Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En mann jeg kjenner til har visst ME og er ikke i arbeid pga diagnosen.

Han fikk barn med en yngre dame som ikke orket mer og nå har de gått fra hverandre...hun truer med at han ikke får ha barnet 50% pga hans sykdom.

Men er ME-syke så syke at de ikke kan ta vare på sine barn? Han ser jo velfungerende ut og har vært i lederjobb i mange år!

Anonymous poster hash: 65be8...4ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjell på å nekte besøk og å nekte 50 %. Jeg tror nok at en enslig forelder som er ufør pga ME gjerne ikke burde hatt så mye aleneansvar for barn.

• Liker 10
Skrevet

Funksjonsnivået hos ME-syke varierer veldig, noen klarer daglige gjøremål selv om de ikke klarer jobb, mens andre er sengeliggende og klarer praktisk talt ingenting.

Anonymous poster hash: acdc7...54c
  • Liker 2
Skrevet

Funksjonsnivået hos ME-syke varierer veldig, noen klarer daglige gjøremål selv om de ikke klarer jobb, mens andre er sengeliggende og klarer praktisk talt ingenting.

Da er det sikkert håp for han...han ser jo rimelig oppegående ut! Sønnen deres går i samme barnehage som våre barn så synes det var trist å høre at bare fordi han har ME og ikke jobber (tror ikke han er ufør han lever på oppsparte midler).

Skrevet

Hvis han ikke evne å være i jobb evner han vel ikke så godt å ta vare på et barn?

• Liker 8
Skrevet

Hvis han ikke evne å være i jobb evner han vel ikke så godt å ta vare på et barn?

Kan ikke så mye om ME...

Skrevet

Det kan han godt klare, men det er ikke sikkert han klarer begge deler. Jeg aner ikke hvordan lovverket er, men jeg synes det er veldig trist dersom han ikke skal få ha sin sønn hos seg fordi han er syk. Men det er kanskje ikke nødvendig med 50 % heller i begynnelsen, når barnet er lite og han er syk?

Besøksrett, som du TS skriver i overskriften, er ikke det samme som foreldreansvar. Besøksrett, hvis det er det det gjelder, kan mor uansett ikke nekte far.

• Liker 2
Skrevet

Det kan han godt klare, men det er ikke sikkert han klarer begge deler. Jeg aner ikke hvordan lovverket er, men jeg synes det er veldig trist dersom han ikke skal få ha sin sønn hos seg fordi han er syk. Men det er kanskje ikke nødvendig med 50 % heller i begynnelsen, når barnet er lite og han er syk?

Besøksrett, som du TS skriver i overskriften, er ikke det samme som foreldreansvar. Besøksrett, hvis det er det det gjelder, kan mor uansett ikke nekte far.

Tror kanskje det som var ment her er foreldreansvar - faren kan vel ikke nektes det?

Skrevet

For noe rør. Hva med alle uføretrygdede som får barn? Igjen forskjell på mann og kvinne!!!!!

Anonymous poster hash: c42a3...9b6

• Liker 1
Skrevet

De med ME ligger store del av dagen i senga (litt generaliserende, men ikke langt fra sannheten), så nei, han er neppe i stand til å ta vare på et barn en uke av gangen.

En av kriteriene til sykdommen er utmattethet, så det sier seg jo selv.

Skrevet

Det eneste man kan si om "de med ME" (som i ALLE med ME) er at "de med ME er forskjellige". Det finnes veldig stort sprik i funksjonsnivå.

• Liker 1
Skrevet

Da er det sikkert håp for han...han ser jo rimelig oppegående ut! Sønnen deres går i samme barnehage som våre barn så synes det var trist å høre at bare fordi han har ME og ikke jobber (tror ikke han er ufør han lever på oppsparte midler).

PS: Man trenger ikke være ufør for å ikke leve på oppsparte midler selv om man ikke jobber (i hvert fall ikke utelukkende på oppsparte midler), han kan være sykemeldt eller gå på AAP (evt. også sosialstønad, om han ikke har noe diagnose, men det har han jo tydeligvis).

Anonymous poster hash: 0d9d6...dad

Skrevet

Kommer an på graden av ME, og hvor sterkt denne faren prioriterer barnet.

Faren kan hvile hele dagen når barnet er i barnehagen, og han har ei hel uke på å ta seg inn igjen. Tror det kan gå helt fint. :) Men faren vil neppe ha energi til så mye annet sosialt liv.

Anonymous poster hash: 29cf9...913
  • Liker 1
Skrevet

Mor kan vel i grunn ikke nekte noe som helst? De må jo bli enige om fordelingen og den er vel ikke kune opp til mor? Spørs jo litt hvor gammelt barnet er også. Det vanlige er vel at man får hjelp av familievernkontoret og at de kan hjelpe med å finne riktig fordeling. Men jeg tror ikke ME er noe grunn til at far ikke skal få noe samvær med barnet sitt.

Gjest Kaptein Kuk
Skrevet

Hvis det er en fulltidsjobb å ta vare på et barn, så må nødvendigvis en heltidsstilling bli regnet som en sykdom som gjør deg uegnet til å foreldreansvar. Alle heltidsarbeidende foreldre bør bli redd for å miste ungene sine da, ja.

Skrevet

De med ME ligger store del av dagen i senga (litt generaliserende, men ikke langt fra sannheten), så nei, han er neppe i stand til å ta vare på et barn en uke av gangen.

En av kriteriene til sykdommen er utmattethet, så det sier seg jo selv.

Nei, ikke alle gjør det.

Uførhetssituasjonen kan for endel være det som gjør at de kan fungere OK i hverdagen, mens andre ikke gjør det.

Det vil uansett bli hensyntatt i en fordelingssak.

Anonymous poster hash: 2566d...656

Skrevet

Mor kan vel i grunn ikke nekte noe som helst? De må jo bli enige om fordelingen og den er vel ikke kune opp til mor? Spørs jo litt hvor gammelt barnet er også. Det vanlige er vel at man får hjelp av familievernkontoret og at de kan hjelpe med å finne riktig fordeling. Men jeg tror ikke ME er noe grunn til at far ikke skal få noe samvær med barnet sitt.

Dette. Kom tilbake for å skrive om nettopp dette.

Det er ikke opp til mor å vurdere fars omsorgsevne.

Skrevet

Hun kan ikke bestemme noen ting som helst på egenhånd.

Anonymous poster hash: 5ed21...e0e
Skrevet

ME er veldig varierende. Har selv hatt denne diagnosen i mange år, er frisk nå da.

Og jeg var mesteparten av tiden en velfungerende mor, klarte fint å følge opp barna mine. Men hadde ikke klart det måtte jeg jobbe ved siden av. Jeg slappet av da de var på skole/barnehage og etter de hadde lagt seg. Det gikk veldig bra. Og jeg ble enslig mor da minste barnet var 1 år. Klarte det veldig bra og. Men var heldig og ble frisk ikke så lenge etter det.

• Liker 2
Skrevet

Skal vi frata alle uføretrygda barna sine?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...