Gå til innhold

Sambo mistet jobben, trenger råd ang foreldrepenger og permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer mistet jobben og jeg er 5 mnd+ gravid.

Det som jeg frykter er at han muligens ikke får mulighet til å ta permisjon når jeg er ferdig hvis han har ny jobb. Han må begynne søke på nye jobber nå. Oppgir han da at vi venter barn? Hvordan vil ny arbeidsgiver reagere på en eventuell permisjon?

Når baby 8/10 mnd gammel syntes jeg det er for tidlig å inn i barnehage/dagmamma.

Hvordan kan jeg på best mulig måte klare å være hjemme 1 år økonomisk?

Hva lønner seg å velge av 80% eller 100% foreldre penger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han trenger vel ikke å oppgi at han venter barn.

Så lenge han har hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av 10 måneder før han går ut i permisjon, har han rett på foreldrepenger og permisjon.

Skal du være hjemme i 1 år må du rett og slett spare.

Det lønner seg stort sett å velge 100% utbetaling og heller ta ulønnet permisjon, dette er fordi totalutbetalingen er større ved 100% enn 80%

Anonymous poster hash: a57dd...3a4
  • Liker 1
Skrevet

Han bør ikke selv tilby informasjon om svangerskap. Arbeidsgiver har vel ikke lov å spørre menn heller? Så satser du på at han får seg ny jobb ganske raskt.

• Liker 1
Skrevet

Så hvis han da er heldig og får jobb nå. Når forteller han om permisjonen?

Jeg vet ikke om det blir en stilling gjennom bemannings byrå eller utenom.

Så i verste tilfelle bør jeg ta 100% utbetaling. Jeg kan også ta "ferie" å få utbetalt ferie penger for å få ukene til å gå?

Skrevet

Han må informere arbeidsgiver 3 mnd før hans perm starter. Ferie kan fu ta ja, om arbeidgiver forskutterer dine foreldrepenger. Om jeg ikke tar feil får man ikke feriepenger av foreldrepengene når nav betaler.

Anbefaler han å få seg jobb via seg selv og ikke bemanningsbyrå, men jeg har bare dårlig erfaring med bemanningsbyrå, andre jeg kjenner og.men det kommer og litt an på om man har en bra utdannelse.

Anonymous poster hash: f8d01...b66

Skrevet

Du kan jo ta hans del av permisjonen om han ikke får tatt den?

Anonymous poster hash: b3941...1d1

Skrevet

Om du har fleksibel arbeidsgiver og arbeidsoppgaver som passer så kan høre om muligheten til å jobbe gradert dersom han i verste fall ikke får jobb. Om du jobber 50% fra barnet er ett par mnd så får du strukket permisjonen til dobbel lengde de mnd du jobber. Han kan da søke jobb 50%. Noen jobber dette er mulig å få til.

Jeg jobbet 40% (korte dager) fra baby var 2mnd pga at stillingen min ikke fylles når jeg er i permisjon og det er da bedre for arbeidsgiver at jeg jobber gradert og holder "fortet". Hos oss så tok pappa da gradert fedrepermisjon.

Anonymous poster hash: 6d210...501

• Liker 1
Skrevet

Ja han forsøker få jobb uten bemannings byrå. Men de siste årene har vist seg å være veldig vanskelig for han å finne jobb. Så noe er bedre en ingenting.

Trodde ikke jeg kunne overta hans del? Går han hjemme arbeidsledig er det vel ikke noe problem

Feriepenger har jeg opparbeidet meg til neste år. Problemet blir vell året etter da det nesten ikke er noe feriepenger fra foreldrepengene.

Skrevet

Du kan overta fedrekvoten hvis far ikke har rett på permisjon.

Anonymous poster hash: a57dd...3a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...