AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #1 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg er stadig tørst. Ser ikke ut til å kunne slukke det. Vann er best, men jeg sitter likevel med en helt tørr munn like etter at glasset er tømt. Kroppen vil bare ha mer, mer, mer. Drikker noe sånt som 6 liter i døgnet, og det bør være nok. Så hva er det som er galt? Spiser temmelig veloverveid og sunn mat også. Anonymous poster hash: fa01e...b13
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #2 Skrevet 10. oktober 2013 Den første tanken som slo meg var diabetes. Ta deg en tur opp til legen du Anonymous poster hash: e42cb...3f8 4
Victoria-- Skrevet 10. oktober 2013 #3 Skrevet 10. oktober 2013 Tar du medisiner som kan gi munntørrhet? Hvor lenge har du hatt problemet?
Gjest Faerunpedia Skrevet 10. oktober 2013 #4 Skrevet 10. oktober 2013 6 liter vann om dagen er ekstremt mye, du bør nok ta deg en tur til legen og sjekke om alt er ok.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #5 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg vil nok gjette diabetes jeg ogAnonymous poster hash: 1226c...455 1
Gjest Delphina Skrevet 10. oktober 2013 #6 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg ville tatt en tur til legen for å finne ut hva det er, det er ganske mye du drikker i forhold til det man bør få i seg ( min 2 - 3 liter). Fant denne lenken: http://www.helse.fjalar.no/sporsmaal/2.asp?pid=1689&catid=7 og der blir det også anbefalt en helsesjekk! Lykke til!
Millimani Skrevet 10. oktober 2013 #7 Skrevet 10. oktober 2013 Som to andre allerede har nevnt her så er også min første tanke at det kan være diabetes. Du bør komme deg til legen for å få sjekka det. Klart det kan være munntørrhet av andre årsaker. 6 liter vann om dagen er dog ekstremt mye, hvis ikke det er så at du trener ekstremt eller gjør noe annet som gir deg "grunn" til å være så tørst. Merker du andre plager enn som så? Vekt-endring? Utmattethet? Aceton-lukt? Har du diabetes er det viktig å ikke bli syreforgiftet. Får du for høyt eller for lavt blodsukker kan det bli riktig ille. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #8 Skrevet 10. oktober 2013 Hvor lenge har du hatt det sånn? Mange typer medisiner kan gi munntørrhet og tørste som bivirkninger. Diabetes er jo også kjent for å ha tørste som et tidlig symptom. Anonymous poster hash: 8e425...fec
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #9 Skrevet 10. oktober 2013 Takk for mange gode og konkrete svar! Jeg har hatt det veldig lenge, er også utmattet hele tiden. Småbarnsmor. Jeg har vært til legen før og han kunne utelukke diabetes ved flere anledninger, selv om jeg har det i familien. Legen er en god og ærlig mann som jeg stoler på. Men han finner ikke ut av det, ingenting ser ut til å være fysisk gale med meg. Anonymous poster hash: fa01e...b13
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #10 Skrevet 10. oktober 2013 Kanskje du gaper for mye? Neida, fra spøk til alvor: dersom legen ikke klarer å finne noe galt, kanskje du burde høre med en tannlege? De vet kanskje mer om munnhelse? Anonymous poster hash: 8497d...e15 1
Millimani Skrevet 10. oktober 2013 #11 Skrevet 10. oktober 2013 TS har ikke vært hos legen? Kanskje greiest å begynne der 1
Viktualia Skrevet 10. oktober 2013 #12 Skrevet 10. oktober 2013 Hvis du bare er tørr i munnen kan du forsøke sugetabletter eller tyggis. Helst sukkerfritt så klart.
Minya Skrevet 10. oktober 2013 #13 Skrevet 10. oktober 2013 Seks liter vann om dagen er på grensa til farlig. For høyt inntak av vann kan skylle ut de viktige saltene og mineralene i kroppen og føre til alvorlige sykdommer. Diabetes, som nevnt over, kan gi tidlige symptomer på ekstrem tørste og høyt vanninntak, selv om du har sjekket deg for diabetes før, kan det hende du har fått det nå. Jeg ville tatt en tur til legen på nytt og evt bedt om en second opinion fra en annen lege for sikkerhets skyld. 4
Gjest Jigsaw Skrevet 10. oktober 2013 #14 Skrevet 10. oktober 2013 Har det samme som deg - for noen dager siden drakk jeg 4 liter vann på 2 timer og pisset 5 ganger i løpet av det. Noen ganger føles det tafatt å slukke tørsten. Noen dager er jeg ekstremt tørst, (typ tørr i munnen rett etter å ha drukket mye kaldt vann) andre dager merker jeg ikke mye til det. Dette begynte når jeg var i syden og har vært litt av og på etter jeg kom hjem. (Har ikke diabetes) Vannforgiftning inntreffer for øvrig ved mye høyere inntak av vann enn 6 liter spredt rundt på 12timer. (Da er det lurt å spise litt salt mat og da) 1
Sugerøret Skrevet 10. oktober 2013 #15 Skrevet 10. oktober 2013 Takk for mange gode og konkrete svar! Jeg har hatt det veldig lenge, er også utmattet hele tiden. Småbarnsmor. Jeg har vært til legen før og han kunne utelukke diabetes ved flere anledninger, selv om jeg har det i familien. Legen er en god og ærlig mann som jeg stoler på. Men han finner ikke ut av det, ingenting ser ut til å være fysisk gale med meg. Anonymous poster hash: fa01e...b13 Det kunne legen min også. Men tørsten forsatte og ble helt ille. Jeg gikk fra flotte blodsukkerverdier (5.6) til sykt høye (19) på 3mnd. Om du ikke tar noen former for medisiner ,ville jeg nok ha bedt om en ny diabetes test.Du skal da møte fastendes på morningen. 2
Gjest Mupsi Skrevet 10. oktober 2013 #16 Skrevet 10. oktober 2013 Vann tørker faktisk ut munnen, kjøp deg noen sugetabletter på apoteket for tørr munn.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #17 Skrevet 10. oktober 2013 Så mye vann er faktisk farlig og kan være tegn på at noe er galt, ikke bare diabetes. Hvis ikke fastlegen henviser deg videre, så er dette ikke en lege du skal stole på i det hele tatt. Lykke til. Anonymous poster hash: be857...239
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #18 Skrevet 10. oktober 2013 @Jigsaw, har du funnet ut noe mer om lysten da?Anonymous poster hash: fa01e...b13
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #19 Skrevet 10. oktober 2013 Sjøgrens syndrom om du har tørre slimhinner andre steder også...Anonymous poster hash: e32e4...06e
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #20 Skrevet 10. oktober 2013 Hei Drikker også ekstremt mye vann, er tørst hele tiden. Elsker vann og drikker mer enn de fleste. Snuser du? Jeg merker at jeg blir mer tørst når jeg snuser. Ellers har jeg alltid hatt lav spyttproduksjon og blir tørr i munnen/seigt spytt. Hvis du spiser mye salt/søtt blir man også mer tørst. Ser at du skriver du spiser sunt, så er sikkert ikke det. Angst/depresjon kan gi tørrere munn. Stresser du mye? Hvis du har høy svetteproduksjon, vil du også trenge å innta mer væske, dermed blir du tørst. Jeg svetter ganske lett på føttene f.eks. Må du ofte på do å tisse siden du drikker så masse? Alt av overskudd går jo ut av kroppen. Kanskje det er en vane du har lagt på deg f.eks. Mistenker dette med meg selv i hvert fall. Det trenger jo ikke å være noe galt, men hvis du drar til legen så burde han jo vite om flere grunner enn diabetes til at man kan være tørst og drikke mye.Anonymous poster hash: 4595c...adb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå