AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #1 Skrevet 10. oktober 2013 Var inne til en ekstra UL i dag, av ulike grunner, og jordmor målte da fostervannsmengden til å ligge i øvre del av normalen. Prøvde å spørre henne flere ganger om hva dette kan bety, men fikk ikke noe klart svar. Hun mente jeg ikke trengte å tenke på det iom at det tross alt var innenfor normalen, men jeg grubler litt på det allikevel. Nå vet jg selvf at et gjennomsnitt tross alt betyr at noen ligger over og noen under, men mener å ha lest at enkelte syndromer kan gi økt fostervannsmengde... Noen som har vært borti samme situasjon som mg og som kan berolige meg litt? Anonymous poster hash: 453ea...7ad
*Frida* Skrevet 10. oktober 2013 #2 Skrevet 10. oktober 2013 Eg har veit ikkhe prosenten, men eg gadde mykje fostervatn i veke 37 og på overtid. Ingen grunn for det. Det var i andre graviditet. Normalt i 1. og 3. graviditet. Så lenge du er innanfor normalen, ville eg ikkje bekymra meg.
Stinelin Skrevet 10. oktober 2013 #3 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg har hatt mye fostervann med begge mine barn. Ble utredet for svangerskapsdiabetes, men hadde ikke det. De sa bare at store barn (som mine ble estimert til å være) "krever" mer vann. Ellers fikk jeg også diffuse svar. En ulempe med mye vann er at ungen har god plass og kan ha større tendens til å ligge ustabilt/feil. Begge mine lå i tverr/seteleie. Så lenge du er innenfor normalen skal du ikke tenke mer på det.
Bestee Skrevet 10. oktober 2013 #4 Skrevet 10. oktober 2013 Pga symfyse/fundusmål som plutselig ble ekstreme (utenfor hele tabellen) ved ca uke 37 ble jeg sendt til vekstestimering. Jordmor var bombesikker på at det var pga stort barn, men det viste seg å være mye fostervann (ungen ble estimert til 3850 g). Mengden vann lå visstnok like over normalen, så de virket ikke veldig bekymret for det. To dager over termin kom en baby på 3345 g, frisk som en fisk! I svært sjeldne tilfeller kan mye fostervann bety sykdom hos barnet, men prøv å ikke bekymre deg for det! Vet det er lettere sagt enn gjort altså.. Jeg spurte jordmoren jeg går til nå om hvorfor jeg plutselig fikk så mye vann så sent i svangerskapet, og da svarte hun at det var relativt normalt at morkaken plutselig bestemmer seg for å overprodusere fostervann. Tror ikke man vet helt hvorfor..
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #5 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg vet ikke hva som er normalt men ei venninne hadde en ekstrem mengde med fostervann, det så ut som at hun var høygravid med tvillinger lenge før hun var høygravid. Når vannet gikk så fylte det hele gulvet på det føderommet, og jeg tuller ikke. I det tilfeller hadde barnet en kromosomfeil men det ble tidlig oppdaget så trur ikke at du skal bekymre deg for det siden du har hatt flere ultralyd. Du hadde blitt henvist videre om de mistenkte en kromosomfeil. Dessuten er du innenfor normalen, det var absolutt ikke venninna mi.Anonymous poster hash: 184fd...f06
Bestee Skrevet 10. oktober 2013 #6 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg har hatt mye fostervann med begge mine barn. Ble utredet for svangerskapsdiabetes, men hadde ikke det. De sa bare at store barn (som mine ble estimert til å være) "krever" mer vann. Ellers fikk jeg også diffuse svar. En ulempe med mye vann er at ungen har god plass og kan ha større tendens til å ligge ustabilt/feil. Begge mine lå i tverr/seteleie. Så lenge du er innenfor normalen skal du ikke tenke mer på det. Dette har jeg faktisk lurt på.. Babyen min festet seg aldri, lå skjevt og høyt oppe gjennom hele fødselen. Har tenkt tanken på at hun kan hatt for stor plass og for mye å flyte i liksom, så da er det kanskje noe i det. Kan jo godt hende det hadde blitt slik uansett selvfølgelig, men det vet man jo aldri..
Bestee Skrevet 10. oktober 2013 #7 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg vet ikke hva som er normalt men ei venninne hadde en ekstrem mengde med fostervann, det så ut som at hun var høygravid med tvillinger lenge før hun var høygravid. Når vannet gikk så fylte det hele gulvet på det føderommet, og jeg tuller ikke. I det tilfeller hadde barnet en kromosomfeil men det ble tidlig oppdaget så trur ikke at du skal bekymre deg for det siden du har hatt flere ultralyd. Du hadde blitt henvist videre om de mistenkte en kromosomfeil. Dessuten er du innenfor normalen, det var absolutt ikke venninna mi.Anonymous poster hash: 184fd...f06 Vannet mitt gikk i fosser gjennom hele fødselen. Tipper jordmor var rimelig lei av å skifte bind og nettingtruse på meg hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #8 Skrevet 10. oktober 2013 Vannet mitt gikk i fosser gjennom hele fødselen. Tipper jordmor var rimelig lei av å skifte bind og nettingtruse på meg hele tiden. Hehe. Hos venninna mi kom alt ut på en gang og barnefaren kom inn på rommet rett etterpå og han ble bare stående å gape, så jo ut som en vannlekasje i rommet Symfysemålet hennes var ekstemt høyt regner jeg med.Anonymous poster hash: 184fd...f06
Stinelin Skrevet 10. oktober 2013 #9 Skrevet 10. oktober 2013 Dette har jeg faktisk lurt på.. Babyen min festet seg aldri, lå skjevt og høyt oppe gjennom hele fødselen. Har tenkt tanken på at hun kan hatt for stor plass og for mye å flyte i liksom, så da er det kanskje noe i det. Kan jo godt hende det hadde blitt slik uansett selvfølgelig, men det vet man jo aldri.. Mine har ihvertfall bare "svømt rundt" og hatt veldig god plass. Sikkert fint for dem, men veldig ubehagelig for meg.
Bestee Skrevet 10. oktober 2013 #10 Skrevet 10. oktober 2013 Hehe. Hos venninna mi kom alt ut på en gang og barnefaren kom inn på rommet rett etterpå og han ble bare stående å gape, så jo ut som en vannlekasje i rommet Symfysemålet hennes var ekstemt høyt regner jeg med.Anonymous poster hash: 184fd...f06 Huff, får håpe ingen stod i veien for det fossefallet da det kom..
Silfen Skrevet 10. oktober 2013 #11 Skrevet 10. oktober 2013 Har hatt masse fostervann. 1/3 av de som har for mye, altså utenfor normalen, er det ingen årsak til det. Tester for diabetes er vanlig.
Bestee Skrevet 10. oktober 2013 #12 Skrevet 10. oktober 2013 Har hatt masse fostervann. 1/3 av de som har for mye, altså utenfor normalen, er det ingen årsak til det. Tester for diabetes er vanlig. Tror nok det er rutinen ved for mye vann ja. Jeg ble i hvert fall testet for sv.diabetes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå