AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #1 Skrevet 10. oktober 2013 Er det noen som vet hvor lang avstand det er mulig å ha til fastlegen? Om det finnes noen regler for det? Fastlegen min har flyttet 10 mil unna der jeg bor. Så jeg lurer på om jeg kan fortsette å ha han?Anonymous poster hash: 39893...8bc
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #2 Skrevet 10. oktober 2013 Ikke det jeg vet, tror det hadde blitt lite gjennomførbart i f.eks store deler av Nord-Norge. Som hovedregel tror jeg legen skal være i samme kommune? Men vet om småkommuner i Troms hvor flere kommuner deler et legekontor. Anonymous poster hash: c684e...824
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #3 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg har 3 timer å reise til fastlegen. Selvsagt kan du ha fastlegen 10 mil unna. Du kan ha han 60 mil unna om du ønsker det. Jeg bytter ikke fordi jeg har en helt OK fastlege og vil ikke ha en dårlig en. Anonymous poster hash: 8d8b7...b9a 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #4 Skrevet 10. oktober 2013 Ikke det jeg vet, tror det hadde blitt lite gjennomførbart i f.eks store deler av Nord-Norge. Som hovedregel tror jeg legen skal være i samme kommune? Men vet om småkommuner i Troms hvor flere kommuner deler et legekontor. Anonymous poster hash: c684e...824 Nei, men trenger ikke å ha det i samme kommune. Man kan ha den fastlegen man ønsker uansett hvor i landet man bor. Om man trenger hjelp fort og man ikke kan dra til fastlegen, så kan man oppsøke legevakta i den kommunen man er i. Anonymous poster hash: 8d8b7...b9a 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #5 Skrevet 10. oktober 2013 Nei, men trenger ikke å ha det i samme kommune. Man kan ha den fastlegen man ønsker uansett hvor i landet man bor. Om man trenger hjelp fort og man ikke kan dra til fastlegen, så kan man oppsøke legevakta i den kommunen man er i. Anonymous poster hash: 8d8b7...b9a Det er sant, men nå tenkte jeg ikke på hvor folk selv kan velge å ha fastlege - det blir noe annet. Spørsmålet er jo hvor langt unna bostedet en kan få tildelt fastlege. Anonymous poster hash: c684e...824
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #6 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg valgte å beholde fastlegen min da jeg flyttet. Ikke noe problem med det. Jeg bor 6 mil unna og i et annet fylke.Anonymous poster hash: d9abb...478 1
Gjest Eurodice Skrevet 10. oktober 2013 #7 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg har 3 timer å reise til fastlegen. Selvsagt kan du ha fastlegen 10 mil unna. Du kan ha han 60 mil unna om du ønsker det. Jeg bytter ikke fordi jeg har en helt OK fastlege og vil ikke ha en dårlig en. Anonymous poster hash: 8d8b7...b9a Det finnes ganske sikkert mange andre bra leger som er like gode som fastlegen du har nå.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #8 Skrevet 11. oktober 2013 Det er ikke så lett å finne en man stoler på, og man har god kjemi med. Ts Det finnes ganske sikkert mange andre bra leger som er like gode som fastlegen du har nå. Anonymous poster hash: 39893...8bc
Rosa Sitron Skrevet 11. oktober 2013 #9 Skrevet 11. oktober 2013 Det er sant, men nå tenkte jeg ikke på hvor folk selv kan velge å ha fastlege - det blir noe annet. Spørsmålet er jo hvor langt unna bostedet en kan få tildelt fastlege. Anonymous poster hash: c684e...824 Nei? Spørsmålet er om man kan beholde fastlegen når han/hun flytter. Er iallfall slik jeg leser HI.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #10 Skrevet 11. oktober 2013 Man blir jo ikke tildelt fastlege, man velger selv. Og man kan velge mellom hvem som helst i hele landet. Anonymous poster hash: f04f3...ce6 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #11 Skrevet 11. oktober 2013 Man blir jo ikke tildelt fastlege, man velger selv. Og man kan velge mellom hvem som helst i hele landet. Anonymous poster hash: f04f3...ce6 Jeg tror mange tror man blir tildelt fastlege siden man ble det i 2001 da fastlegeordnignen ble startet: Men de eneste som blir "tildelt" lege er barn (som får mors (eller fars om far har hovedomsorg)), og asylsøkere med D-nummer. Anonymous poster hash: cc5ee...4d8 1
Rosa Sitron Skrevet 11. oktober 2013 #12 Skrevet 11. oktober 2013 Man blir jo ikke tildelt fastlege, man velger selv. Og man kan velge mellom hvem som helst i hele landet. Anonymous poster hash: f04f3...ce6 jeg ble på et vis tildelt ny fastlege når legen min sluttet. Pasientlistene ble da overført til en ny lege som ble "tildelt" meg. Men vi fikk beskjed i god nok tid til å kunne bytte lege selv om vi ønsket det. Dette i god tid før den nye legen overtok listene.
Rosalie Skrevet 11. oktober 2013 #13 Skrevet 11. oktober 2013 Teoretisk kan du ha fastlege på andre siden av landet, men det er ikke særlig praktisk å ha lang vei til fastlegen. Mitt tips er å bytte til fastlege i kort avstand fra der man bor før man faktisk får bruk for lege raskt. For selv om man kan få time hos lege som ikke er fastlegen, så må man regne med lang ventetid, da de naturlignok prioriterer pasienter på egen liste. Veldig upraktisk å kjøre 10 mil til fastlegen når man er så syk at man knapt kommer seg på toalettet. Og ingen legebesøk = ingen sykemelding, f.eks. 1
Gjest bustyvel Skrevet 11. oktober 2013 #14 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg hadde fastlege 9 timer unna med bil en periode.. Ikke praktisk, men mulig? ja.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #15 Skrevet 11. oktober 2013 Nei, men trenger ikke å ha det i samme kommune. Man kan ha den fastlegen man ønsker uansett hvor i landet man bor. Om man trenger hjelp fort og man ikke kan dra til fastlegen, så kan man oppsøke legevakta i den kommunen man er i. Anonymous poster hash: 8d8b7...b9a En sannhet med modifikasjoner. I teorien ja, men i praksis ber de deg først gå til fastlegen. Legevakten er for akutte tilfeller og det gjelder overalt. Jeg opplevde i fjor å bli relativt akutt syk. Min fastlege er 3 timer fra her jeg har flyttet, og det var et SVARE STREV å få time hos noen av de andre kommunale legene her jeg bor. INGEN ville ta meg i mot. Det ble så ille at jeg tok kontakt med noe pasientordning elelr hva det heter. De sa at det ikke er lov å nekte noen time på et legekontor - men i praksis går dette altså an. De sier at de ikke har time og ferdig med det. På legevakten fikk jeg beskjed om at jeg måtte først til fastlegen fordi deet ikke var aktutt nok. Etter 3 uker med frem og tilbake (min egen fastlege var i tillegg sykemeldt), så ble jeg til slutt lagt inn akutt. Det viste seg å være veldig alvorlig. Joda, jeg har klaget inn saken til fylkeskommunen. Jeg ville bare fortelel min historie og at man ikke nødvendigvis kan forvente å få time hos andre enn fastlegen. Dessverre. Anonymous poster hash: 0ecb7...959
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå