Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært bevisste på at barnet vårt skal utvikle seg i sitt tempo, og ikke bruke hjelpemidler som gåstol osv. Han er seint utviklet, virker til å måtte være 110% trygg på ett nivå før han går videre. Og muligens litt smålat. ;)

Han er nå 18mnd, og går ikke. Han reiser seg fritt på gulvet, har god balanse opp og ned. Går mye inntil møbler. Har tatt noen skritt sideveis og et par ganger fremover uten støtte, men det er noen uker siden sist nå.

Han klatrer på møbler, og har veldig god kontroll på kroppen. Slår seg sjelden fordi han ikke tar noen sjanser, veldig greit egentlig.

Jeg har aldri vært bekymret for utviklingen hans, men begynner å få veldig mange reaksjoner fra familien på at han ikke går, og at vi må stimulere han mer. Så begynner jeg å tvile litt på meg selv da...

Vi er positive når han står og går litt, men maser ikke med det. Når besteforeldrene prøver å gå med han setter han seg ned og vil ikke.

Hva er riktig å gjøre? La ting gå sin gang? Er veldig redd for å presse på. Han skal på kontroll i november, men jeg stoler ikke helt på HS, og vil gjerne ha andres tanker også.

Anonymous poster hash: f3802...637
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres ut som om han har god kontroll, og det virker mest som han ikke ser poenget med å gå men at han ville klart det hvis han hadde gått inn for det. Broren min var visst sånn, gikk ikke før han kunne det. Andre barn prøver og feiler mer.

Anonymous poster hash: 845a0...a4c

• Liker 1
Skrevet

Min gutt gikk ikke noe særlig før han var 16 mnd. Har hadde griperefleks på tærne som hang veldig igjen så mistenker at det var det som gjorde det vanskelig for han. I tillegg var han ikke så veldig interessert i gåing, likte bedre å klatre ;) hvis du er bekymret kan du ta kontakt med manuellterapeut, trenger ikke henvisning og det er gratis for barn. Da får du garantert svar på om det er og å bekymre seg for. Hadde heller ikke stolt helt på HS.

Anonymous poster hash: 48399...9d5

Skrevet

Har han noen diagnose? Tatt MR? Vanskelig å vite om man skal presse på, eller ikke.. Slike ting bør vel egentlig gå av seg selv, men greit å trene litt med barnet slik dere gjør

Skrevet

Man regner det vel som innenfor normalområdet at et barn er 18 mnd og ikke går enda. Virker som han viser noe framgang ift å reise seg, gå langsmed etc, så sånn sett er det jo en utvikling. Hvordan er han på andre områder da? Språk? Kontaktevne? Ville vært mer bekymret om han var generelt forsinket. Ville jo snakket med helsesøster og evt helsestasjonslegen selv om du ikke stoler helt på dem (litt enig m deg ang helsesøster: Synes de omtaler alt som normalt og er veldig forsiktige). Kjenner barn som har vært nærmere 3 år før de har lært å gå, og hvor foreldrene har fått god hjelp hos fysioterapeut for å stimulere (og hvor det har vært normalutvikling etterpå), men dette var et barn som var generelt motorisk forsinket fra tidlig av (rullet sent, reiste seg sent, gikk ikke langsmed etc.).

Anonymous poster hash: d2cd1...a96
Skrevet

Har han noen diagnose? Tatt MR? Vanskelig å vite om man skal presse på, eller ikke.. Slike ting bør vel egentlig gå av seg selv, men greit å trene litt med barnet slik dere gjør

Ingen diagnose. Han er veldig frisk, sosial og glad, bare ikke interessert i å gå. Han er i barnehage og fungerer helt fint i følge personalet.

For meg har det ikke noe å si om han går seint, må bare være sikker på at vi tenker riktig mtp å ikke presse på. Vil jo gjerne følge opp på riktig måte, og familien mener at vi er for sløve.

TS

Skrevet

Man regner det vel som innenfor normalområdet at et barn er 18 mnd og ikke går enda. Virker som han viser noe framgang ift å reise seg, gå langsmed etc, så sånn sett er det jo en utvikling. Hvordan er han på andre områder da? Språk? Kontaktevne? Ville vært mer bekymret om han var generelt forsinket. Ville jo snakket med helsesøster og evt helsestasjonslegen selv om du ikke stoler helt på dem (litt enig m deg ang helsesøster: Synes de omtaler alt som normalt og er veldig forsiktige). Kjenner barn som har vært nærmere 3 år før de har lært å gå, og hvor foreldrene har fått god hjelp hos fysioterapeut for å stimulere (og hvor det har vært normalutvikling etterpå), men dette var et barn som var generelt motorisk forsinket fra tidlig av (rullet sent, reiste seg sent, gikk ikke langsmed etc.).

Anonymous poster hash: d2cd1...a96

Han har språk som andre på sin alder, og stor ordforståelse. Veldig oppvakt og sosial type. Han har snudd seg rundt, satt seg opp og krabbet seint osv, så jeg føler han er generelt litt sein motorisk. Men når han først gjør det har han full kontroll. HS har alltid ment at han er innenfor normalen, så jeg har ikke vært bekymret.

Skrevet

Jeg ville ha oppmuntret og trent ungen til å gå mer. Det kan da ikke skade? Han høres jo ut til å ha nok styrke bena til å begynne å gå, så det skulle ikke være noe i veien for det.

18 mnd er veldig sent, og da bør en vel gjøre en litt større innsats for å få han til å begynne å gå, synes jeg.

Anonymous poster hash: 2bf3c...1de
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Vår er 1 år (idag! Hurra :) ) og vi har sett en stund at hun vil gå men ikke tør. Det vi gjorde var å la henne gå mellom oss. Også hadde vi litt og litt mer avstand. Lokket med leker eller sånne skumpinner. Hun turte og synes det var veeeeldig stas når hun fikk til og vi klappet for henne.

Siden han ellers er stødig må du prøve å legge opp til at han klare det. Men ikke presse, vil han ikke så stopper du. Her tok det en helg med litt trening (når henne ville) også satt det. Nå slipper hun seg ofte og hår noen skritt mellom ting. :)

Vi har ikke brukt gåstol men hun har hatt en gåvogn..

Endret av Orchideae
Skrevet

Jeg ville ha oppmuntret og trent ungen til å gå mer. Det kan da ikke skade? Han høres jo ut til å ha nok styrke bena til å begynne å gå, så det skulle ikke være noe i veien for det.

18 mnd er veldig sent, og da bør en vel gjøre en litt større innsats for å få han til å begynne å gå, synes jeg.

Anonymous poster hash: 2bf3c...1de

Han har absolutt styrken, men setter seg ned så fort noen prøver å oppmuntre til gåing. Vet ikke helt hvordan vi skal gå frem, siden han ikke virker interessert selv..?

Og så hører man stadig at de skal ta ting i sitt tempo, så jeg vet ikke om det er riktig av oss å trene på det?

Vår er 1 år (idag! Hurra :) ) og vi har sett en stund at hun vil gå men ikke tør. Det vi gjorde var å la henne gå mellom oss. Også hadde vi litt og litt mer avstand. Lokket med leker eller sånne skumpinner. Hun turte og synes det var veeeeldig stas når hun fikk til og vi klappet for henne.

Siden han ellers er stødig må du prøve å legge opp til at han klare det. Men ikke presse, vil han ikke så stopper du. Her tok det en helg ned litt trening (når henne ville) også satt det. Nå slipper hun seg ofte og hår noen skritt mellom ting. :)

Vi har ikke brukt gåstol men hun har hatt en gåvogn..

Takk for konkrete tips til hvordan det evt. kan gjøres. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner igjen det du beskriver med et barn som må mestre motoriske ting helt før de kan settes i gang og som er redd for å slå seg. Nå gikk min gutt ved 15 mnd (noe alle rundt meg selvsagt syns var kjempesent, men som helsesøster sa faktisk var snittet, ikke 12 mnd som mange tenker), men det var tydelig at han hadde kunnet gå en stund før om han hadde hatt en annen personlighet. Da fikk vi beskjed om at alt innen 18 mnd regnes som helt normalt, men at de bør sjekkes opp litt hvis de ikke går ved 18 mnd, fordi det da kan være noe som hindrer dem. Vet om en gutt som rundt da oppdaget noe svekkelser i ryggmuskulatur, eller hva det var. Han fikk fysio, og ble helt fin, og begynte da å gå. Så hvis ikke helsesøster har råd, kan det være verdt å sjekke med manuellterapeut, som andre nevner. Jeg hadde heller gjort det enn å begynne å styre med å presse gutten på egenhånd.

Skrevet

Jeg er ingen fagperson på området, men dette er mine tanker: Hvis gutten reiser seg på egenhånd, samt går mye støttet av møbler, kan ikke jeg skjønne at det skal være noe fysisk i veien for at han skal kunne gå, annet enn a han ikke helt tør? I såfall hadde jeg prøvd å motiver gutten til å prøve.

Det blir etter min oppfatning noe helt annet enn å bruke gåstoler og andre tilsvaende fysisike hjelpemidler.

Skrevet

Jeg hadde ikkje bekymra meg i det hele tatt.

Har hørt om flere unger som er sånn som din, full kroppskontroll uten å være interessert i å gå.

Vår er også sånn (14 mnd gammel). Han gjør ingenting før han er trygg og kan gjøre det med stil :fnise:

Vi har for eksempel aldri vært redd for han i sofaen, fordi han klatrer opp og ned med den full kontroll og har aldri tryna.

Noen unger er vågale og lærer seg ting med knall og fall, mens andre er forsiktige og gjør det perfekt når de endelig gjør noe.

Gutten til venninna mi var litt over 18 mnd da han starta å gå. Hun var ikke bekymra, men ble litt stressa av at alle rundt henne maste sånn om dette. Plutselig en dag gikk han, og dagen etter sprang han rundt kjøkkenbordet. Har aldri slått seg/tryna. Tipper din er en sånn en!! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...