Gå til innhold

Er det verdt å bli medlem i Mensa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg fått svar på testen jeg tok hos Mensa for ca. to uker siden, og det viser seg at jeg kvalifiserer til medlemskap. Er det noen som er Mensa medlem? Er det verdt det?

Anonymous poster hash: 5769b...bcb
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest JakeGreen
Skrevet

Om du er så intelligent som det, burde du vel ha forutsetninger for å selv drøfte fordelene og ulempene ved et medlemskap? Hva er kostnadene? Hva innebærer det å være medlem? Er dette noe som eventuelt kan brukes på en CV og gi en fordel i forbindelse med et jobbintervju? Er det noen ulemper forbundet med å være medlem? Kanskje kan det å være en del av noe og en organisasjon være berikende for livet ditt?

Jeg ble faktisk headhuntet av Mensa for en stund tilbake, men valgte å si nei av personlige årsaker.

:)

• Liker 5
Skrevet

Joda.. jeg er også intelligent nok til å vite at det mest sannsynlig er noen som er både smartere og flinkere til å drøfte akkurat dette på KG :) Jeg er naturligvis ute etter personlige erfaringer :)

• Liker 19
Skrevet (endret)

Jeg meldte meg inn da jeg fikk svar på testen (fikk skrive oss på liste allerede da vi fikk det foreløpige svaret i testlokalet, dette er mange år siden), men jeg så aldri noen grunn til å betale medlemsavgiften, så ble derfor meldt ut etter en stund. Husker ikke hvor mye det kostet jeg, sikkert noen hundrelapper i året. Fordeler ved å være medlem er vel kanskje at man kan delta på ulike medlemsmøter hvis man skulle ha interesse for sånt, her i byen har/hadde de i hvert fall spillkvelder, og gjorde andre sosiale ting (jeg var aldri med). Den morsomste "fordelen" var at jeg sto på mailinglista, og kunne følge med på den underholdende lederdebatten (to ekstremt intelligente mennesker som drev med skikkelig barnslig drittkasting) de drev med på den tiden. ;)

Jeg har aldri vurdert å nevne på jobbintervju at jeg har veldig høy intelligens, ser ikke for meg at det kan gi meg noen fordeler i forhold til å få jobb på noen som helst måte.

Endret av Alice i Eventyrland
Gjest Arbeider
Skrevet (endret)

Du kan jo sende mail til lokallaget ditt og spørre om hva som skjer. Å bare være medlem, men ikke aktiv tror jeg ikke gir så mye.

Endret av Arbeider
Skrevet

Om du er så intelligent som det, burde du vel ha forutsetninger for å selv drøfte fordelene og ulempene ved et medlemskap? Hva er kostnadene? Hva innebærer det å være medlem? Er dette noe som eventuelt kan brukes på en CV og gi en fordel i forbindelse med et jobbintervju? Er det noen ulemper forbundet med å være medlem? Kanskje kan det å være en del av noe og en organisasjon være berikende for livet ditt?

Jeg ble faktisk headhuntet av Mensa for en stund tilbake, men valgte å si nei av personlige årsaker.

:hoho: Ja, særlig!

Anonymous poster hash: 35bd3...da5

• Liker 33
Gjest JakeGreen
Skrevet

:hoho: Ja, særlig!

Anonymous poster hash: 35bd3...da5

Hvorfor skulle det være usannsynlig?

Jeg kan med glede poste papirene som beviser det, men føler det blir en liten avsporing i forhold til hva tråden handler om.

Skrevet

Jeg er Mensa-medlem.

Anbefaler å melde deg inn. 400 kr. i året i Oslo, men et stykke utpå høsten pleier de å si at du kan betale nå og få resten av året samt hele neste år for 400 kr. Vet ikke om det har skjedd ennå i høst, men det kommer nok. Bare et lite tips om budsjettet skulle være stramt.

Du får et medlemsblad en del ganger i året, muligheten til å delta på landstreff, tilgang til medlemsforum og tilbud om en rekke aktiviteter særlig dersom du bor i Oslo-området. Pubkveld hver uke, noen spillkvelder, noen foredrag og en del annet. I det siste har de faktisk drevet en del med klatring. Jeg er lite aktiv, men jeg har fått meg noen veldig gode venner jeg har mye til felles med. Det har vært vel verdt pengene, for å si det sånn.

Når det gjelder jobb vil det iblant bare virke skrytete, men i noen sammenhenger kan det også være positivt. Jeg anbefaler deg å påta deg et verv dersom du vil bruke det i jobbsammenheng, selv hvis det er et veldig lite verv. Man skriver ikke "er medlem i Mensa" i en CV, men et tillitsverv kan ofte føres opp uten at det er noe rart i det.

Ellers har Alice i eventyrland helt rett i at det iblant er underholdende å følge kjeklingen på nett. I virkeligheten er det fred og fordragelighet, men på forum og Facebook kan det bli opphetet mellom enkelte gjengangere. Folk er veldig oppegående, men mange har aldri møtt skikkelig motstand i "saklig uenighet". Veldig mange flotte folk, men også noen ufrivillig komiske karakterer. Som andre steder, det blir bare enda morsommere av folk du forventer at hever seg over sånt.

Velkommen inn til oss om du melder deg inn :)

Anonymous poster hash: 131b1...0b1
  • Liker 7
Skrevet

Hvorfor skulle det være usannsynlig?

Jeg kan med glede poste papirene som beviser det, men føler det blir en liten avsporing i forhold til hva tråden handler om.

Gjør det.

Anonymous poster hash: cc590...37a

• Liker 10
Gjest Euforia
Skrevet

Jeg er Mensa-medlem.

Anbefaler å melde deg inn. 400 kr. i året i Oslo, men et stykke utpå høsten pleier de å si at du kan betale nå og få resten av året samt hele neste år for 400 kr. Vet ikke om det har skjedd ennå i høst, men det kommer nok. Bare et lite tips om budsjettet skulle være stramt.

Du får et medlemsblad en del ganger i året, muligheten til å delta på landstreff, tilgang til medlemsforum og tilbud om en rekke aktiviteter særlig dersom du bor i Oslo-området. Pubkveld hver uke, noen spillkvelder, noen foredrag og en del annet. I det siste har de faktisk drevet en del med klatring. Jeg er lite aktiv, men jeg har fått meg noen veldig gode venner jeg har mye til felles med. Det har vært vel verdt pengene, for å si det sånn.

Hvilken aldersgruppe er det snakk om? Vil jeg som ung student få lite ut av disse møtene?

Skrevet

Hvilken aldersgruppe er det snakk om? Vil jeg som ung student få lite ut av disse møtene?

Jeg er selv student tidlig i 20-årene. Det er noen av oss. De fleste er rundt 30. Noen er i 40-årene, men det er stort sett aldersgruppen 26-35, tenker jeg.

Selv deltar jeg ikke all verden lenger, men jeg har altså fått meg noen gode venner gjennom Mensa.

Skrevet

Headhuntet faktisk, du er klar over at "mensa" ikke headhunter medlemmer?

Og ja, du kan gjerne poste "beviset" ditt.

(Forøvrig trenger du ikke å være noe geni for å bli medlem av Mensa.)

Anonymous poster hash: 4ff1e...b0d

• Liker 11
Skrevet

Skeptisk til foreninger som skal vise at man er så innmari intelligent. Har møtt noen såkalte innmari intelligente folk og de er dumme som brød. :P

Anonymous poster hash: 93db2...999

• Liker 1
Skrevet

Har inntrykk av at den eneste grunnen til at folk vil være medlem er for å kunne skryte på seg at de er medlem.

• Liker 7
Gjest JakeGreen
Skrevet

(Forøvrig trenger du ikke å være noe geni for å bli medlem av Mensa.)

Anonymous poster hash: 4ff1e...b0d

Jeg er klar over det.

Skrevet

Skeptisk til foreninger som skal vise at man er så innmari intelligent. Har møtt noen såkalte innmari intelligente folk og de er dumme som brød. :P

Anonymous poster hash: 93db2...999

Det har jeg og. Kjenner et par selvoppnevnte glupinger, som er totalt på jordet på mer enn en måte. De tilbringer alle dager hjemme, er uføretrygdede og nesten venneløse, og de har rotet det til økonomisk opptil flere ganger. Deres meninger er preget av både naivitet og arroganse, m.m.

Tja, jeg kan vel ikke kalle alt dette spesielt intelligent akkurat....

Anonymous poster hash: b32f9...f37

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk til de av dere som har tatt dere tid til å skrive gode svar :-)

• Liker 1
Skrevet

Var medlem for noen år siden, fant ikke mye spennende i medlemsbladene deres og gikk bare på ett møte - husker de diskuterte astronomi i 2-3 timer og bananer i omtrent en time. Deretter ble jeg forsøkt sjekket opp av en jevnaldrende fyr som etter 5 minutter begynte å legge ut om hvor mange barn han ville ha, hva slags bil han skulle kjøpe for å få plass til dem, etc... Mulig folka var smarte, men underholdende var de iallefall ikke.

Fristet aldri å gå tilbake. Betalte ikke medlemskap utover det første året.

Anonymous poster hash: 755aa...4ec
  • Liker 3
Skrevet

Hvordan blir man medlem? Avholdes det "eksamener" eller holder det å ta tester på nett?

Anonymous poster hash: afbb2...ea4
Gjest Malanthor
Skrevet

Nope ikke verdt det imo. :)

Men by all means, de er vel ikke noe verre enn andre organisasjoner man kan være medlem av.

Du må møte opp for og ta eksamen, ihvertfall pleide det og være sånn. Hadde vært for dumt hvis du kunne gjøre det hjemme fra, da kunne jo hvem som helst egentlig tatt den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...