AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #1 Skrevet 10. oktober 2013 Eller er vi i ferd med å få amerikanske tilstander hvor vi sier at barna er flinke til ALT - selv om det ikke finnes snev av sannhet i det? Jeg har et barn i 3. klasse. Når leksene blir levert inn skal man krysse av i et skjema, sammen med barnet, hva det kan godt og hva det bør øve mer på. Noe jeg synes er helt greit. Var nettopp i foreldremøte. Der var det flere av foreldrene som pintes ved å måtte krysse av for at barnet måtte øve mer, og hadde sluttet med dette i redsel for å såre barnet. Virkelig? Har det blitt slik at man skal lære barna at de er enere i alt, og at vi ikke kan fortelle dem på en skånsom måte at "her må du nok øve mer"? Er jeg en kynisk og kald mor som ikke plages av å fortelle barnet dette? Anonymous poster hash: 09834...c42 3
Gjest Vampen Skrevet 10. oktober 2013 #2 Skrevet 10. oktober 2013 Nei, du er ikke kynisk. At man må jobbe mer med noe handler vel så mye om selvinnsikt og læring, som kritikk. Hvorfor skal de i det hele tatt gå på skolen om de kan alt? Du gjør barnet ditt en tjeneste ved at å signalisere at det finnes ting det må jobbe mer med, og at det er greit. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #3 Skrevet 10. oktober 2013 Nei, du er en god mor. Foreldrene mine var som deg, de fortalte meg ganske enkelt at jeg måtte nok jobbe litt mer uten å lage noe nummer ut av det. Det er jo ikke som at du skriker til ungen at de ikke er gode nok eller at de må være perfekte! Anonymous poster hash: 4abc2...2b5
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 10. oktober 2013 #4 Skrevet 10. oktober 2013 Leste ein gong ein artikkel på Fomlab, skreve av Jesper Juul. Han meinte at ungar som er vaksen opp med overdreven rosing gjorde dei dårleg utrusta til det verkelege livet. "Men ingen seier eg er søt/snill/flink. Kanskje eg ikkje er det?" Også kan dei ende opp med sosial angst og dårleg sjølvtillit. Du skal gje borna dine konstruktiv kritikk. Du er dermed ei god mor.
Wolfmoon Skrevet 10. oktober 2013 #5 Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Etter å ha tilbrakt en helg med en jente som pga diverse har blitt rost opp i skyene for absolutt alt hun gjør og har gjort de siste 5 åra, så må jeg si at konstruktiv kritikk er bra. Makan til irriterende samtalepartner skal man lete lenge etter. Man kan dessuten være flink i noe, uten å være utlært, noe mange ser ut til å glemme. Endret 10. oktober 2013 av Wolfmoon 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #6 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg synes du er helt rimelig og fornuftig. Det er jo også stor forskjell på å kritisere barnet for å ikke være flink nok i noe selv om det gjør sitt beste, og å få fram at dette hadde du klart bedre hvis du øvde og arbeidet med det. Noe av det viktigste man kan lære i løpet av skoletiden er å ta selve arbeidet alvorlig. Anonymous poster hash: 0ed86...f44
minister-mio Skrevet 10. oktober 2013 #7 Skrevet 10. oktober 2013 Barn av foreldre som pines av slikt har ofte ikke lært å takle konstuktiv kritikk. Det er litt sånn som foreldre som taper med vilje i kortspill hver eneste gang så barna skal vinne. De får aldri sjansen til å lære å tape og kommer til å takle å tape dårlig.
Lionshade Skrevet 10. oktober 2013 #8 Skrevet 10. oktober 2013 Eller er vi i ferd med å få amerikanske tilstander hvor vi sier at barna er flinke til ALT - selv om det ikke finnes snev av sannhet i det? Jeg har et barn i 3. klasse. Når leksene blir levert inn skal man krysse av i et skjema, sammen med barnet, hva det kan godt og hva det bør øve mer på. Noe jeg synes er helt greit. Var nettopp i foreldremøte. Der var det flere av foreldrene som pintes ved å måtte krysse av for at barnet måtte øve mer, og hadde sluttet med dette i redsel for å såre barnet. Virkelig? Har det blitt slik at man skal lære barna at de er enere i alt, og at vi ikke kan fortelle dem på en skånsom måte at "her må du nok øve mer"? Er jeg en kynisk og kald mor som ikke plages av å fortelle barnet dette? Anonymous poster hash: 09834...c42 Nei, jeg synes du er en god mor som lærer barnet selvinnsikt og også sørger for at det lærer mer . Man blir ikke bedre i ting hvis man ikke øver, og det er viktig å lære barnet. Jeg synes det er trist hvis man som forelder føler at man må rose barnet alt barnet gjør opp i skyene, istedenfor å fortelle det at dette var bra, men det må vi øve litt mer på for det kan du ikke helt ennå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå