Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen bekjente ble nettopp fosterforeldre til ei nyfødt lita jente. De fikk visstnok telefon i går om at fødselen var i gang og at de kunne komme på sykehuset. Som venn er jeg veldig glad på deres vegne, da de sårt har ønsket seg barn i mange år, men som mamma så føler jeg en helt ubeskrivelig sorg for denne mammaen som har blitt fratatt babyen sin!

Og nå sitter jeg her og lurer... Hva skal egentlig til for å miste barnet sitt rett etter fødsel? Det var visstnok ikke pga narkotika, men hun var uegnet som mor. Hva kan gjøre at barnevernet kan gå inn så fort, uten å i det hele tatt gi henne en sjanse?

Anonymous poster hash: 2df19...0d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være mye forskjellig. Det kan være hun ikke er helt som oss andre, hvis du skjønner hva jeg mener? Eller, hun kan ha fått barn før som BV tatt fra henne pga manglende omsorgsevne. Hun kan være innlagt på psyk eller sitte i fengsel.

Anonymous poster hash: 69071...1bd
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner til ett sånt tilfelle. Moren var psykisk utviklingshemmet, og fikk barn flere ganger med ulike fedre, som hun under ingen omstendighet var i stand til å ta seg av. Barna havnet i fosterhjem, og da tredjemann ble født ble barnet gitt direkte til fosterforeldrene som allerede hadde de to eldste. Jeg vet ikke noe om hvor lenge hun eventuelt fikk beholde de eldste. Det er jo fryktelig trist, men noen mennesker er ikke skikket til å ta seg av barn - og greier heller ikke å sørge for at de ikke gjør det.

Anonymous poster hash: bb147...f6f
Skrevet

Det kan som de andre skriver være flere forskjellige årsaker, men det er alltid veldig alvorlige tilfeller når ungen blir fratatt mor allerede ved fødsel. Da ser man det som så skadelig for barnet å være hos mor at man fjerner det før mor får muligheten til å "ødelegge". Det kan være psykisk utviklingshemmede, at mor er fratatt flere barn tidligere, at mor lever i et særdeles voldelig og usunt forhold med en annen mann, at mor hverken har bolig, økonomi, sosialt nettverk og i tillegg mangler flere andre evner for å ta vare på barnet, at mor er straffedømt for alvorlige forhold, at mor er alvorlig psykisk syk osv...

Kan med andre ord være veldig mange årsaker, ofte sammensatte.

Anonymous poster hash: ba7fc...d12
Skrevet

Husk at de er fosterforeldre så det er ikke sikkert at babyen får bo der i mange år fremover.

Jeg vet om de som har ruset seg i svangerskapet og ikke mistet babyen ved fødsel. Jeg har jobbet i sosialtjenesten og det er sosialtjenesten som får gravide som ruser seg tvangsinnlagt, eller det var sånn, jeg vet ikke hvordan NAV gjør det. De ble tvangsinnlagt men så fort babyen var født fikk de dra hjem med babyen. I et tilfelle fødte mora samme dag som hun skulle bli tvangsinnlagt, noen uker før termin. Barnevernet dro på sykehuset, det ble tatt blodprøve av babyen, mye cannabis i blodet. Allikevel dro barnevernet der i fra uten babyen og mora har barnet ennå.

Så enten er det veldig strengt eller så gjorde de en dårlig jobb i min kommune, jeg mener at babyen burde bli tatt. Begge foreldrene er rusmisbrukere, noe alle vet i den lille kommunen. Mora hadde også fortalt oss i sosialtjenesten at samboer banker henne, noe vi videreformidlet til bv.

Anonymous poster hash: daa03...59a

Skrevet

Og nå sitter jeg her og lurer... Hva skal egentlig til for å miste barnet sitt rett etter fødsel? Det var visstnok ikke pga narkotika, men hun var uegnet som mor. Hva kan gjøre at barnevernet kan gå inn så fort, uten å i det hele tatt gi henne en sjanse?

Anonymous poster hash: 2df19...0d7

Det er vel egentlig flere ting som skal til?

Kanskje hun var under 16 år? Ikke ville ha barnet selv? Ble barnet til under en voldtekt? Har hun alvorlige psykiske lidelser som gjør at hun i perioder ikke kan ta vare på seg selv engang? Har hun fysiske funksjonshemninger som gjør det umulig? Narkotika nevnet du jo selv at det ikke var. Kanskje hun var blind? At hun skal i fengsel og sone for noe snart? Nei, aner ikke. Men nok av grunner finnes det iallfall.

Anonymous poster hash: b646a...dac

• Liker 1
Skrevet

Husk at de er fosterforeldre så det er ikke sikkert at babyen får bo der i mange år fremover. Anonymous poster hash: daa03...59a

Når det er snakk om babyer så blir de ofte plassert permanent, dvs at det er meningen at de skal vokse opp i fosterhjemmet. Noen garanti har man selvfølgelig aldri, men det er MYE mer vanlig enn at babyen blir flyttet hjem til biologiske foreldre.

Anonymous poster hash: b3a95...391

Skrevet

Blind? Seriøst? Hvem i dagens samfunn blir tatt fra barna grunnet noe sånt? Hallo!

• Liker 23
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Alice i Eventyrland, mod

Skrevet

Min yngre søster er lettere psykisk utviklingshemmet og ønsker seg sterkt barn senere. Min mor har spurt noen som har med henne å gjøre om hun eventuelt kan få barn senere eller om det da vil bli fratatt. Da svarte de at alle tilfeller blir evaluert individuelt. Så vet jo ikke helt...

Skrevet

Det er nok et eller annet med mor som gjør at hun ikke evner å ta seg av et barn. Jeg får helt vondt i magen bare av å tenke på å bli fratatt en nyfødt baby, men samtidig: tenk så mye bedre for et barn å få skikkelige foreldre helt fra starten, i stedet for å leve i årevis med omsorgssvikt før barnevernet griper inn. Dette barnet har alle muligheter til å klare seg ganske bra nå. Og det skal ordentlige grunner til før de får lov til å frata barn ved fødselen, så jeg tviler på det bare er en tullegrunn.

Skrevet

Eller mor kan selv ha vært fosterbarn hele sitt liv, barnefaren kan være en barnevernet mener er uønsket.

Og om mor da er under 18 er det lett for barnevernet å la fedrenes synder nedkalles over henne å ta fra henne barnet.

Tro ikke at alle barn som tas av barnevernet får det bedre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner ei som ble fratatt et barn et par timer etter fødselen. Hun hadde to fra før, de er også tatt. For meg er det et stort mysterium, jeg kjente henne godt og hun drakk ikke, aldri dop, eller noe. Drev med sport. Men hun flyttet til et lite sted langt unna med barnefaren. Og da det skar seg mellom dem, begynte alt å rakne. Han anklaget henne for det ene etter det andre. Hører med til historien at han hadde en bakgrunn innen rus og psykiatri..... De er ikke sammen lenger, men på det lille stedet hun bor, har hun blitt forhåndsdømt av alle pga at hun var sammen med den mannen. Og han lager kvalm hele tiden, ringer barnevernet, helt til de kom og tok de to store barna, og nå også den lille.

Jeg kjenner sikkert ikke alle sidene av saken, men ut ifra den personen hun var, som jeg kjente da hun bodde her i byen, er jeg MEGET sjokkert og kjempe lei meg på hennes vegner. Hun har gått til sak mot barnevernet, og kjemper med nebb og klør for å få barna tilbake. Men det er en lang og strevsom kamp.

Hun har forresten ikke fått noe hjelp av barnevernet, ingen som har kommet med noen tiltak før de tok barna. Tipper at hun hadde fått mer hjelp av barnevernet i en større by. Ute på landet er det tilfeldig, hvem som er kompis med hvem, etc.

Anonymous poster hash: 25719...617
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ei som fikk fratatt to barn rett etter fødselen. Hun har fire barn fra før av, alle med forskjellige fedre og fra forskjellige deler av landet. Første barnet ble fratatt når ungen var fire år (og er i dag 11 år), så flyttet hun til et nytt sted og fant en ny mann hun ble gravid med osv. Hun er veldig glad i babyer, men med en gang de ble så store at barna fikk egne meninger og plutselig ble små individer takler hun det ikke. Hun hadde også alvorlig spiseforstyrrelse, og sultet/slanket også ungene sine. Hun får ikke møte noen av barna sine. Nå er hun gravid igjen..

Anonymous poster hash: cb423...f51
Gjest Riskjeks
Skrevet

Blind? Seriøst? Hvem i dagens samfunn blir tatt fra barna grunnet noe sånt? Hallo!

Tror ikke noen blir fratatt barna sine pga det, men jeg har hørt at blinde foreldre kan bli sjekket om hvorvidt de klarer å ta seg av et barn. Kjenner også til (som i konkrete tilfeller jeg vet om) personer med epilepsi som har fått bekymringsmeldinger på seg som har blitt til barnevernssak. Helt sykt. Ble heldigvis ikke til noe.

Skrevet

Bv har allerede fulgt med graviditeten og det er ikke ubegrunnet at de går inn å tar et barn ved fødselen. Da er det ting ved foreldrene eller mor son er veldig bekymringsverdig.

Anonymous poster hash: 3e74a...eeb

Skrevet

Jeg kjenner ei som ble fratatt et barn et par timer etter fødselen. Hun hadde to fra før, de er også tatt. For meg er det et stort mysterium, jeg kjente henne godt og hun drakk ikke, aldri dop, eller noe. Drev med sport. Men hun flyttet til et lite sted langt unna med barnefaren. Og da det skar seg mellom dem, begynte alt å rakne. Han anklaget henne for det ene etter det andre. Hører med til historien at han hadde en bakgrunn innen rus og psykiatri..... De er ikke sammen lenger, men på det lille stedet hun bor, har hun blitt forhåndsdømt av alle pga at hun var sammen med den mannen. Og han lager kvalm hele tiden, ringer barnevernet, helt til de kom og tok de to store barna, og nå også den lille.

Jeg kjenner sikkert ikke alle sidene av saken, men ut ifra den personen hun var, som jeg kjente da hun bodde her i byen, er jeg MEGET sjokkert og kjempe lei meg på hennes vegner. Hun har gått til sak mot barnevernet, og kjemper med nebb og klør for å få barna tilbake. Men det er en lang og strevsom kamp.

Hun har forresten ikke fått noe hjelp av barnevernet, ingen som har kommet med noen tiltak før de tok barna. Tipper at hun hadde fått mer hjelp av barnevernet i en større by. Ute på landet er det tilfeldig, hvem som er kompis med hvem, etc.

Anonymous poster hash: 25719...617

Fylkesnemda vil ikke godkjenne en flytting uten forutgående tiltak pga barnevernloven, så selv om du ikke har informasjon om dette, har nok mor fått prøve forskjellige tiltak før barna ble flyttet.

Anonymous poster hash: 9c10f...d84

• Liker 2
Skrevet

Det er nok veldig gode grunner. I min jobb har jeg møtt endel der jeg ikke fatter hvorfor de får beholde ungene sine...

Anonymous poster hash: b206f...776

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...