.

Ellers er jeg enig i det flere har skrevet. Ha tid for å gjøre ting hver for dere og deres egne venner i tillegg til hverandre.

Gjest Yoni
Skrevet

Har noen av dere flyttet sammen med partneren uten å på forhånd ha underskrevet en kontrakt?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

JA! Har fortsatt ikke gjort det. Burde hatt en samboeravtale siden vi har lån sammen og eier en del ting sammen, men har ikke klart å somle oss til det enda... har begynt et par ganger, men det har kokt bort før vi ble ferdige.

Skrevet
Har noen av dere flyttet sammen med partneren uten å på forhånd ha underskrevet en kontrakt?

Ja, vi har bodd sammen 4 år nå og har ingen samboerkontrakt. Han eier leiligheten, og tar seg av lånet alene (jeg er student). Om vi ikke har giftet oss innen vi kjøper et felles bosted så skriver vi nok samboerkontrakt.

Gjest gjest1
Skrevet

GRATULERER!

Ærlighet, trofasthet og kjærlighet.. De 3 viktigste het-ene for meg og mannen min.. Snakk om allt, det er det viktigste. Og ikke legg dere som uvenner..

Lykke til!

Gjest Gjest2
Skrevet

- Skriv samboerkontrakt og finn ut hvordan økonomien skal ordnes og andre praktiske ting som husarbeid etc.

Og, viktigst av alt syns jeg: Glem aldri at dere er to selvstendige individer - at dere flytter sammen betyr ikke at dere skal mene det samme, gjøre det samme og like det samme - aksepter at dere er forskjellige og gi hverandre tid og rom til å være seg selv!

Lykke til! :)

Skrevet

Vi har heller ikke ordna kontrakt ennå. Men de store tingene, de som er noe verdt, er vi godt klar over hvem som har betalt hva. Jeg har betalt sofaen, han har betalt senga etc. Og de av møblene vi ikke tok med inn i samboerskapet har vi lånt av hans side av familien.

Skrevet

Tror jeg og helten bare flytta sammen vi... Kjøpte bil gjorde vi etter en stund, og selv om både den og lånet står i hans navn, er jeg medeier(og med-låntaker), og det er stort sett mitt studielån som har betalt for bilen.

Hovedsaklig har vi stort sett bare "blitt enige" om tingene, ingenting skriftlig. Det viktigste for oss har vært kjærlighet, forståelse og omtanke. Har du det, så ordner det meste seg. Greit nok, jeg har det meste av husarbeidet(og jeg får det ikke unnagjort heller), men det er jo tross alt ham som jobber og tjener pengene mens jeg studerer. Regner med at vi nok må omfordele litt på oppgavene når vi får oss et helt hus, men det tar vi når vi kommer til det.

Uansett, lykke til og gratulerer så mye med å bli samboere :) Dere har mye å se frem til, både på godt og vondt(mest godt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...