Gå til innhold

Hvorfor smaker springvannet best i Norge?

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg bare er vant med smaken eller om det faktisk er veldig godt, men jeg synes det norske springvannet smaker veldig "rent" og godt. Jeg har ikke drukket springvann spesielt mange steder, men du trenger ikke dra lenger enn til Tyskland før vannet smaker helt annerledes, og ikke i positiv forstand.

Derfor lurer jeg på hvorfor springvannet i Norge er så godt, i forhold til andre steder? Og hvorfor anbefales det ikke å drikke springvann lenger sør i Europa?

Og hvilke land har vann som smaker norsk? :fnise:

Anonymous poster hash: a333b...574
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/779144-hvorfor-smaker-springvannet-best-i-norge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vann smaker veldig forskjellig i Norge og. Kommer helt an på hvor du er. Noen steder smaker det som dritt mens andre steder er det godt. Men det beste vannet er det som er borra (altså de som får det fra ett sted langt nede i bakken.. ikke en brønn altså)

Anonymous poster hash: fa6d6...564
  • Liker 2

Det er ikke anbefalt å drikke springvann andre steder (sveriga går greit liksom) og det er ikke bare sør i Europa du ikke skal drikke det ;) Det gjelder også tyrkia f.eks også, men tyskland går kanskje greit. Det er fordi det er en annen bakterieflora der enn det du er vant til, så derfor blir du syk om du drikker det.

Men spanjoler f.eks kan drikke vann fra springen i Spania.

Det er ikke anbefalt å drikke springvann andre steder (sveriga går greit liksom) og det er ikke bare sør i Europa du ikke skal drikke det ;) Det gjelder også tyrkia f.eks også, men tyskland går kanskje greit. Det er fordi det er en annen bakterieflora der enn det du er vant til, så derfor blir du syk om du drikker det.

Men spanjoler f.eks kan drikke vann fra springen i Spania.

Det er vel ikke helt sant. Det er veldig regionale forskjeller på om springvannet kan drikkes. Vannet vest i Slovakia er helt trygt å drikke, men du skal ikke lenger enn noen mil over svenskegrensen før det er frarædet at barn drikker springvann.

Anonymous poster hash: bdb8a...574

Vann smaker veldig forskjellig i Norge og. Kommer helt an på hvor du er. Noen steder smaker det som dritt mens andre steder er det godt. Men det beste vannet er det som er borra (altså de som får det fra ett sted langt nede i bakken.. ikke en brønn altså)

Det er jo helt motsatt. Grunnvann smaker som dinosaurpiss. Vannet har høy konsentrasjon av mineraler som gir en motbydelig smak på vannet.

Overflatevann er oppsamlet fra regn, rennende elver, etc. og er dermed frisk og ferskt.

Anonymous poster hash: 9c65f...c93

• Liker 2

Annonse

Grunne til at vann ofte smaker bedre her enn andre steder er at man ikke har brukt like sterke kjemikalier for å rense vannet. Klor f.eks brukes (nesten for) lite i Norge, men brukes mye lenger sør i Europa.

Det er vel ikke helt sant. Det er veldig regionale forskjeller på om springvannet kan drikkes. Vannet vest i Slovakia er helt trygt å drikke, men du skal ikke lenger enn noen mil over svenskegrensen før det er frarædet at barn drikker springvann.

Anonymous poster hash: bdb8a...574

Som sagt så er det ikke BARE sør i Europa det ikke skal drikkes. Så jo, det er helt sant :)

Men selvsagt så finnes det også noen steder man kan drikke det, men jeg har ikke sagt noe annet heller jeg.

Overflatevann er oppsamlet fra regn, rennende elver, etc. og er dermed frisk og ferskt.

Feil. Du mener regnvann er best? Kult. Da har du vel regnet med all forurensning i lufta på vei ned også, da? For hvis du har det, så vet du noe jeg ikke vet. #Smilefjes-osv...

Feil. Du mener regnvann er best? Kult. Da har du vel regnet med all forurensning i lufta på vei ned også, da? For hvis du har det, så vet du noe jeg ikke vet. #Smilefjes-osv...

Forurensing av nedbør er ikke et problem for norske drikkevannskilder.

Poenget i denne tråden var smaken på vannet. Både grunnvann og overflatevann blir ettertrykkelig renset før det kan brukes som drikkevann. Men pga av mineralkonsentrasjonen i grunnvann i forhold til overflatevann, vil overflatevannet ha en ferskere smak.

• Liker 3

Forurensing av nedbør er ikke et problem for norske drikkevannskilder.

Poenget i denne tråden var smaken på vannet. Både grunnvann og overflatevann blir ettertrykkelig renset før det kan brukes som drikkevann. Men pga av mineralkonsentrasjonen i grunnvann i forhold til overflatevann, vil overflatevannet ha en ferskere smak.

Da lar jeg deg faktisk tro det.

Voss har da det beste vannet i Norge??

Anonymous poster hash: f66c7...5cf

Og du er ikke påvirket av markedsføringen nei. Da vet vi det.

• Liker 1

Annonse

Noen som har prøvd vannet i New Zealand?

Anonymous poster hash: 55e68...e28

Ja. Vannet i Auckland er hvert fall veldig godt og sammenlignbart med vannet i Norge. Christchurch skryter av at de har verdens reneste og beste vann, når det ikke er jordskjelv som forurenser det.

Sveits er et annet land med sinnsykt bra drikkevann, slår kanskje tom. Norge

I Russland derimot smaker det bare klor. De klarer sikkert ikke rense bakteriene så de putter bare klor i. Anbefales ikke å drikke, heldigvis får man flaskevann til rundt 5-10kr for 2 liter.

Vann som kommer fra innsjøer er definitivt best. Grunnvann har ofte mye mineraler i seg og er mye "hardere" enn overflatevann. Det er også grunnen til at det er store regionale forskjeller i land. F.eks som i UK: http://www.bbc.co.uk/news/magazine-22247668

Det er jo helt motsatt. Grunnvann smaker som dinosaurpiss. Vannet har høy konsentrasjon av mineraler som gir en motbydelig smak på vannet.

Hver sin smak ;)

Grunnvann er faktisk friskt og ferskt det også ;)

Annonse
Gjest Snoken-

Voss har da det beste vannet i Norge??

Anonymous poster hash: f66c7...5cf

Nei, det er det dyreste vannet i Norge. Flaskevann er som regel mindre rent en springvann, men selvfølgelig kommer det an hvor du bor. Vannet mitt kommer fra en stor innsjø så det smaker ikke så mye, og jeg foretrekker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...