LadyLa Skrevet 10. oktober 2013 #1 Skrevet 10. oktober 2013 HJELP!!!! Nå trenger jeg noen innspill fra dere. Jeg og mannen ble separert i fjor. Barna har bostedsadresse hos far, fordi far ble boende igjen i skolekretsen. Jeg har nå flytt ut av skolekretsen, men avstanden til skolen er ikke mer en 15.minutter i bil. Jeg har i høst søkt Ruter om taxi for barna til barneskolen. Jeg fikk blankt avslag fordi de mente det fantes kollektivtransport tilgjengelig. (De har busskort fra tidligere) Denne ruten er som følger: Til skolen: Buss 06.11, bytte buss 06.20, vente 13 min på neste buss, bytte buss igjen 06.56, ventetid 30.min, ankomme skole 08.05 ... Altså 1.54 minutter. Ruter mener altså at mine barn skal kjøre 2 timer TIL skolen hver dag. (På en distanse som tar 15.min) Hjem igjen er det samme problemet, men her må de forholde seg til 4 forskjellige ruter, da det ikke går samme buss hver dag, eller på samme tider. Også her innebærer det bussbytte hver dag, og busstid på opptil 1,15 timer. Jeg har sendt klage til Ruter, og fått avslag nok en gang, på grunn av at de mener de er innenfor regelverket.. Jeg sender IKKE mine barn på dette kollektivopplegget her, jeg mener rett og slett det er helt urimelig å sende små barn på en slik rute, jeg hadde ikke gjort det med min sønn på ungdomsskolen engang. Hvordan ville dere gått frem her? Jeg trenger alle råd jeg kan få.. Neste søkeinnstans er Fylkesmannen, men jeg trenger virkelig råd og tips på hvordan jeg skal formulere meg nå, slik at de faktisk ser hvor urimelig dette er... Tusen takk for innspill!
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #2 Skrevet 10. oktober 2013 Du må først og fremst finne regelverket som Ruter henviser til og så se om Ruter tar feil, før du begynner å vise til urimelighet osv. Anonymous poster hash: 6777f...da2 2
LadyLa Skrevet 10. oktober 2013 Forfatter #3 Skrevet 10. oktober 2013 Du må først og fremst finne regelverket som Ruter henviser til og så se om Ruter tar feil, før du begynner å vise til urimelighet osv. Anonymous poster hash: 6777f...da2 Har selv snakket med Ruter, hvor de sier at dette er mye tilfeldigheter og skjønn (div tolkninger av reglementet som ikke er tydelig nok). DVS kommer an på saksbehandleren.. Så jeg vil bare der si at det dreier seg om urimelighet...
Millimani Skrevet 10. oktober 2013 #4 Skrevet 10. oktober 2013 Det kan variere fra kommune til kommune, eller fylke til fylke, med ordninger ifht skoleskyss for barn som har to hjem å forholde seg til - hvorav det ene hjemmet ligger utafor skolekretsen hvor barna går på skole. Ruter følger regelverket, og andre må innrette seg etter dette, - sånn er det bare. Mye "firkanta" i regelverk. Finnes kollektivtransport tilgjengelig så er det det man skal benytte seg av, hvis man ikke skal kjøre selv. Alternativt kan du spørre om skolen kan finne en løsning for dere.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #5 Skrevet 10. oktober 2013 Alternativt kan du spørre om skolen kan finne en løsning for dere. Hva tror du skolen kan gjøre? Er litt nysjerrig på dette.Anonymous poster hash: 52662...a5c 2
Kontormus Skrevet 10. oktober 2013 #6 Skrevet 10. oktober 2013 Hmmm, jeg visste ikke at en søkte til Ruter om slikt. Men nå kommer man seg jo stort sett over alt i Oslo med kollektivtransport HVIS en har tid nok. Men å bruke nær 2 timer for å komme seg dit en MÅ, nei, det var drøyt. For ikke å snakke om hvis disse barna går i småskolen. Ser for meg kulde og snøføyke og venting i en halvtime. Ruter har ikke akkurat lagt sjela i å fasalitere holdeplassene sine og det er kanskje ikke engang léskur? Nei, dette kan du ikke gi deg på.
Millimani Skrevet 10. oktober 2013 #7 Skrevet 10. oktober 2013 Det vet du jo ikke før du har spurt skolen... Men det er jo verdt et forsøk. Enkelte fylkeskommuner har egne søknadsskjemaer for skoleskyss ved delt omsorg. Dette gjelder normalt bare ved 50/50, - har du barna mindre enn halvparten får de ikke gratis skoleskyss. http://www.austagderfk.no/PageFiles/5762/S%C3%B8knad%20om%20skoleskyss%20ved%20delt%20bosted%20-%20skjema.pdf?epslanguage=no http://www.dig3.no/upload/Oyer%20Ungdomskole/kommunen/Skoleskyss_rutiner%20ved%20delt%20omsorg.pdf Hordaland 2011/12 7.2 Delt bustad: Skoleskyssreglementet: (Kjelde: Brev frå Utdanningsdirektoratet av 13.04.07.) Ved delt bustad har eleven rett til fri skoleskyss frå begge foreldra og til/frå skolen etter reglane i kap. 2. Delt bustad er når det ligg føre avtale mellom om at eleven bur tilnærma like mykje hos kvar av dei føresette og dette er skriftleg dokumentert. Eleven har ikkje rett til fri skoleskyss i samband med vanleg samværsordning og ved utvida samvær. KOMMENTAR: Det må føreligge dokumentasjon på at eleven bur tilnærma like mykje hos begge foreldra før skyss i fylkeskommunen sin regi blir igangsett. Dette må vere underteikna av begge føresette. Bur eleven i to kommunar er det kommunen med opplæringsansvaret som og har ansvar for å organisere og betale skyssen.
kalinka85 Skrevet 10. oktober 2013 #8 Skrevet 10. oktober 2013 Dette burde du tenkt på FØR du flyttet ut av skolekretsen! Litt sent å sjekke slikt etter man har flyttet. Så skjønner godt at de ikke gir deg medhold i dette. Du kunne da godt holdt deg innenfor skolekretsen. Slik er det å ha barn skjønner du. 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #9 Skrevet 10. oktober 2013 Synes også det er litt spesielt at du forventer at noen andre skal betale og organisere skoleskyss til barna dine når du selv har valgt å flytte ut av skolekretsen. Jeg ser flere løsninger på dette. 1) Du betaler selv taxi 2) Du kjører barna til skolen for egen maskin 3) Barna bor hos far og du blir helgemamma. Anonymous poster hash: 1e1b1...57e 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #10 Skrevet 10. oktober 2013 Ærlig talt er vel dette ditt problem og Ikkje ruter? De har et generelt tilbud. Du er ikke fornøyd noe jeg godt forstår men likevel ditt problem. Lurt å sjekke slike ting før man flytter. Jeg blir tilstadig overrasket over hva folk mener er det offentliges ansvar. Anonymous poster hash: 6b0a9...f67 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #11 Skrevet 10. oktober 2013 Sånn er det her også. Lange avstander og en buss som skal innom overalt, barna tar buss 1 t og 17 min. Mannen min bor utenfor skolekretsen og får ikke noe tilbud i det hele tatt. Dumt av oss å bo så lite sentralt, men sånn er det. Alternativet er å flytte nærmere skolen og inn i skolekretsen. Anonymous poster hash: 8f2f0...904
Luckiness Skrevet 10. oktober 2013 #12 Skrevet 10. oktober 2013 Mener det finnes en ordning for at man kan få igjen en viss sum penger for å kjøre barna til skolen (så lenge det er en viss avstand til skolen). Mulig dere kunne fått halvparten av denne summen (om barna f.eks. er 50% hos deg, så trengs det jo ikke kjøring hver dag). Men da må man jo ha mulighet til å kjøre barna selv, noe ikke alle har pga jobb f.eks.
hjärterdam Skrevet 10. oktober 2013 #13 Skrevet 10. oktober 2013 Kjære dere som mener at hun burde sjekket alt dette før hun flyttet. Så lenge man bor i samme kommune har man mulighet til fritt skolevalg og barnet får skyss til skolen innad i kommunen, så å "kreve" skoleskyss er ikke noen uting, derimot veldig vanlig. Tilbudene om skoleskyss derimot varrierer veldig fra kommune til kommune. Jeg hverken ønsket eller hadde økonomisk mulighet til å bli boende i skolekretsen da det ble slutt mellom oss, derfor ble det slik, jeg regner med de fleste har en grunn til å gjøre som de gjør. Jeg bor selv i samme kommune, men annen skolekrets enn barnet mitt går skole på, for at han skulle kunne fortsette på nærskolen han var vokst opp med da jeg og hans far flyttet fra hverandre, det er ti-tolv minutter i bil, og han har, i følge Ruter, krav på skoleskyss grunnet delt fast bosted. TS: Ruter har sagt det motsatte til meg - at det IKKE finnes skjønn for den enkelte saksbehandler, og at det er derfor sønnen min, så lenge han ikke har en medisinsk tilstand som gjør det vanskelig/umulig, skal måtte ta buss med tre bytter til skolen, hvorav det ene byttet skjer på et strekt trafikkert sted og totaltiden havner på rett over en time. Dette er så klart ikke noe jeg sender seksåringen min ut på. Til nå kjører jeg han selv, og det er det jeg kommer til å gjøre fram til han evt får et skysstilbud tilpasset en seksåring, kollektivtrakfikk på Nedre Romerike er på ingen måte tilpasset en førsteklassing uansett medisinsk tilstand. En AB spurte hva skolen kunne gjøre - de kan si noe om strekningen det er snakk om i forhold til begrepet "farlig skolevei" (som er noe enkelte får innvilget skyss på når de bor kortere enn km-grensen fra skolen), og gi sin anbefaling om annet skysstilbud, det har vår skole nå gjort, og vi venter på svar. Hos oss er kryssing av trafikkert vei for å komme til busstopp, og bussbyttet på det trafikkerte stedet lagt som argument, samt at det å forvente at en seksåring selv skal holde styr på hvilken av de x antall bussene med relativt like nummer (ala 211, 212, 221, 214, 217 osv) som passerer i løpet av få minutter på dette stedet, han skal gå på, for Ruters sjåfører har ikke ansvar for hverken å vite at de får med seg riktig barn, eller at barnet kommer av på rett sted selv om det har busskort, noe som høres uforsvarlig ut i mine (og skolens) ører når det er snakk om skoleskyss i småskolen ned til under seks år. Husk bare at om du får skoleskyss følger denne skolens tider, og ikke f.eks SFO, slik at om barna dine er små og bruker SFO-tilbudet vil de ikke ha skyss derfra, men fra skolen ved siste times slutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå