AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #1 Skrevet 10. oktober 2013 Hvorfor er det slik at trønderne er de i Norge som er best i idretter som fotball og ski? Hvorfor er det trøndere eller trønderske lag som dominerer? Er det noe med folkene, med mentaliteten, noe med kroppslige ferdigheter eller noe helt annet? Tilfeldigheter? Anonymous poster hash: e87b7...6b7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #2 Skrevet 11. oktober 2013 Er ikke vi bergensere best ? ? ? ! ! ! Trodde vi var best på alt.... ikke bare boksing Anonymous poster hash: 41a4e...801
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #3 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg har også registrert at det er mange som kommer fra midt-norge innen toppidrett, da særlig innenfor skisporten. Jeg tror det er en spesiell mentalitet eller kultur i denne delen av befolkningen som er årsaken. I tillegg så har de jo mye natur rundt seg, noe som gjør det tilgjengelig å gå på ski. Jeg har slektninger fra den kanten, og i feriene da vi møttes, husker jeg det evige maset om å gå på ski hver jævla dag. De elsket å gå fort på ski, jeg haaatet det. På den kanten av landet, og det er vanlig at nesten alle er med i en eller annen idrettsforening. Enten er du med, eller så er du helt ute, liksom. Alle er med på alt. Tror det kan være veldig vanskelig å skille seg ut i slike bygder... Anonymous poster hash: 4e449...6aa
Supraspinatus Skrevet 11. oktober 2013 #4 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg tror ikke du har helt rett. I snitt tror ikke jeg det er flere fra trøndelag enn østlendinger. Det er trossalt flere østlendinger. Når det gjelder spesifikke idretter så er det ikke så rart det er få fra Bergen, eller Stavanger som er gode i langrenn. Det er rett og slett ikke snø nok der. Og når det gjelder fotball kan jo man heller se på klubbenes økonomi og sammenligne med hvor mange lokale spillere de har. For å skape en god idrettsutøver så trenger man i hovedsak to ting. Gode gener og et godt utviklingsmiljø. Det siste er helt vesentlig for å skape alle toppidrettsutøvere, det første er får skape de beste toppidrettsutøverne. Så lenge toppidrett drives slik det gjør i Norge så er det vanskelig å hevde seg i andre idretter utenom de største. Såfremt man ikke har eksepsjonelt gode forutsetninger da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå