Alice123 Skrevet 21. oktober 2013 #21 Skrevet 21. oktober 2013 ”Ikke kutt kroppene deres for de døde, og marker heller ikke kroppene deres med tatoveringer på dere selv. Jeg er Herren" (Mos 19:28 Anonymous poster hash: f8d56...89a Nå har vel religiøse en sterk tradisjon med å bare plukke ut de delene av tekstene som passer dem best....
Testosteron Skrevet 21. oktober 2013 #22 Skrevet 21. oktober 2013 Nå har vel religiøse en sterk tradisjon med å bare plukke ut de delene av tekstene som passer dem best.... Alternativt forstår de litt mer av teksten enn hva du gjør. 1
Alice123 Skrevet 21. oktober 2013 #23 Skrevet 21. oktober 2013 Alternativt forstår de litt mer av teksten enn hva du gjør. Dere skal ikke rispe dere opp på kroppen i sorg over en som er død, og ikke brenne inn skrifttegn på dere. Jeg er Herren. (tredje mosebok 19:28). Ganske klartekst.
Testosteron Skrevet 21. oktober 2013 #24 Skrevet 21. oktober 2013 Dere skal ikke rispe dere opp på kroppen i sorg over en som er død, og ikke brenne inn skrifttegn på dere. Jeg er Herren. (tredje mosebok 19:28). Ganske klartekst. Ja. Teksten er krystallklar, men hva hjelper det når Moseloven bare gjelder jødene? 1
Alice123 Skrevet 22. oktober 2013 #25 Skrevet 22. oktober 2013 Ja. Teksten er krystallklar, men hva hjelper det når Moseloven bare gjelder jødene? Det er helt ok at moseloven kun gjelder jødene. Men da må man holde seg til det. Da faller jo dette argumentet bort: "Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er avskyelig." Mos. 18:22. De ti bud er jo også en del av mosebøkene. Skal de også oversees eller finnes det unntak? 1
Gjest Kim Skrevet 22. oktober 2013 #26 Skrevet 22. oktober 2013 Moselovene gjelder da ikke bare for Jødene. Jesus (om du tror at han har eksistert..) var veldig klar på at de gamle lovene skulle følges selv om han hadde kommet. Matteus 5:17: "I må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene; jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å opfylle." Det er også andre referanser i DNT.
Testosteron Skrevet 22. oktober 2013 #27 Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Det er helt ok at moseloven kun gjelder jødene. Men da må man holde seg til det. Da faller jo dette argumentet bort: "Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er avskyelig." Mos. 18:22. De ti bud er jo også en del av mosebøkene. Skal de også oversees eller finnes det unntak? Ja. Da faller det skriftstedet bort som belegg for standpunktet om at sex mellom to menn er feil, men i Det nye testamentet finnes det et par andre skriftsteder som sier det samme som verset fra Moseloven. De ti bud er også en del av Moseloven ja, og gjelder således bare for jødene. Det betyr ikke at det er greit å drepe og stjele, for det finnes andre steder i NT som taler imot dette. Endret 22. oktober 2013 av Testosteron
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #28 Skrevet 22. oktober 2013 Alt med måte. Mener det er viktig å virkelig komme til bunns i årsakene bak enhver avhengighet. Jeg synes det er bra at folk slutter med en svært ødeleggende avhengighet, som rus er.. Men å blir frelst, og gjerne ha frelsen som "rus" er ikke bra det heller. Så lenge folk har det godt med seg selv, sånn helt ærlig og ikke bare overladisk, og ikke plager andre, så er det jo helt kurant at de begynner å tro på Gud etc. Skulle ønske flere trodde mer på seg selv i stedet jeg da, men.. Anonymous poster hash: 95ce9...798 1
Testosteron Skrevet 22. oktober 2013 #29 Skrevet 22. oktober 2013 Moselovene gjelder da ikke bare for Jødene. Jesus (om du tror at han har eksistert..) var veldig klar på at de gamle lovene skulle følges selv om han hadde kommet. Matteus 5:17: "I må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene; jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å opfylle." Det er også andre referanser i DNT. Moseloven sier selv hvem den gjelder for: "Dette er de lovene du skal legge fram for israelittene." (2. Mosebok 21.1) Hvem er "israelittene"? Er det meg og deg, eller er det jødene? Poenget er at Moseloven var en avtale mellom på den ene siden Gud og på den andre siden det folket Gud førte ut av Egypt, nemlig jødene. Apostlenes gjerninger kap. 15 vers 1 ff: "Det kom noen ned fra Judea og begynte å undervise brødrene: "Hvis dere ikke følger den skikken vi har fra Moses og lar dere omskjære, kan dere ikke bli frelst." Dette førte til konflikt og et heftig ordskifte mellom dem og Paulus og Barnabas. Da besluttet de at Paulus og Barnabas og noen av de andre skulle reise opp til Jerusalem og legge stridsspørsmålet fram for apostlene og de eldste. Menigheten sendte dem av sted, og de reiste gjennom Fønikia og Samaria. Til stor glede for alle søsknene som var der, fortalte de hvordan hedningene hadde vendt om. Da de var kommet fram til Jerusalem, ble de mottatt av menigheten, apostlene og de eldste, og de fortalte dem om alt det Gud hadde gjort gjennom dem, men noen fra fariseerpartiet som hadde kommet til tro, sto fram og hevdet: "De må omskjæres og pålegges å holde Moseloven." Så kom apostlene og de eldste sammen for å drøfte saken. Etter et hardt ordskifte reiste Peter seg og sa til dem: "Brødre! Dere vet at Gud for lenge siden utvalgte meg blant dere så hedningene skulle få høre evangeliets ord av min munn og komme til tro, og Gud som kjenner menneskets hjerte, ga dem sitt vitnemål ved at de fikk Den hellige ånd slik som vi. Han gjorde ingen forskjell på oss og dem, for ved troen renset han hjertene deres. Hvorfor utfordrer dere da Gud og legger på disiplenes nakke et åk som verken våre fedre eller vi har maktet å bære? Nei! Vi tror at vi blir frelst av Herren Jesu nåde, vi på samme måte som dem." 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #30 Skrevet 23. oktober 2013 Helt ærlig syns jeg at religion er tull, og det at han har fått religion som en erstatting for alkoholen kan gå begge veier. På en side kan det holde seg,men hva skjer hvis han blir tvilende og mister troen? Anonymous poster hash: 677ef...89f
waco Skrevet 23. oktober 2013 #31 Skrevet 23. oktober 2013 Helt ærlig syns jeg at religion er tull, og det at han har fått religion som en erstatting for alkoholen kan gå begge veier. På en side kan det holde seg,men hva skjer hvis han blir tvilende og mister troen? Anonymous poster hash: 677ef...89f Da begynner han vel å drikke igjen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå